استقبال مردم قم از رویدادهای ورزشی مهم در این شهر نشان می‌دهد موضوع جذب هوادار به مسابقات ورزشی تیم‌های استان باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
کد خبر: ۲۸۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸ 20 August 2016
به گزارش تابناک قم، جذب تماشاگران به ورزشگاه‌ها یکی از معیارهای مهم در زمینه فراهم‌سازی زیر‌ساخت‌های موفقیت تیم‌های ورزشی است. تماشاگران به عنوان یار کمکی تیم‌ها، نقش مهمی در افزایش شانس پیروزی تیم‌های ورزشی در مسابقات خانگی دارند. تصور فضای ورزش بدون حضور تماشاگران نامطلوب است. این مردم و تماشاگران هستند که سبب مهم جلوه کردن یک ورزشکار یا یک تیم ورزشی می‌شوند و زمانی که پشتیبانی مردمی از یک تیم ورزشی کاهش یابد توانمندی فنی و کیفی آن تیم نیز به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، نگاه حامیان مالی و بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در ورزش با اقبال عمومی مردم و تماشاگران به آن رشته ورزشی یا تیم مورد نظر، نسبت مستقیم دارد و به همین دلیل است که برخی از رشته‌های ورزشی بیش از بقیه در معرض دید و توجه قرار دارند.

در قم، با وجود حضور چند تیم لیگ برتری در رشته‌های مختلف ورزشی، میزان بهره مندی از امتیاز حضور هواداران ثبات نداشته است. در گذشته، مقایسه آمار استقبال از دیدارهای نماینده قم در لیگ برتر فوتسال و فوتبال سبب می‌شد اقبال تماشاگران در مسابقات فوتسال به عنوان یک امتیاز برای برتری داشتن فوتسال به فوتبال در قم ارزیابی تبدیل شود. مشکل اصلی در حال حاضر این است که اوضاع روی سکوهای سالن شهید حیدریان مثل گذشته نیست.

صبای قم در لیگ برتر فوتبال به استثنای فصل اول انتقال به قم و تا حدودی فصل دوم، در سایر فصول مورد بی‌مهری هواداران فوتبال در قم قرار داشته و به جز موارد معدود و وابسته به عوامل خارجی در سایر موارد نتوانسته است استقبالی از سوی هواداران ایجاد کند.

حضور مقطعی تماشاگران قمی در بازی‌های خانگی صبا پس از دوران ذکرشده تنها در مسابقات ویژه چون پلی آف لیگ قهرمانان آسیا برابر حریف اماراتی و چند بازی فصل گذشته با حضور علی دایی بود و بس.

مشکل اصلی و سؤال برانگیز، کاهش استقبال از دیدارهای تیم یاسین پیشرو در لیگ برتر فوتسال است. این استقبال در فصل جدید به پایین‌ترین حد خود رسیده است. پرشدن یک‌چهارم ظرفیت سالن شهید حیدریان در دیدار یاسین پیشرو و دانشگاه آزاد در قم زنگ خطر را برای مسئولان ورزشی قم به صدا در آورده است.

چرا استقبال کاهش یافته است؟

مشکل کاهش استقبال از مسابقات نماینده قم در لیگ برتر مربوط به فصل کنونی نیست. این مشکل در یکی 2 فصل گذشته نیز وجود داشته است اما در فصل کنونی و اواخر فصل گذشته به اوج خود رسیده است.

تعداد تماشاگران هر 2 بازی یاسین پیشرو برابر فرش آرای مشهد و دانشگاه آزاد تهران روی هم رفته به هزار نفر هم نمی‌رسید و این برای تیمی که همیشه ادعای جذب مخاطب را داشته اتفاق خوشی نیست.

باشگاه یاسین پیشرو بر سر اختلاف مالی با شبکه استانی نور در زمینه پرداخت هزینه پخش دیدارهای خانگی خود، پخش زنده این مسابقات را از سال گذشته متوقف کرد اما توقف در پخش تلویزیونی تغییر معناداری در حضور بیشتر مردم در سالن ایجاد نکرد.

در مورد عوامل دفع تماشاگر از سالن چند موضوع قابل توجه است. یکی از این موارد، قیمت بلیت مسابقات است. بیشتر تماشاگرانی که برای دیدن مسابقات فوتسال به سالن شهید حیدریان می‌روند از قشر متوسط به پایین جامعه از نظر اقتصادی هستند و جوانان و نوجوانان، بیشترین تعداد این تماشاگران را تشکیل می‌دهند. برای یک نوجوان با این شرایط، پرداخت هزینه بلیت و رفت و آمد به سالن عاملی دفع‌کننده است.

موضوع دیگر، زمان برگزاری مسابقات است. تجربه نشان داده مسابقاتی که در روزهای مناسب و ساعات مطلوب برگزار می‌شود می‌تواند جمعیت بیشتری به سالن بکشاند. سال گذشته در مسابقات تابستانی یاسین پیشرو، استقبال چندانی از مسابقات خانگی نمی‌شد اما شرایط در فصل پاییز بهتر شد.

کمیته فوتسال اصرار دارد مسابقات لیگ به صورت همزمان برگزار شود اما برگزاری یک مسابقه رسمی فوتسال در ساعت ۱۸ یک روز تابستانی در قم با برگزاری همان مسابقه در ساعت ۲۰ شرایط متفاوتی ایجاد می‌کند.

گرمای هوای قم از یک سو و مشکلات ساختاری و فیزیکی سالن شهید حیدریان قم که به وضوح تشدید‌کننده گرماست شرایط نامناسبی برای تماشاگران ایجاد می‌کند و همین مسأله سبب فراری شدن تماشاگران می‌شود.

یکی دیگر از دلایل دفع تماشاگران که نقش بسیار مهمی در این فرایند دارد جذابیت تیم برای تماشاگران است. جذاب‌ترین سال نماینده فوتسال قم برای تماشاگران، به سال 91 باز می‌گردد.

 در آن سال نماینده فوتسال قم با نام صبا همه آیتم‌های جذب هوادار را در خود داشت. هم در کورس قهرمانی بود و هم ستاره‌ها در ترکیب این تیم بودند اما یاسین پیشروی فعلی، تیمی بی‌ستاره و با شرایط خاص و به وضوح از محبوبیت کمتری نزد هواداران برخوردار است. به ویژه این که ابوالقاسم عروجی و علیرضا وفایی ستاره‌های این تیم نیز طی 2 سال اخیر قم را ترک کرده‌اند و امسال نیز نوبت به محمد کوهستانی رسید.

هواداران چه می‌گویند؟

حسین یکی از تماشاگران دیدار یاسین پیشرو و دانشگاه آزاد در هفته سوم لیگ برتر فوتسال در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: نتایج برای تماشاگران بسیار مهم است. صبای 91 هم اصغر حسن‌زاده را در ترکیب خود داشت و هم علیرضا وفایی و ابوالقاسم عروجی در آن زمان در اوج بودند. تیم هم نتایج خوبی می‌گرفت و در کورس قهرمانی بود. پس از آن سال، هرگز این شرایط پیش نیامد. به نظر من اگر تیم بازیکنان خوبی داشته باشد و نتایج خوبی کسب کند استقبال تماشاگران هم بهتر می‌شود.

محمد یکی دیگر از تماشاگران معتقد است که مردم قم حتی اگر به سالن هم نیایند اعتقاد خاصی به فوتسال دارند.

وی در این زمینه گفت: استقبال تماشاگران در مسابقات جام رمضان از لیگ برتر بیشتر بود. این مسأله دلیل خاص خود را دارد. در مسابقات رده‌بندی و فینال جام رمضان در این سالن جا برای سوزن انداختن نبود. روز و ساعت برگزاری مسابقه اهمیت بسیار زیادی دارد اما به نظر من، باشگاه یاسین پیشرو باید رابطه‌اش را با تماشاگران تقویت کند.

در یاسین پیشرو و حتی در تیم‌های سابق فوتسال قم نظیر ماهان تندیس، صبا، ارم کیش و کیش‌ایر هرگز چیزی با عنوان کانون هواداری وجود نداشته است. هدایت تماشاگران از سوی لیدرهای مشخص و علاقه‌مند صورت می‌گیرد، اما استفاده از ظرفیت علاقه مردم به فوتسال همواره مورد غفلت واقع شده و این غفلت امروز روی سکوهای خالی بیشتر نمایان است. سازماندهی هواداران فوتسال در قم، امید روزهایی است که سکوهای خالی سالن شهید حیدریان در لیگ برتر توی ذوق می‌زند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
ب نظر من فیمت بلیط ها عامل نیومدن هس.یه 2 بازی رایگان کنن ببینن چ جور مردم میرن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار