قم امسال میزبان 2 دوره مسابقات جوانان کشور در بخش پسران و دختران شده و میزبانی مسابقات نونهالان پسر نیز در راه است. میزبانی از 3 دوره مسابقه هندبالی در قم حداقل در چند سال اخیر بی‌سابقه است.
کد خبر: ۳۰۲۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 27 September 2016
به گزارش تابناک قم، در عصر یک روز پاییزی روانه سالن بزرگ شهر، سالن شهید حیدریان، شدیم تا از نزدیک شاهد برگزاری مسابقات هندبال جوانان منطقه 2 کشور باشیم. مسابقاتی با حضور استان‌های مرکزی کشور که حکم مرحله مقدماتی مسابقات جوانان کشور را دارد.

فدراسیون هندبال، کشور را به 8 منطقه تقسیم کرده و مسابقات رده‌های سنی پایه خود را، چه در بخش پسران و چه در بخش دختران، در قالب این 8 منطقه برگزار می‌کند. استان قم به همراه چند استان مرکزی دیگر در منطقه 2 قرار گرفته است و روال برگزاری مسابقات به این صورت است که 2 تیم برتر مسابقات هر منطقه مجموعاً 16 تیم را تشکیل می‌دهند تا مسابقات رده‌های سنی پایه کشور با حضور این 16 تیم برگزار شود.

قم پس از این که میزبانی مسابقات منطقه 2 کشور در بخش دختران و در رده سنی جوانان را پذیرفت و با صعود نماینده خود به همراه تیمی از کرج همراه بود، این بار مسابقات جوانان پسر کشور را کلید زد. مسابقاتی با حضور تیم‌هایی مدعی صعود از استان‌های صاحب سبک در هندبال که چراغ میزبانی قم در مسابقات بخش مردان را پس از سال‌ها روشن کرد. از آخرین بازی که قم میزبان یک رویداد هندبالی مهم در بخش مردان شده سال‌ها می‌گذرد و هیأت هندبال استان امسال بار دیگر شور و انرژی را به جامعه هندبال قم بازگرداند.

میزبانی در سالن پیر

سالن شهید حیدریان این روزها ظاهر خوشی دارد. پس از آسیب اساسی به کفپوش این سالن، اداره کل ورزش و جوانان قم به سخن رسانه‌ها گوش سپرد و کفپوش این سالن را تا حد رفع نیاز ترمیم کرد. این اتفاق سبب شد ظاهر سالن شهید حیدریان به طور کلی تغییر کند. دیگر خبری از کفپوش زشت و آلوده این سالن نیست و سالن شهید حیدریان با شروع مسابقات هندبال جوانان کشور ظاهر زیبایی پیدا کرده است؛ اما گرمای سالن مشکل دیگری است که هنوز حل نشده است. مشکلی آزاردهنده که مسئولان تلاش کرده‌اند با قرار دادن یک کولر آبی بزرگ در بخشی از سالن آن را حل کنند؛ اما این کولر توانایی خنک کردن سالنی به این وسعت را ندارد.

بی‌پول‌های غایب

4 تیم برای حضور در این مسابقات در قم حضور دارند که سهم قمی‌ها 2 تیم است. نکته جالب این است که تیم دوم قم در حقیقت تیم منتخبی از نوجوانان هندبالیست قم است که در همان بازی اول مقابل تیم اصلی قم کیسه گل می‌شوند و با اختلاف گل زیادی نتیجه را واگذار می‌کنند.

احمد فلاح مربی تیم نوجوانان قم است. وی اظهار کرد: هدف ما از حضور در این مسابقات فقط کسب تجربه بیشتر است. واضح است بازیکنان ما در مواجهه با 3 تیم در رده سنی بالاتر، که همگی تیم‌های قدرتمندی هستند، حرفی برای گفتن ندارند؛ اما نظر هیأت هندبال استان قم بر این بوده که هندبال قم از این میزبانی به بهترین شکل بهره ببرد و ما هم از این ایده استقبال کردیم. فدراسیون هندبال هم با این موضوع مشکلی نداشت.

نکته جالب درباره تیم‌های حاضر در این مسابقات این است که تیم‌های نیروی زمینی تهران و هیأت هندبال قزوین تیم‌های میهمان هستند اما خبری از تیم‌های البرز، گیلان و سایر تیم‌های تهرانی نیست. وقتی علت را از حسین داریا، سرپرست مسابقات منطقه 2 هندبال کشور، جویا شدیم، گفت: مشکلات مالی چالش اصلی هیأت‌های هندبال سراسر کشور است. اگر خبری از گیلان یا البرز در این مسابقات نیست به این دلیل است که آنها بودجه کافی برای حضور نداشته‌اند.

هزینه‌های حضور در مسابقات کاهش یافته اما هیأت‌ها یا باشگاه‌های هندبال همان هزینه ناچیز را هم ندارند و حتی گاهی به دلیل یک میلیون تومان کسری بودجه از حضور در مسابقات انصراف می‌دهند.

اتفاق‌ها و حواشی

از نکات جالب توجه مسابقات، رئیس احساساتی هیأت هندبال قزوین بود. رئیس هیأت هندبال قزوینی‌ها با هر گل تیمش در جایگاه ویژه سالن شهید حیدریان مثل یک تماشاگر واکنش نشان می‌داد که برای علاقه‌مندان در سالن جالب توجه بود. قزوینی‌ها در بازی با نیروی زمینی، بازی برده را به شکل شگفت‌انگیزی واگذار کردند.

یکی دیگر از نکات جالب این مسابقات حضور چند بازیکن تیم ملی نوجوانان در ترکیب نیروی زمینی تهران بود و نشان می‌داد نیروی زمینی که اصولاً با بازیکنان سرباز به مسابقات مختلف می‌رود، این مسابقات را کاملاً جدی گرفته است. قسمت بد ماجرا در این مسابقات هم آسیب‌دیدگی شدید یکی از بازیکنان نیروی زمینی و انتقال به بیمارستان بود. با این حال سایر مسابقات در آرامش برگزار شد.

میزبانی چه فایده‌ای دارد؟

قم امسال میزبان 2 دوره مسابقات جوانان کشور در بخش پسران و دختران شده و میزبانی مسابقات نونهالان پسر نیز در راه است. میزبانی از 3 دوره مسابقه هندبالی در قم حداقل در چند سال اخیر بی‌سابقه است.

«مهدی رضایی» دبیر هیأت هندبال استان در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: با توجه به تغییر ساز و کار هزینه‌های میزبانی، این امکان برای ما فراهم شد که بتوانیم در قم میزبان سایر تیم‌ها باشیم. در زمینه تأمین هزینه‌های محل برگزاری مسابقات و خوابگاه تیم‌ها، اداره کل ورزش و جوانان با ما همکاری کرد. هزینه همین 6 مسابقه از سوی سالن یک و نیم میلیون تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین میزبانی همیشه هزینه‌های خاص خود را دارد.

وی افزود: ما از میزبانی به دنبال چند هدف هستیم. یکی این که موجی هندبالی در شهر ایجاد کنیم و اهالی هندبال و علاقه‌مندان به ورزش از نزدیک مسابقات هندبال در فرااستانی را درک کنند و این راهی برای توسعه هندبال است. موضوع دیگر، آرامش تیم و بازیکنان ما در خانه است و بازیکنی که در شهر خود مسابقه می‌دهد از نظر روانی آماده‌تر است؛ این آمادگی به نتیجه‌گیری تیم کمک می‌کند. علاوه بر این به طور کلی میزبانی جایگاه هیأت را نزد فدراسیون هندبال ارتقا می‌دهد و فدراسیون هندبال نگاه مثبت‌تری به استان قم خواهد داشت.

رضایی درباره حضور نمایندگان قم در این مسابقات گفت: تیمی که در مسابقات جوانان کشور شرکت کرده، همان تیم نوجوانان سال گذشته ما در مسابقات جام ریاست جمهوری در مشهد است. این نفرات 2 سال است بدون وقفه تمرین می‌کنند و اگر استمرار در کار باشد می‌توانیم به آینده این جوان‌ها و هندبال قم امیدوار باشیم. ماهیت رشته‌های تیمی این طور نیست که یک تیم یک ماه مانده به مسابقات جمع شود، تمرینی بکند و سپس وارد مسابقات شود. تیم‌های ما در تمام 12 ماه سال به طور مداوم در حال تمرین هستند. در بخش دختران هم امیدواریم این تلاش انجام شود. در بخش پایه دختران نتیجه دلخواهی نداشته‌ایم اما فعالیت در حال انجام است.

بی‌اسپانسرها

هیچ یک از تیم‌های حاضر در این مسابقات از وجود حامی مالی بهره‌مند نبودند. به استثنای نیروی زمینی که از بودجه محدود دولتی بهره‌مند است، اوضاع مالی در سایر تیم‌ها جالب توجه نبود.

رضا سفیدگر، مربی تیم هندبال جوانان قم، در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: تیم‌های حاضر در چنین مسابقاتی یا اسپانسر ندارند یا اگر تبلیغاتی روی پیراهن‌ها دیده می‌شود هزینه کمی بابت آن پرداخت شده است. حمایت نشدن ورزش از سوی صنعت و بخش خصوصی علت اصلی انحلال بسیاری از تیم‌های ورزشی پس از سال‌ها فعالیت مداوم است.
 
منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار