نبود سلف و غذای نامطلوب برخی دانشگاه‌های و افزایش شهریه‌های دانشگاه‌های نیمه‌دولتی و غیردولتی و همچنین کمبود امکانات رفاهی و آموزشی از ‌مهم‌ترین مشکلات دانشجویان قمی است که خواستار توجه مسئولان هستند.
کد خبر: ۳۳۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، دانشگاه‌ها همواره جزء ارکان اساسی کشورها در تربیت نخبگان، صاحب‌نظران، مدیران و متولیان کشور به‌حساب می‌آید.دانشگاه‌ها نقش عمده‌ای در استقلال یا وابستگی کشورها ایفا می‌کنند.

16 آذر بهانه‌ای در سال است تا دانشجویان یک‌بار هم که در سال شده است روزی به نام خود داشته باشند و این روز بهانه‌ای شد تا پای درد‌و‌دل چند تن از دانشجویان دانشگاه‌های استان  قم بنشینیم.

افزایش شهریه  با سطح کیفی آموزش همخوانی ندارد

فاطمه عبادی دانشجوی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی قم از افزایش سالانه 10 درصدی شهریه‌ها گلایه دارد و آن را بی‌ربط با افزایش سطح کیفی آموزش، رسیدگی‌ها و افزایش امکانات دانشگاه می‌داند.

وی همچنین نبود بخاری در کلاس‌ها را معضلی می‌داند که با رسیدن فصل سرما دامن‌گیر دانشجویان می‌شود. دانشجویانی که بارها این مسئله را به مسئولان یادآوری کرده‌اند اما هیچ پاسخ یا واکنشی مبنی بر برطرف‌شدن آن ندیده‌اند. کمبود رایانه در بخش فناوری این دانشگاه معضل دیگری است که همواره این سؤال را برای دانشجویان به همراه دارد" پس پول ما صرف چه می‌شود؟"

عبادی بعد از مدت کوتاهی  فکر کردن چهره درهم کشید و گفت: فراموش کردم از سلف و بوفه دانشگاه بگم، غذاهای بی‌مزه و بی‌کیفیت دانشگاه باقیمتی گزاف فروخته می‌شود به‌طوری‌که آدم گرسنه را سیر می‌کند. بوفه هم وضعیتی مشابه دارد و خوراکی‌های غیرضروری را باقیمت گران‌تر عرضه می‌کند.

افزایش شهریه‌ها در سال‌های گذشته امکان تحصیل برای قشر متوسط جامعه مشکل‌ساز است به‌گونه‌ای که دانشجویان مجبور به ادامه تحصیل باید هزینه تحصیل خود را با اشتغال خود تهیه کنند و این در شرایطی است که امکانات دانشگاه‌ها نیز موردقبول و پسند دانشجویان و خانواده‌ها نیست.

انتقال خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانشجویان است

سارا امینی دانشجو دکترای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز انتقال خوابگاه دانشجویان دختر به خارج از شهر را بزرگ‌ترین مشکل دانشجویان بیان کرد و گفت: وضع خوابگاه تازه تأسیس دانشگاه علوم پزشکی قم به‌دلیل دور بودن از شهر و مشکلات حمل‌ونقل، وجود جانوران موذی و عدم توجه کافی مسئولان مناسب نیست که سبب وحشت، خستگی و سلب آرامش دانشجویان می‌شود.

وی مراجعه مکرر دانشجویان و اعتراض آن‌ها به‌منظور رفع مشکلات و جلوگیری از ورود جانوران به خوابگاه را بی‌نتیجه دانست و افزود: مسئولان دانشگاه با دانشجویان معترض به‌شدت برخورد می‌کنند و اعتراض آن‌ها را سبب سلب آسایش دانشجویان می‌دانند و این در حالی است که دختران دانشجو از زمان انتقال خوابگاه به محل فعلی روی آرامش و آسایش را ندیده‌اند.

باوجوداینکه توجه به وضعیت خوابگاه‌ها و دانشجویان موردتوجه مسئولان دولت یازدهم قرار دارد، اما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم هنوز مشکلات بسیاری دارند که نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و رئیس دانشگاه است چراکه دانشجویان این دانشگاه پزشکان خدمت‌رسان آینده کشور محسوب می‌شوند.

حمیده عباسی دانشجو اقتصاد دانشگاه مفید با اشاره به کیفیت نامطلوب غذاهای سلف دانشگاه اظهار داشت: با وجود اینکه قیمت غذاها از 2 هزار تا 3 هزار و 200 تومان است اما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، در پخت آن‌ها از برنج نامرغوب هندی استفاده می‌شود و برای طعم‌دادن به غذا نیز از فلفل زیاد استفاده می‌کنند که البته بی‌فایده است.

وی پاک نشدن تمیز مواد غذایی را یکی دیگر از مشکلات غذاها برشمرد و گفت: گوشت مرغ استفاده‌شده در غذا به‌خوبی پاک نمی‌شود و غذاها بدون توجه و دقت کافی پخته می‌شوند که این مسئله دل‌زدگی و نارضایتی دانشجویان را به همراه دارد.

لزوم رفع مشکل نمازخانه و کتابخانه دانشگاه پیام نور

زهرا صادقی دانشجو منابع طبیعی دانشگاه پیام نور قم نیز افزایش 15 درصدی شهریه را مورداشاره قرار داد و گفت: باوجوداینکه سالانه مبلغ شهریه‌ها افزایش میابد، هیچ امکاناتی به مجموعه آموزشی و رفاهی دانشگاه اضافه نمی‌شود و این در شرایطی است که بیش از نیمی از دانشجویان با مشکل پرداخت شهریه دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی نداشتن سلف را مشکل بزرگ این دانشگاه برشمرد و گفت: فضای نمازخانه و کتابخانه دانشگاه کوچک بوده و مناسب نیست، اما مشکل بزرگ دانشجویان نبود سلف است که پیگیری‌های مکرر دانشجویان در این زمینه همچنان بی‌نتیجه مانده است.

با توجه به اینکه عمده مشکلات دانشجویان قمی مشکلات رفاهی و تهیه غذای آن‌‌ها است، این سؤال در ذهن خواننده به وجود می‌آید که برطرف شدن این مشکلات پروسه سخت و طاقت‌فرسایی دارد و یا مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار