رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش دستبافت ایرانی اصالت دارد افزود: رقبای پاکستانی و هندی ما به دلیل عدم اصالت هنری شان به راحتی هر طرح و نقشی را می بافند و روانه بازار می کنند.
کد خبر: ۳۳۹۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، حمید کارگر روز سه شنبه در سومین همایش گره طلایی با هدف تقدیر از فعالان هنر و صنعت فرش قم، افزود: باید شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی در کشور بیش از این باز کنیم و برخی اوقات قوانین دست و پا گیر دستگاه ها نه تنها نمی تواند کار را پیش ببرد؛ بلکه باعث توقف و عقب ماندگی نیز می شوند.

وی با بیان اینکه کسانی که در عرصه فرش دستبافت قم مشغول هستند تلاش هایشان جای تقدیر دارد؛  با اشاره به سفر یک ماه گذشته خود به کشور هند افزود: در بازدیدی که از فعالیت های فرش دستبافت در کشور هند داشتیم دیدیم که دولت هیچ دخالتی در این زمینه نمی کند؛ بلکه در تمامی فرآیند تولید نقش حمایت گری و نظارت را بر عهده دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: تشکیلات غیر دولتی و بخش خصوص در عرصه فرش دستبافت در هند با قدرت کار خود را دنبال می کنند و امروز این کشور به عنوان یکی از رقبای جدی ایران به شمار می رود و امیدواریم به همت بخش خصوصی در عرصه تولید فرش دستبافت ایران و قم، بتوان جایگاه مناسبی که در دنیا داریم را حفظ کنیم.

کارگر اظهارکرد: فرآیند تولید فرش دستبافت در ایران از ریسندگی نخ ابریشم تا رنگریزی و طرح و نقش؛  فرآیند پیچیده و در عین حال خلاقانه و هنرمندانه ای است  و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند زحمات بسیاری را متحمل می شوند که باید قدردان این تلاش ها باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در موزه های مختلف دنیا امروز فرش دستبافت ایرانی در معرض دید همگان است و ما به این هنر ایرانی افتخار می کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: شبکه توزیع سنتی قدرتمند در کشورهای مختلف، وجود آموزش های حرفه ای و حتی دانشگاهی در عرصه فرش دستبافت از جمله مزایای ایران در این بخش است.

کارگر با بیان اینکه فرش دستبافت ایرانی اصالت دارد افزود: رقبای پاکستانی و هندی ما  به دلیل عدم اصالت هنری شان به راحتی هر طرح و نقشی را می بافند و روانه بازار می کنند و ما اگر وقفه ای در این زمینه در دنیا داشته ایم به دلیل این است که نمی خواهیم از اصالت های خود در فرش دستبافت عدول کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: فعالان این عرصه باید میراث داران خوبی از گذشتگان باشند تا دیگران از نقش و طرح ها ایرانی همچنان کپی برداری و تقلید کنند و الگو و نمونه برای آنان باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار