رشته کشتی در قم یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی به شمار می‌رود و آمار کسب مدال‌های ملی و بین‌المللی توسط کشتی‌گیران استان قم در رویدادهای مختلف مهر تأییدی بر این ادعاست.
کد خبر: ۳۶۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴ 17 January 2017
به گزارش تابناک قم، برگزاری مجمع انتخاباتی هیأت کشتی استان قم و انتخاب «محسن وزیری» به عنوان رئیس جدید این هیأت ورزشی بهانه‌ای برای پرداختن به موضوع کشتی قم و شرایط فعلی آن شد. 

انتخاب محسن وزیری گرچه به معنای پایان دوره ریاست محسن حلوایی در این هیأت ورزشی بود، در عمل، ادامه سیاست‌های پیشین هیأت کشتی استان قم تلقی می‌شود. 

وزیری یکی از اعضای هیأت رئیسه پیشین هیأت کشتی استان قم به شمار می‌رفت و تیم ۳ نفره وی به همراه محسن حلوایی و احمد رضایی، گروه مدیریتی کشتی قم را تشکیل می‌دادند. 

ثبت‌نام محسن حلوایی در انتخابات و سپس انصراف وی از نامزدی، درست پیش از آغاز مجمع انتخاباتی به نفع وزیری، حاکی از هم‌فکر بودن و برنامه مشترک وزیری و حلوایی برای ادامه روند جاری در کشتی قم بود. به این ترتیب کشتی قم تا زمستان سال ۱۳۹۹ با هدایت محسن وزیری به کار خود ادامه می‌دهد و بعید است تغییر محسوسی در سیاست کاری کشتی قم رخ دهد.

محمدحسین جمال از بزرگان و پیشکسوتان کشتی قم در سال‌های دور درباره تغییرها در رأس کشتی قم گفت: اهالی کشتی قم باید در کنار هم باشند. استان قم تک شهرستان است و با توجه به این وضعیت، آمار عملکرد ما نشان می‌دهد درخشش خوبی در کشتی داشته‌ایم.

گرچه امروز کشتی قم در سطح کشور اسم و رسم خوبی دارد اما توقع مردم این است که هم در کشتی آزاد و هم در فرنگی بیش از گذشته بتوانیم موفق باشیم و مدال کسب کنیم. این هدف در سایه همدلی و تجمیع قوای همه اهالی کشتی به دست می‌آید.

تلاش برای تأمین نیازهای فیزیکی

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم از تلاش برای تأمین نیازهای فیزیکی کشتی قم به ویژه در بخش‌های تابعه و روستا‌ها سخن گفت و مدعی شد مشارکت خیران ورزش‌یار در بخش‌ها و روستا‌ها از شهر قم بیشتر است.

«حسن عابدی» در گفت‌وگو با همشهری درباره وضعیت کشتی قم اظهار کرد: در استان قم هنوز کسانی هستند که دغدغه کشتی دارند و آماده در اختیار دادن علم و دانایی خود به جامعه کشتی هستند. در زمینه‌های دوره‌های علمی و عملی مربیگری، نیازمند توسعه هستیم. با توجه به آمار موجود در سال جاری دوره‌های مربیگری و داوری ما امسال محدود بوده است. در زمینه مربیگری و داوری هر‌اندازه پیشرفت کنیم بهتر می‌توانیم از حق و حقوق کشتی‌گیران خود دفاع کنیم. حضور داوران ما در سطح بر‌تر کشور هر‌اندازه بیشتر باشد با موفقیت ورزشکاران نیز نسبت مستقیم دارد و ورزشکاران ما با اعتماد به نفس بیشتری در میدان‌ها حاضر می‌شوند.

وی افزود: در زمینه لیگ‌های استانی انتظار داریم در سطح استان با قدرت بیشتری پیش برویم. سؤالی نیز از هیأت کشتی داشتیم که چرا وضعیت کشتی آزاد قم در شرایط مناسبی نیست. کشتی آزاد قم باید احیا شود. ما به‌‌ همان‌اندازه که در کشتی فرنگی پیشرفت کرده‌ایم در بخش آزاد نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشیم. هیأت کشتی با این ایده از خود دفاع کرده که ظرفیت فنی مربیان ما در بخش آزاد کافی و استاندارد نیست و ما این موضوع را به عنوان دلیلی منطقی پذیرفته‌ایم. برای این منظور پیشنهاد داده‌ایم که ورزشکاران ما در چارچوب خاصی و با کمک مالی اداره ورزش و جوانان زیر نظر مربیان درجه اول خارج از استان تمرین کنند. امیدواریم رقابتی بین کشتی آزاد و فرنگی ایجاد شود و در این رقابت سالم کشتی آزاد رشد کند و کشتی فرنگی نیز جایگاه خود را ارتقا دهد. 

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم تأکید کرد: در مورد توسعه کشتی در روستا‌ها و بخش‌ها می‌توان کارهای مؤثری انجام داد. ما می‌دانیم در گوشه و کنار استان در کشتی استعدادهای خوبی داریم. از نظر هزینه‌ها و تأمین تشک کشتی، ما این آمادگی را داریم که در زمینه تأمین زیرساخت‌ها کمک کنیم؛ البته خیران خوبی نیز در روستا‌ها هستند و طبق اطلاعاتی که داریم آمار خیران ورزشی در روستا‌ها و بخش‌ها از قم بیشتر است. 

عابدی در مورد انصراف ۳ نامزد از ۴ نامزد ریاست هیأت کشتی پیش از مجمع انتخاباتی گفت: انصراف دوستان را پای ضعف دوستان از نظر فنی و رقابت نمی‌گذاریم و این را به عنوان احترام و پیشکسوت بودن تلقی می‌کنیم و امیدواریم همه جامعه کشتی قم رئیس جدید را حمایت کنند. کشتی قم از شرایط خوب فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و می‌تواند الگوی فرهنگی مناسبی برای سایر رشته‌های ما باشد.

توسعه کشتی در اولویت است

محسن وزیری که اکنون نفر اول کشتی استان قم است تلاش برای توسعه کشتی قم در بخش آزاد، رده‌های سنی پایه و مشارکت با نهادهای استانی را مهم‌ترین برنامه‌های آینده کشتی قم عنوان کرد. 

وزیری اظهار کرد: کشتی قم در دورنمای خود به دنبال کسب سهمیه از مسابقه‌های جهانی و آسیایی است. برای این منظور رقیبان سرسختی داریم اما از نظر نیروی انسانی به سطحی رسیده‌ایم که کسب حداقل یک سهمیه در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتای اندونزی را در دسترس می‌بینیم. اوج اهداف ما در ۴ سال آینده، برنامه حضور در این مسابقه‌ها و نیز المپیک ۲۰۲۰ خواهد بود. فرنگی‌کاران نوجوان ما در ۴ سال آینده به سطح حضور در این رویداد بزرگ می‌رسند با این‌که ما چهره‌هایی چون مهدی ابراهیمی، هادی علیزاده‌پورنیا، علی زینتی‌رفاه و علی‌اکبر حیدری را داریم که هر یک می‌توانند به ترکیب تیم ملی برسند. 

وی درباره دغدغه بازگشت میزبانی جام یادگار امام به قم گفت: برگزاری رویدادی معتبر و بین‌المللی برای هر استانی یک افتخار و البته یک امتیاز است. برای این‌که این مسابقه‌ها به قم بازگردد تلاش‌های زیادی انجام شده و انجام خواهد شد اما زمانی که از مسابقه‌های بین‌المللی صحبت می‌کنیم با مسأله‌ای فرا‌تر از هیأت کشتی یا اداره ورزش و جوانان مواجه هستیم. این موضوعی است که استان قم باید به آن ورود پیدا کند. تا زمانی که مشارکت استانی برای برگزاری یک رویداد معتبر وجود نداشته باشد راهی برای تأمین مخارج این مسابقه‌ها وجود ندارد و بدون تردید از ظرفیت این مسابقه‌ها نیز به سود استان قم استفاده نخواهد شد. با این حال ما به دنبال تحقق این هدف هستیم و امیدواریم به زودی، مسابقه‌های یادگار امام به خانه اصلی خود در قم باز گردد.

بی‌تفاوت نیستیم

رئیس جدید هیأت کشتی استان قم درباره وضعیت کشتی فرنگی و آزاد قم تأکید کرد: این یک واقعیت است که کشتی فرنگی ما گام‌های زیادی جلو‌تر از کشتی آزاد است. این‌که کشتی آزاد ما در سطح کشور در جایگاه خوبی قرار ندارد را می‌پذیریم. با صحبت‌های انجام‌شده در حال تدوین برنامه‌هایی برای حضور مربیان طراز اول کشتی آزاد در قم هستیم. کاهش فاصله کشتی آزاد قم با کشتی فرنگی را با قوت پیگیری می‌کنیم. همه مربیان و کشتی‌گیران مطرح ما در حال حاضر در کشتی فرنگی رقابت می‌کنند اما اهالی کشتی قم بدانند نسبت به کشتی آزاد بی‌تفاوت نیستیم و مشکلات را رفع خواهیم کرد.

وی افزود: کشتی قم چهره‌های نامداری در بخش مربیان و داوران نظیر روح‌الله میکائیلی و سعید عباسی دارد و به صورت تک‌بعدی پیشرفت نکرده است. روح‌الله نعمتیان در کشتی آلیش عضو تیم ملی است و آینده روشنی برای کشتی قم متصور هستیم. در بخش پایه، برگزاری مسابقه‌های داخلی استان به صورت منظم یکی دیگر از برنامه‌های ما هم در بخش کشتی آزاد و هم در بخش فرنگی خواهد بود.

وزیری با بیان این که ایراد گرفتن کار ساده‌ای است اظهار کرد: ما می‌توانیم هزار ایراد از دیگران بگیریم اما این‌که خود را جای طرف مقابل و یک مدیر بگذاریم و ببینیم مدیریت چه محدودیت‌ها و چه ظرفیت‌هایی دارد باید در نظر گرفته شود. در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد مشخص است که ساختار ورزش ساختار ثابتی نیست. اگر به جایی می‌رسیم به عشق و زحمت یک مدیر باز می‌گردد. هر جا که بررسی کرده‌ام نفری را پشت یک موفقیت دیده‌ام که عشق و علاقه بیشتری داشته است و این، ضعف برنامه‌ریزی از بالا را پوشش داده است. با همدلی می‌توان ایراد‌ها را برطرف کرد و بدون انجام کار ایراد‌ها مشخص نمی‌شود. برنامه ما حرکت هدفمند با استفاده از ظرفیت‌های توسعه کشتی قم است.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار