رشته هندبال یکی از 4 رشته توپی است که در استان قم از نظر جمعیت ورزشکاران سازمان‌یافته پایین‌تر از رقبای خود در بین رشته‌های توپی قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۴۰۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ 14 June 2017
به گزارش تابناک قم، هندبال ایران در مسیر رشد قرار گرفته و حضور لژیونرهای ایرانی در تیم‌های مطرح اروپا هندبال ایران را در سطح جهان مطرح کرده است. 

حضور چند بازیکن ایرانی در سطح اول هندبال باشگاهی جهان نشان می‌دهد نگاه مثبت و سرمایه‌گذاری روی این رشته ورزشی و بازیکنان مستعد آن می‌تواند روزهای خوشی را برای این رشته مهیج و جذاب رقم بزند. 

گرچه تیم ملی هندبال ایران هنوز به دنبال کسب عناوین معتبر در سطح قاره و جهان است اما به طور کلی می‌توان وضعیت هندبال ایران را در عرصه بین‌المللی مثبت ارزیابی کرد. با این وجود، سؤالی که ممکن است به ذهن ما خطور کند این است که سهم هندبال استان قم از پیشرفت هندبال ایران و موفقیت‌های برون‌مرزی ما چقدر است؟ آیا هندبال قم توانسته در تیم‌های ملی نقشی جالب توجه ایفا کند و به تیم ملی بازیکن بدهد؟ آیا هندبال قم در موضوع سازندگی و پایه می‌تواند این امید را در ذهن ورزش دوستان ایجاد کند که هندبالیست‌های قمی در آینده در سطح ملی بازیکنان مطرح باشند؟ وضعیت تیم‌های قمی در لیگ‌های کشوری چگونه است؟ این‌ها سؤال‌هایی است که در این گزارش تلاش می‌کنیم به آن‌ها پاسخ دهیم.

وضعیت قم در لیگ برتر

زمان می‌گذرد و به تدریج اهالی ورزش قم این موضوع را که روزگاری قم در لیگ برتر هندبال صاحب تیم بوده به دست فراموشی می‌سپارند. هندبال در قم رشته جدید و نوپایی نیست. 

در سال‌های گذشته قم هم از نظر بازیکن‌سازی در هندبال وضعیت خوبی داشت و هم در لیگ‌های برتر و دسته اول کشور همیشه حاضر و فعال بود. آغاز دوران ورود صبای قم به عرصه تیمداری در هندبال از یک سو و فشارهای اقتصادی روی کشور از سوی دیگر زمینه‌ساز ضررهای جبران‌ناپذیر برای هندبال قم شد. 

صبای قم آخرین تیم قمی حاضر در لیگ برتر هندبال ایران است. تیمی که 3 سال در لیگ‌های دسته اول و برتر کشور حضور داشت. آن‌ها در سال اول با اقتدار قهرمان لیگ دسته اول کشور شدند، با پیروزی در سالن شهید حیدریان قم برابر نفت و گاز گچساران جشن صعود گرفتند و به حضوری قدرتمند در لیگ برتر امیدوار شدند. سال دوم اما بارقه‌های امید راه ناامیدی در پیش گرفت. صبای قم تیمی نامزد سقوط به لیگ دسته اول بود و در نهایت پس از این که امیرحسین صفوی از سمت خود به عنوان سرمربی این تیم کناره‌گیری کرد ناصر فلسفی هدایت صبا را بر عهده گرفت.

نتیجه این شد که صبا در هفته‌های پایانی با هر سختی و پیچیدگی‌ای که بود توانست در ماراتن بقا برای حضور در لیگ برتر بر تیم کاسپین قزوین فائق آید و هر طور که شده در لیگ برتر بماند. بقای صبا به سختی در لیگ برتر رخ داد اما برای کسی درس عبرت نشد. با وضعیت مدیریت و مالی حاکم بر باشگاه صبای قم در آن زمان واضح بود که در صورت ادامه آن روند آینده خوبی در انتظار تیم هندبال نخواهد بود. هندبال که همواره فرزندی ناخوانده برای باشگاه صبا تلقی می‌شد در فصل دوم حضور در لیگ برتر هندبال کشور به امان خدا رها شد. 

نتایج فاجعه بار یکی پس از دیگری به دست آمد و در نهایت تیم رو به نابودی رفت. تیمی که حتی برای سفر به خانه حریف بدون پول برای خرید بلیت بود و مسابقه‌های خانگی خود را به سختی برگزار می‌کرد حتی در یک بازی خانگی در اعتراض به مشکلات مالی به میدان نرفت. نتیجه نهایی این بود که صبا که خود را در یک قدمی سقوط می‌دید در میانه نیم فصل دوم کار را رها کرد و اعلام کرد از لیگ برتر کناره‌گیری کرده است. این، آخرین پرده از دوران حضور قم در لیگ برتر هندبال مردان کشور بود و صبا پس از آن هرگز نه رنگ لیگ برتر را دید و نه دسته اول را.

این که چرا هندبال قم حتی در دسته اول و دوم هم شرکت نداشت به طور مستقیم به مسائل مالی باز می‌گردد. حضور در لیگ دسته اول با بودجه‌ای معقول و ناچیز هم ممکن بود اما مسئولان وقت هیأت هندبال استان قم اعلام کردند هرچه برای یافتن حامی مالی برای تأمین همان هزینه ناچیز هم تلاش کرده‌اند تلاششان با ناکامی مواجه شده است.

هندبال قم هم‌اکنون در لیگ‌های هندبال کشوری مردان هیچ نماینده‌ای ندارد. زمستان سال 95 بود که دوران ریاست علیرضا طباطبایی در رأس هیأت هندبال استان قم خاتمه یافت و حسین محمدخانی به سمت ریاست هیأت هندبال استان قم انتخاب شد اما پس از گذشت حدود 5 ماه از حضور ریاست جدید در رأس هندبال قم هنوز خبری از تحرکی معنادار در زمینه توسعه برند هندبال قم منتشر نشده است.

بازیکن‌سازی؛ حلقه مفقوده

هندبال را همانند هر رشته ورزشی دیگری در سطح آماتور، مربیان عاشق و علاقه‌مند می‌چرخانند. بر اساس همین رویه، اگر سراغ مدارس و باشگاه‌های هندبال پایه در قم را بگیرید تلاش شما در نهایت به یافتن چند مربی جوان و علاقه‌مند ختم می‌شود که بی‌سر و صدا در سالن‌های گوشه و کنار شهر عده‌ای جوانان و نوجوانان را به عنوان هندبالیست دور هم گردآوری کرده‌اند و به کار آموزشی مشغول هستند. 

تلاشی که بدون تردید قابل احترام و باارزش است اما سؤال این است که از جمع همه نونهالان و نوجوانانی که امروز در هندبال قم به طور جدی مشغول به کار و آموزش هستند چه تعدادی بازیکن مستعد شناسایی می‌شوند و قرار است پس از طی دوران آموزش خود وارد کدام چرخه مسابقه‌ها یا کدام تیم شوند؟ آیا جمعیتی 300 نفره از بازیکنان نونهال، نوجوان و جوان هندبالیست در قم برای این که بتوانند سبب رنسانس در هندبال قم شوند کافی هستند؟

قم در بخش مردان نتوانسته بازیکنان زیادی را تحویل تیم‌های ملی بدهد. احمد فلاح بازیکن بزرگسال هندبال قم که از مربیان جوان و علاقه‌مند هندبال قم نیز است فعال‌ترین بازیکن هندبال قم است که سال گذشته در ترکیب تیم لیگ برتری نیروی زمینی تهران بازی می‌کرد و در میان بازیکنان دعوت شده در فهرست اولیه تیم ملی هندبال نیز حضور داشت.

در بخش پایه، امیررضا اسماعیلی هندبالیست نوجوان قم بود که در تیم ملی هندبال نوجوانان حضور داشت و بعدها به تیم ملی جوانان دعوت شد اما در حال حاضر از وی خبری در دست نیست. اوضاع و احوال هندبال قم به گونه‌ای نیست که بتوانیم انتظار پدیدارشدن یک امیررضا اسماعیلی یا احمد فلاح دیگر از هندبال قم داشته باشیم. بازیکنان جوانی که با انگیزه تمرین و بازی می‌کنند نیز پس از این که اشباع شدند و تیمی در قم نیز برای حضور آن‌ها در لیگ‌های کشوری حضور نداشت به تدریج از هندبال کنار می‌روند.

هیأت هندبال استان قم امروز به عنوان متولی هندبال قم مهم‌ترین نقش را در آینده هندبالیست‌های قمی دارد. بدیهی است که هیچ حامی مالی به سراغ هیأت هندبال نمی‌آید و این متولی هندبال قم است که باید برای یافتن حامی مالی و بازگشت قم به لیگ دسته اول هندبال ایران تلاش و رایزنی کند. آیا هندبال قم می‌تواند با تغییر مدیریت روزهای بهتری ببیند یا سکوت و رخوت در هندبال قم ادامه می‌یابد و ته‌مانده‌های ظرفیت‌های انسانی هندبال مردان قم نیز به تدریج راه نابودی و خالی کردن میدان را در پیش می‌گیرند؟

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار