استاد حوزه علمیه قم:
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت و ضرورت رعایت حقوق مردم، احتکار کالای مورد نیاز مردم را نمونه‌ای از رعایت نکردن حقوق مردم دانست و گفت: این اقدام خلاف جوانمردی و آزادگی است.
کد خبر: ۶۵۵۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 14 September 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی در هیأت رزمندگان اسلام قم با اشاره به تأکید دین اسلام و بزرگان اسلام بر حفظ حُریّت و آزادگی فردی عنوان کرد: دشمنان امام حسین(ع) اگر آزادگی و جوانمردی داشتند گوشواره کشیدن از گوش دختران، تازیانه زدن به زنان، کتک زدن به دختر بچه‌ها، تیر سه شعبه زدن به گلوی علی اصغر(ع) و آب بستن بر لشکریان اتفاق نمی‌افتاد.

وی در ادامه با اشاره به شاخصه‌های انسان حُر و آزاده بیان کرد: انسان آزاده و جوانمرد مکر و حیله به کار نمی‌برد.

استاد حوزه علمیه قم رعایت حقوق مردم را از دیگر شاخصه‌های انسان آزاده دانست و گفت: خداوند رعایت حق مردم را بر حق خود مقدم داشته است؛ مثلا اگر فردی در حال نماز باشد و طلبکار به سراغ او بیاید باید نماز خود را قطع کند و برای پرداخت بدهی خود به فرد طلبکار اقدام کند.

رفیعی عوامل خارجی، ضعف مدیریتی دستگاه اجرایی کشور و گروهی از مردم را سه عامل اصلی آشفتگی بازار اقتصادی ایران دانست و گفت: اگر مسؤولان مدیریتی کشور برای اصلاح اوضاع اقتصادی مدیریت درست و تلاش خود را به کار گیرند و مردم نیز از خرید و نگهداری مقدار زیاد ارز و طلا دست بکشند اوضاع اقتصادی تا حدی به جریان می‌افتد و از رکود خارج می‌َشود.

وی اذعان کرد: احتکار کالاهای مورد نیاز مردم و دامن‌زدن به آشفتگی اقتصادی ایران نمونه‌ای از رعایت نکردن حقوق مردم و ناجوانمردی است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: آزادگی و جوانمردی به صورت فطری در وجود همه انسان‌ها نهاده شده است و همه انسان‌ها در برابر رعایت حقوق و حدود یکسان هستند.

رفیعی ادامه داد: اگر در کربلا حقوق نظامی رعایت می‌شد اتفاقاتی که در کربلا اتفاق افتاد رخ نمی‌داد، در هیچ جنگی آتش زدن خیمه‌ها، سیلی زدن به کودکان سپاه مخالف، غارت کردن آنان و ... جایز شمرده نشده است.

وی اضافه کرد: امام علی(ع) در نامه‌ای به امام حسن(ع) سفارش کرده است «هر چه برای خود دوست داری برای مردم هم دوست داشته باش، به کسی ظلم نکن اگر دوست نداری کسی در حق تو ظلم کند، اگر دوست داری توسط بقیه یاری شوی دیگران را یاری کن، برای مردم بپسند آنچه را برای خود می‌پسندی، آنچه را که درباره‌اش مطمئن نیستی نگو، هر آنچه دوست نداری درباره‌ات بگویند درباره دیگران نگو، چیزی که برای خود قبیح و ناپسند می‌شماری برای دیگران هم قبیح بشمار.»

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: گاهی تغییرات به صورت تدریجی در انسان ایجاد می‌شود ولی گاهی تغییرات به صورت آنی و لحظه‌ای در انسان ایجاد می‌شود، حر‌ ابن‌ یزید‌ ریاحی از کسانی بود که لطف خداوند شامل حالش شد و در برهه‌ای حساس دچار تغییراتی شد که او را از شقاوت به سعادت رساند. باید دل را به خدا سپرد تا از نسیم هدایت الهی بهره‌مند شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار