ما تعدادی از استادان دانشگاه صنعتی هستیم که مدت‌هاست از دانشگاه طلب داریم اما نحوه پرداخت حقوق ما بسیار نامطلوب و بی‌نظم است.
کد خبر: ۳۳۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، شاید خیلی از ما در این تصور هستیم که استادان دانشگاه جزو طبقه مرفه هستند و با حقوق‌های چند میلیونی که می‌گیرند از  مشکلات حقوق بگیران معمولی بی‌خبرهستند؛ اما وقتی با پیام چند نفر از استادان دانشگاه صنعتی قم که بعضی از آن‌ها دارای مدرک دکترا هستند مواجه شدیم، به این نتیجه رسیدیم که وضع برخی از استادان دانشگاه بی‌شباهت با کارگران کارخانه‌ها که دغدغه معیشت و حقوق انباشته در دست کارفرمایان دارند، نیست.

این گزارش که به مشکلات استادان و اظهار نظر مسئولان دانشگاه پرداخته، نشان می‌دهد هر کدام از استادان و مسئولان به نحوی روایت خود را از این موضوع دارند.

یکی از استادان دانشگاه صنعتی قم با بیان این‌که رفتار برخی مسئولان دانشگاه نامناسب است، گفت: ما تعدادی از استادان دانشگاه صنعتی هستیم که مدت‌هاست از دانشگاه طلب داریم اما نحوه پرداخت حقوق ما بسیار نامطلوب و بی‌نظم است. 

وی با بیان این که مسئول حضور و غیاب ما به عنوان یک استاد توسط نگهبانان دانشگاه انجام می‌شود، افزود: با روش‌های نادرست و غیرمنطقی و به بهانه‌های مختلف تأخیر و تعجیل در نظر می‌گیرند و از حقوق ناچیز ما کم و کسر می‌گذارند.

جریمه یک تا 3 میلیون تومانی

این استاد دانشگاه اظهار کرد: جرائم برای حضور و غیاب‌هایی که جای سؤال و اشتباه دارد بین یک تا ۳ میلیون برآورد می‌شود، این سخت‌گیری‌ها در زمینه عملی کردن اقتصاد مقاومتی صورت می‌پذیرد، در صورتی که مسئولان دانشگاه با تضییع حقوق استادان به دنبال ساخت و ساز برای دانشگاه هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی قم افزود: منابع ما خرج ساخت دفتر جدید ریاست شده است. بد‌تر آن که بدون مجوز از شهرداری و بدون کسب اجازه از مالکان زمین‌های همجوار در پی گسترش دانشگاه هستند.

وی با ابراز ناراحتی از ترجیح و وجود تبعیض استادان حق‌التدریس مدعو نسبت به اعضای هیأت علمی اضافه کرد: بار‌ها شاهد بوده‌ایم مدیریت دانشگاه قرارداد طرح‌های پژوهشی را در اختیار نیروهای حق‌التدریس گذاشته و در پرداخت‌ها هم آن‌ها نسبت به ما اولویت دارند.

بیمه نیستیم

یکی دیگر از استادان حق‌التدریس این دانشگاه با رد این ادعا که حق اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی در اختیار نیروهای حق‌التدریس قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ما هم مطالبات مختلف و طولانی‌مدتی از دانشگاه داریم. با این‌که اوضاع ما بدتر از اعضای هیأت علمی است، چون نه بیمه‌ای داریم و نه حق اعتراض؛ وگرنه در ترم‌های آینده دعوت به همکاری نمی‌شویم.

وی با تأکید بر این‌که حق و حقوق نیروهای حق‌التدریس مرتب و درست پرداخت نمی‌شود گفت: با افزایش فارغ‌التحصیلان در مراکز آموزش عالی دیگر جذب استادان در کار نیست و یک استاد دکترا باید با ساعتی ۲۰ هزار تومان تدریس کند و بیمه و مالیات را هم پرداخت کند.

پیامدهای پرداخت بی‌نظم حقوق‌ها

یکی دیگر از استادان حق‌التدریس دانشگاه صنعتی با انتقاد از دیرکرد متوالی در پرداخت‌های حق‌الزحمه اظهار کرد: در دوران ریاست دکتر مشکات، حضور و غیاب مسأله مهمی نبود و برای بالا بردن آمار هیأت علمی، جذب نیرو خیلی راحت بود.

وی با بیان این‌که در زمان ریاست دکتر آخوند به داشتن کارت ساعت و نظم در حضور و غیاب توجه جدی شد، اظهار کرد: در این دوران هر استادی باید 3 روز در هفته در دانشگاه حضور می‌یافت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به سخت‌گیری‌های اخیر و تأکید بر حضور ۴ روزه هر استاد در یک هفته گفت: من هم قبول دارم به دلیل مسأله حضور و غیاب، از حقوق استادان کسر شده است اما از بی‌تعهدی برخی از همکاران هم نباید صرف‌نظر کرد.

وی با بیان این‌که برخی از استادان به دلیل بدقولی‌ها و تبعیض‌های به وجود آمده دلخور و بی‌انگیزه هستند، افزود: برخی از مدیران دانشگاه برخورد مناسب و خوبی با استادان ندارند.

این استاد حق‌التدریس دانشگاه صنعتی با رد این اتهام که پول استادان را صرف برنامه‌های عمرانی می‌کنند، بیان کرد: در بستن قراردادهای آموزشی تبعیض‌هایی صورت گرفت و حق و ناحق‌هایی به وجود آمده است.

بدهی معوقه، مشکل دانشگاه‌ها

در ادامه درباره مشکلات استادان و نگرانی‌های مطرح‌شده نسبت به مدیریت دانشگاه، با ریاست دانشگاه تماس گرفتیم و موضوع را مطرح کردیم که دکتر «بهرام خوشنویسان» این اتهام‌ها را کذب و تحریف‌شده تلقی کرد.

وی با بیان این‌که بدهی معوقه به استادان دانشگاه مشکل بسیاری از دانشگاه‌های استان است گفت: این مسأله به انقباض شدید مالی دانشگاه‌ها برمی‌گردد و به دانشگاه خاصی ربطی ندارد.

رئیس دانشگاه صنعتی قم با بیان این‌که خودش برای تدریس در برخی از دانشگاه مدت‌هاست طلبکار است، اظهار کرد: در دانشگاه صنعتی قم اولویت پرداخت به استادان حق‌التدریس مدعو است. چراکه تنها محل امرار معاش آن‌ها همین حق‌التدریس‌هاست. 

وی با تأکید بر این که حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مرتب پرداخت می‌شود، گفت: اعضای هیأت علمی دانشگاه برای اضافه تدریس خود طلبکار هستند وگرنه اصل حقوق و مزایای آن طبق احکام صادره پرداخت می‌شود.

هیچ اجحافی در حق استادان نشده است

رئیس دانشگاه صنعتی قم درباره این اتهام که سخت‌گیری‌ها و اجحاف‌های بسیاری در حضور و غیاب استادان می‌شود و مدیریت آن در دست نگهبانی دانشگاه است، گفت: سیستم حضور و غیاب این دانشگاه مانند سایر دانشگاه‌هاست و هر استادی برای خود کارت ساعت دارد، برخی از آن‌ها به دلیل این‌که نمی‌خواهند هنگام ورود به دانشگاه از ماشین پیاده شوند از نگهبانان می‌خواهند ورود و خروجشان را درج کنند. 

خوشنویسان درباره این مسأله که ادعا شده بی‌دلیل از حقوق برخی استادان به بهانه کم‌کاری و اختلال در حضور و غیاب کسر شده است، پاسخ داد: این کسرکار و حقوق شامل ۳-۴ نفر از افرادی شده است که 3 ماه متوالی نحوه ورود و خروج و حضور و غیاب آن‌ها با مسأله مواجه بوده و قبل از هر کسری به آن‌ها اخطار داده شده و خواستار رسیدگی به این موضوع بودیم. 

وی با تأکید بر این‌که هیچ اجحافی علیه استادان مدعی صورت نگرفته، افزود: طبق ضوابط هر استاد موظف است در هفته ۴۰ ساعت تدریس داشته باشد.

ساخت و ساز بدون مجوز نداریم

این مقام مسئول دانشگاه صنعتی قم در مورد وجود تبعیض و پارتی‌بازی در قراردادهای آموزشی و پژوهشی با برخی استادان گفت: همه کسانی که دارای چنین قراردادی هستند از دانشجویان ممتاز و صاحب مقاله‌های علمی معتبر بین‌المللی هستند و نان توانمندی علمی خود را می‌خورند و مدارک آن نیز موجود است.

خوشنویسان با رد اتهام صرف حق و حقوق استادان به کارهای عمرانی دانشگاه گفت: هیچ دستگاه دولتی اجازه ندارد ردیف بودجه‌های مختلف را به جای یکدیگر هزینه کند.

رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به این‌که هرگونه هزینه‌کرد در بخش عمرانی دانشگاه با اطلاع سازمان بازرسی و با هماهنگی استانداری صورت می‌پذیرد، اضافه کرد: هرگونه ساخت‌و‌سازی که بوده در زمین‌های دولتی و با تعامل با سازمان بهزیستی (به عنوان مالک زمین) انجام گرفته است.

وی افزود: با توجه به این‌که حضور ما در این ملک موقتی است و در آینده قصد ساخت و تکمیل سایت دانشگاه را داریم، از سازه‌های موقت و کم‌هزینه برای ساخت و ساز استفاده می‌کنیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار