رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به فرهنگ سازی استفاده بهینه از آب در صنعت کشاورزی قم گفت: در این راستا کارشناسان این جهاد دوره های مختلف آموزش آبیاری تحت فشار و میکرو را به کشاورزان ارائه کرده اند که با استقبال خوب کشاورزان قمی همراه بوده است.
کد خبر: ۳۶۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۷ 15 January 2017
به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی، افزود: در کنار ارائه آموزش ها، دولت برای گسترش شیوه های آبیاری نوین از کشاورزان حمایت کرده است و 230 میلیارد ریال در بخش آب و اجرای روش های آبیاری نوین در شش هزار هکتار از مزارع استان هزینه شده است. 

وی ابراز داشت: آبیاری میکرو که استفاده از آن در سطح کشور به تازگی آغاز شده است، در مزرعه های زراعی استان مورد استفاده قرار گرفت و سطحی در حدود یک هزار هکتار با این شیوه نوین که مصرف آب را به 40 درصد حد معمول می رساند، آبیاری شد. 

وی با اشاره به لوله گذاری در مزارع استان برای کاهش مصرف آب گفت: طی سه سال گذشته علاوه بر تجهیز و نوسازی ابزارهای کشاورزی، بالای 90 کیلومتر عملیات لوله گذاری و انتقال آب در سطح مزارع استان قم به اجرا درآمد. 

طلایی به راهکارهای حل مشکل آب در بخش کشاورزی قم گفت: سه راهکار در اولویت برنامه ها قرار دارد که با انجام آن ها می توان به افزایش منابع آبی مورد نیاز کشاورزان استان امیدوار بود از این رو بر اساس تصمیم های ملی باید پساب ورامین از جنوب تهران وارد دشت مسیله شود تا سفره های زیر زمینی این منطقه برای فعالیت های کشاورزی قابل استفاده شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: مسدود شدن چاه های آب منطقه علی آباد پس از تکمیل تمام مراحل انتقال آب از سرشاخه های دز به قم و تامین آب شرب شهروندان باعث زنده شدن سفره های آب در قم می شود. 

طلایی با بیان این که حقابه های کشاورزان قمی باید تامین شود گفت: پس از تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان از طریق سرشاخه های دز، باید منابع آبی سد پانزده خرداد در اختیار کشاورزان استان قرار گیرد تا شاهد شکوفایی بخش کشاورزی قم به خصوص در بخش پایین دست قمرود باشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به توسعه باغ های پسته گفت: پسته محصولی است که به آب کمی احتیاج دارد و به همین دلیل قم قابلیت خوبی برای کشت این محصول دارد، به نحوی که در دو سال گذشته شش هزار و 827 هکتار به سطح زیر کشت این محصول در استان اضافه و دو هزار هکتار از باغ های قدیمی کشت این محصول اصلاح شد. 

وی بیان داشت: محصول پسته باغ های قم از نظر کیفیت و طعم در سطح کشور رتبه دوم را دارد. 

طلایی با اشاره به محصول های کشاورزی زودرس گفت: این نوع محصول ها به دوره آبیاری کمتری احتیاج دارد، 25 درصد سطح زیر کشت را به این محصول ها اختصاص دادیم و با وارد کردن ارقام جدید به بازار و استفاده از آن ها در مزارع، توانستیم در مدت زمان کوتاه تری محصول هایی همچون ذرت علوفه را برداشت کنیم. 

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی قم یک برنامه 5 ساله در حوزه های مختلف روش آبیاری، تغییر الگوی کشت وسایر موارد را به استان ارائه کرده است که با اجرای آن درصنعت کشاورزی بتوانیم برداشت از منابع زیرزمینی را 50 درصد کاهش دهد. 


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار