نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان قم با بیان این‌که صادرات فرش دستباف قم در سال 94 کمتر از 30 میلیون دلار بوده است، گفت: سهم قم از میزان صادرات فرش دستباف اصلا شایسته نیست.
کد خبر: ۳۷۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶ 18 February 2017
به گزارش تابناک قم، ابوالفضل رجبیان با تأکید براینکه فرش دستباف از نشانه‌های منزلت اجتماعی در فرهنگ و سنت‌های ایرانی است، افزود: نباید به فرش نگاه صنعتی و تجاری داشت. وی فرش را یک کالای چند بعدی با رویکرد اجتماعی، هنری و سپس اقتصادی تلقی کرد و اظهار کرد: رقیبان تجاری ما با درک این موضوع گوی رقابت را از ما ربوده و با سوداگری فرهنگ و ارزش‌های خود را به مصرف کنندگان غالب می‌کنند.

این پیشکسوت فرش دستباف با تأکید بر این‌که هیچ کشوری نمی‌تواند ارزش هنری و اصالت فرش ایرانی را زیر سؤال ببرد، بیان کرد: تنوع فرش دستباف به ویژه در قم در طرح، سبک، بافت و قدمت دست یافتنی و قابل کپی‌برداری نیست.

رجبیان با بیان این‌که خارجی‌ها از لحاظ کاهش هزینه تولید و فروش گوی رقابت را از ایرانی‌ها ربوده‌اند، اضافه کرد: چون آن‌ها به فرش نگاه صنعتی دارند، توانسته عرصه تجاری را بر فرش دستباف ایرانی تنگ کنند.

فرش دستباف پرچم دوم ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان قم با اشاره به اشتغال مفید و ارزان تولید فرش دستباف گفت: یک دار قالی می‌تواند برای حدود 50 نفر شغل ایجاد کند که نشانگر اثربخشی اجتماعی و اقتصادی البته در سطح متوسط این هنر اصیل است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف فرش را پرچم دوم ایران نامید و افزود: در کشورهای معتبر بی‌شماری ایران را با اصطلاح «پرشین کارپت» می‌شناسند.

وی با تأکید براینکه نباید به فرش در حد اقتصاد معیشتی بماند، ادامه داد: وقتی به هنر صنعت فرش با ارزش افزوده پایین بنگریم نباید از تولید فرش انتظار بهره وری اقتصادی سودآورانه و کلان داشت.

رجبیان از نبود پیشرفت لازم و نهایی نشدن نمایشگاه دایمی فرش قم انتقاد کرد و گفت: این نمایشگاه از مصوبه‌های سفر مقام معظم رهبری در سال 89 بوده است که با وجود پیشرفت بالای 80 درصدی ساختمان فیزیکی آن امیدی به اتمامش در ماه‌های آینده نداریم.

لزوم معرفی جهانی فرش

رجبیان معرفی و عرضه فرش دستباف را مهم‌ترین نیاز این هنر صنعت دانست و افزود: حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای جدید با این‌که فرصت بررسی و شناسایی رقیبان را می‌دهد، می‌تواند ما را با بازارهای جدید و سلیقه‌های روزآمد آشنا کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان قم صادرات کمتر از 30 میلیون دلاری فرش دستباف قم را خوشایند ندانست و اظهار کرد: هر چند میزان صادرات کشور هم مطلوب نیست ، وضعیت سهم فرش دستباف قم نامطلوب‌تر به نظر می‌رسد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار