گرچه استان قم در برخی از رشته‌های ورزشی در کشور تیم‌ها و ورزشکاران سرآمدی دارد، این به آن معنا نیست که همه رشته‌های ورزشی در قم فعالیت قابل قبولی دارند.
کد خبر: ۴۴۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 28 June 2017
به گزارش تابناک قم، با نگاهی کلی به وضعیت ورزش در قم، رشته‌هایی چون کاراته، فوتسال، دوومیدانی و تنیس را می‌توان در زمره رشته‌های موفق و فعال قلمداد کرد. رشته‌های دیگری چون تنیس روی میز، تکواندو، فوتبال و هندبال در زمره رشته‌های دیگری هستند که فعالیت جالب توجهی در سطح کشوری دارند و قم در این رشته‌ها یا جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارد یا در تیم‌های ملی و لیگ‌های سطح بالای کشور تیم دارد.

با این وجود فعالیت برخی از رشته‌های ورزشی در قم به دلایل گوناگون یا تعطیل است یا به حدی کم‌رنگ است که به‌اندازه کافی دیده نمی‌شود و به نوعی ظاهر یک رشته تعطیل و کم‌فعالیت را به خود گرفته است.

قایقرانی و ورزش‌های آبی

این که چرا یک رشته ورزشی در یک استان تعطیل می‌شود به دلایل گوناگونی باز می‌گردد. یکی از دلایل می‌تواند وضعیت جغرافیایی یک محدوده باشد؛ برای مثال در استان قم، فضای آبی مناسبی وجود ندارد. منظور از فضای آبی مناسب وجود ساحل یا دریاچه قابل قبولی برای انجام مسابقه‌های رشته قایقرانی یا دراگون‌بوت است.

دراگون‌بوت یک رشته ورزشی و زیرمجموعه فدراسیون انجمن‌های ورزشی است که نوعی مسابقه پاروزنی جمعی با قایق‌های بزرگ است که برخاسته از شرق آسیا به حساب می‌آید. رشته‌ای که استان‌های زیادی در آن فعال نیستند و بدیهی است که وقتی در قم دریاچه‌ای نیست پس دراگون‌بوت هم امکان فعالیت ندارد. 

رشته قایقرانی نیز با همه زیر مجموعه‌هایش همین شرایط را دارد. چه در مسابقه‌های کایاک و چه در مسابقه‌های آب‌های خروشان، وضعیت جغرافیایی و زیست‌محیطی در استان قم اجازه نمی‌دهد این رشته‌های ورزشی در قم فعال شوند زیرا فعالیت این رشته‌ها در قم فضای آبی خاص خود را می‌طلبد. زمانی که دریاچه مصنوعی جوان در حاشیه شهر قم ساخته شد این زمزمه‌ها پیش آمد که اداره ورزش و جوانان قم با راه‌اندازی این دریاچه حداقل بخشی از فعالیت‌های قایقرانی را در قم راه‌اندازی می‌کند اما دریاچه جوان بدون استانداردهای لازم برای شروع کار قایقرانی بود. همین شرایط در مورد رشته‌های دیگری که به میدان آبی وسیع نیاز دارند وجود دارد.

فوتبال ساحلی

فوتبال ساحلی یکی از رشته‌های ورزشی است که جای خالی آن به شدت در ویترین ورزشی استان قم حس می‌شود. ایران در فوتبال ساحلی هم‌اکنون در جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و اکنون مثل فوتسال، تیم سوم جهان است اما به واقع استان قم از این موفقیت در عرصه جهانی هیچ سهمی ندارد.

«مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال زمانی که برای برگزاری مجمع انتخابات هیأت فوتبال استان قم در زمستان سال ۹۵ به قم آمد در اظهارهای خود به طور جدی و محکم بر لزوم راه‌اندازی و پیشرفت فوتبال ساحلی در قم تأکید کرد و این تأکید، با تأیید «کریم بهرامی» نامزد وقت و رئیس کنونی هیأت فوتبال استان قم همراه بود. با این وجود باید دید تا چه‌اندازه، حرف‌ها به عمل تبدیل می‌شود و آیا فوتبال ساحلی در قم بالاخره راه‌اندازی می‌شود یا خیر.

ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا فوتبال در قم با وجود درخشش در بخش فوتسال در سطح ملی و بین‌المللی و رشد محسوس در بخش فوتبال پایه در بخش ساحلی روی نقطه صفر مانده و حرکتی نداشته است؟ پاسخی که مسئولان به این سؤال می‌دهند نبود زمین ساحلی است. زمین ورزش‌های ساحلی آتش‌نشانی قم در منطقه جمکران برای راه‌اندازی فوتبال ساحلی استاندارد نیست و هنوز زمین ایده‌آلی برای این منظور در قم ایجاد نشده است. حتی پیگیری‌های لازم از سوی مسئولان برای این منظور و نیز رایزنی با بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و سپس بهره‌برداری از آن با شکست مواجه شده است. با این وجود هیأت فوتبال استان قم می‌خواهد در سال ۹۶ نخستین گام‌ها در راه‌اندازی فوتبال ساحلی را در حالی بردارد که این رشته در قم نه مربی دارد و نه بازیکن. مأموریتی بسیار دشوار برای متولی فوتبال قم.

شمشیربازی

شمشیربازی ایران همانند فوتبال ساحلی کشورمان در سطح جهانی به جایگاه خوبی رسیده است اما این رشته در قم فعالیتی ندارد. هیأت شمشیربازی هرگز در قم فعال نشده است و شمشیربازی نیز در قم‌‌ همان مشکل فوتبال ساحلی را دارد. نه فضای مناسب و تجهیزاتی برای این رشته در قم وجود دارد و نه کسی از قم دوره مربیگری این رشته را گذرانده و بدیهی است که خبری هم از ورزشکار نیست. 

به عبارت دیگر هر کس که شمشیربازی را در قم راه‌اندازی کند باید نخستین سنگ بنای این رشته را در استان قم قرار دهد و شروع کاری از صفر بدون هر گونه پیش‌زمینه‌ای، مأموریتی بسیار دشوار، هزینه‌بر اما تاریخی برای هر کسی خواهد بود که روزی چراغ این رشته المپیکی را در قم روشن کند. حتی یک سال قبل اداره ورزش و جوانان قم فراخوان ثبت‌نام نامزدهای ریاست هیأت شمشیربازی استان قم برای تشکیل نخستین هیأت این رشته را اعلام کرد اما کسی برای آن داوطلب نشد.

واترپلو

رشته واترپلو یکی دیگر از ورزش‌های آبی است که این بار برخلاف قایقرانی به فضای وسیع آبی نیاز ندارد. همه چیز در یک استخر خلاصه می‌شود و می‌تواند با محصور کردن سطح آب داخل استخر و نصب دروازه آن را فعال کرد اما در حال حاضر قم در این رشته فعال نیست. سال گذشته مسابقه‌های چند جانبه با هدف این که چراغ واترپلو در قم روشن شود در یکی از استخرهای قم برگزار شد اما فعالیتی ادامه‌دار نبود. 

در حال حاضر نیز خبری از فعالیت محسوس در این رشته در قم نیست و واترپلو جایگاهی در میان شناگران ندارد. این در حالی است که به دلیل مفرح بودن رشته واترپلو پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی این رشته در قم بتواند علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب کند.

اسکی

رشته اسکی در استانی که بارش برف ناچیز و ارتفاعات نه‌چندان بلندی دارد نمی‌تواند یک گزینه جذاب باشد. با این وجود راه‌اندازی هیأت اسکی استان قم می‌تواند از ۲ نظر به سود ورزش قم باشد. اول بررسی ظرفیت ارتفاعات قم در فصل زمستان برای اسکی یا فعالیت‌های مشابه دیگر است و دوم ـ که اهمیت بیشتری دارد ـ آموزش و فراهم کردن شرایط برای علاقه‌مندان به اسکی در قم به منظور استفاده از فضای برفی سایر استان‌ها. به عبارت دیگر قرار نیست فعالیت اسکی‌بازان قمی فقط در قم محدود باشد و آن‌ها می‌توانند کار خود را در سایر استان‌ها انجام دهند. ظرفیتی که تاکنون مغفول مانده است.

هاکی روی چمن، یخ و ...

طبق‌‌ همان اصل محدودیت‌های جغرافیایی و سخت‌افزاری، فدراسیون هاکی مجبور شده بیشتر فعالیت خود در کشور را به هاکی سالنی اختصاص دهد و آن‌چه در هاکی قم در جریان است‌‌ همان هاکی سالنی است و ایران نیز در این رشته در عرصه بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با این حال هاکی روی یخ در ایران اصلا وجود ندارد زیرا شرایط خاص خود را می‌طلبد و قم نیز مثل سایر نقاط کشور بدون این شرایط است. 

همچنین هاکی چمنی در قم به دلیل نبود بازیکن، مربی و امکانات لازم فعال نیست اما این رشته در برخی استان‌ها فعال شده است. علاوه بر این برخی رشته‌ها نیز در دورانی در قم فعالیت داشتند که در حال حاضر این فعالیت به صفر رسیده و از آن جمله می‌توان به رشته کریکت اشاره کرد. اسنوکر دیگررشته‌ای است که زیرمجموعه رشته‌های بیلیاردی به حساب می‌آید اما به طور کلی رشته‌های بیلیاردی در قم فعالیتی ندارند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار