طرح جامع امنیتی حرم مطهر فاطمه معصومه(س) یکی از طرح‌هایی است که مصوبه شورای تأمین کشور را داشته و از موضوع‌های لازم‌‌الاجرا برای استان قم است.
کد خبر: ۳۳۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 06 December 2016
به گزارش تابناک قم، پر رنگ شدن تهدیدهای امنیتی با ظهور و بروز داعش در کشورهای همسایه موجب شد موضوع‌های امنیتی با تأکیدهای خاص‌تر پیگیری شود و در این میان طرح جامع امنیتی حرم مطهر به عنوان پر جمعیت‌ترین مکان شهر، از موضوع‌های مهم مورد توجه بود.

این طرح قرار بود پیش از محرم امسال اجرایی شود و گام نخست آن که مسدود شدن خیابان ارم بود هم اجرا شد. استقرار گیت‌هایی برای جلوگیری از انفجار و انتقال املاک تجاری در دیواره حرم از دیگر بخش‌های اجرای این طرح بود که هنوز به طور کامل به اتمام نرسیده است.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار قم با اشاره به این‌که طرح جامع امنیتی حرم مطهر تشخیص و دستور طرح امنیتی اطراف حرم مطهر از شورای امنیت کشور است و به طورحتم اتفاق خواهد افتاد، گفت: با توجه به وضعیتی که در کشورهای اطراف ما اتفاق افتاده و تقویت گروه‌های تکفیری و داعشی توسط استکبار و آل‌سعود و این‌که شهر قم جزو حساس‌ترین شهرهاست، قطعا باید مسأله طرح امنیتی اطراف حرم مطهر را اجرایی کنیم. 

«احد جمالی» معتقد است: تأمین امنیت در سطح کشور و مرزها به مطلوب صورت می‌گیرد و چتر نیروهای امنیتی، نفوذناپذیر است؛ اما وظیفه مسئولان استانی هم این است که امنیت و آرامش مردم را برقرار کنند و طرح جامع امنیتی حرم مطهر در این مورد اجرا خواهد شد.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار قم با اشاره به همراهی مدیریت شهری و دیگر نهادها در قم برای اجرای این طرح گفت: آستانه حضرت معصومه(س) هم پیش‌قراول این طرح هستند و حساسیت‌های کافی را برای اجرایی کردن آن دارند.

در اجرای طرح مصمم هستیم

جمالی در توضیح دلایل تأخیر در اجرای این طرح که قرار بود تا اربعین امسال به نتیجه برسد اظهار کرد: اجرایی شدن طرح جامع امنیتی حرم مطهر مصادف شد با دهه اول محرم که در آن شرایط هم نمی‌شد کارهای سخت‌افزاری انجام داد و احتیاج به زمان داشتیم اما در اجرای این طرح مصمم هستیم و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به دردسرهایی که این طرح برای مردم به وجود آورده است، افزود: مردم ما مردم بسیار خوبی هستند. مردمی که اگر مسائل را متوجه شوند بیشترین همکاری را خواهند داشت.

جمالی اضافه کرد: شهر قم خاستگاه انقلاب اسلامی است و مردمی دارد که بیشترین همکاری را با نظام داشته‌اند. کاسبان قم هم همان‌هایی هستند که انقلاب کردند، نظام را به وجود آوردند و دلسوز هستند و در چنین برنامه‌هایی هم همراهی خواهند کرد.

معاون استاندار قم گفت: جلسه‌هایی با کاسبان داشتیم که ضرورت موضوعی را توضیح دادیم و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد. البته تعداد کمی از کسبه هنوز راضی به جابه‌جایی نشده‌اند و نگران این هستند که مشکل اساسی برای کسب و کارشان به وجود بیاید که آن هم توسط رایزنی‌های شورای شهر و شهرداری حل خواهد شد و مشکل بزرگی در این زمینه وجود ندارد.

مشکلی در تأمین امنیت نداریم

جمالی با اشاره به اهمیت تأمین امنیت برگزاری انتخابات در قم اضافه کرد: اشراف اطلاعاتی و امنیتی لازم در استان قم وجود دارد و تمهیدهای لازم برای انتخابات اتخاذ شده و مشکل خاصی نخواهیم داشت.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار با اشاره به این‌که استانداری از جلسه‌های انتخاباتی که در چارچوب قانون برگزار شوند حمایت می‌کند و امنیتش را برقرار خواهد کرد، گفت: در انتخابات قبل هم استان قم جزو استان‌هایی بود که تنشی در جریان برگزاری انتخابات نداشت و این ناشی از شعور بالای سیاسی مردم است.

وی با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین امنیت انتخابات پیش رو انجام شده است، تأکید کرد: هر تجمع و هر حرکتی که خارج از قانون باشد به طور قطع با آن برخورد خواهیم کرد.

جمالی ادامه داد: جلسه‌هایی با احزاب در آستانه انتخابات داشته‌ایم و در این جلسه‌ها احزاب را تشویق می‌کنیم که ملی فکر کنند. نظر ما این است که احزاب و گروه‌های سیاسی بهتر است منافع مشترک و ملی را در نظر بگیرند و خود احزاب هم علاقه‌مند هستند که همین اتفاق بیفتد.

وی با اشار به خطر دامن زدن به مباحث قومیتی در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در قم اضافه کرد: ما در استان با هر حرکتی که تنشی تولید کند که آرامش مردم را زیر تأثیر قرار دهد، مقابله خواهیم کرد.

جمالی معتقد است قومیت‌گرایی مطابقتی با نگاه اسلام ندارد چرا که نگاه اسلام جهان‌شمول است و بین قومیت‌ها تفاوتی قائل نیست.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اتباع خارجی در استان قم گفت: یک سری نیروهای خارجی داریم که به صورت سازمان‌یافته در حوزه‌های علمیه و مراکز دینی مشغول به تحصیل و تدریس هستند که از حدود 120 کشور دنیا در قم زندگی می‌کنند.

جمالی ادامه داد: هر کدام از این افراد یک سفیر جمهوری اسلامی هستند که شاید وزارت خارجه هم چنین ظرفیتی در جمع‌آوری نیروهایی از کل کشورهای دنیا نداشته باشد.

وی گفت: در کنار این نظرهای مراجع بزرگوار آثار بین‌المللی و جهانی دارد که این هم به جهان‌شهر بودن قم کمک می‌کند.

معاون سیاسی‌امنیتی استاندار قم با اشاره به این‌که بیش از 10 درصد جمعیت موجود در استان قم نیروهای خارجی از 120 کشور هستند، اضافه کرد: اداره اتباع و مهاجران استانداری قم وضعیت ورود و خروج این افراد را سازمان‌دهی می‌کند و یک طرف هم حوزه‌های علمیه و تشکیلات بزرگ جامعه المصطفی است که تعداد جالب توجهی از نیروهای خارجی را زیر پوشش دارد و وضعیت و هویت آن‌ها را رصد می‌کند.

وی افزود: یک سری اتباع کشورهای همجوار غیر قانونی وارد قم شده‌اند که به دنبال رصد کردن آن‌ها هستیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار