ضرورت هوشمند سازی مدیریت ترافیک امروز بر کسی پوشیده نیست. تجربه شهرهای بزرگ هم نشان می‌دهد که ترافیک هوشمندشده بسیار روان‌تر و دقیق‌تر مدیریت می‌شود و امنیت و ایمنی مردم بسیار بهتر تأمین می‌شود.
کد خبر: ۲۱۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳ 27 April 2016
به گزارش تابناک قم، شهر قم هر سال میزبان 40 هزار خودروی بیشتر در خیابان‌های خود است. شهری که روزهایی مانند نیمه شعبان و عید نوروز را دارد که تعداد خودروها در آن گاهی نزدیک به یک میلیون خودرو می‌شود. 

از طرفی قم از نظر ترافیکی شهر ویژه‌ای محسوب می‌شود چرا که 300 هزار موتورسیکلت در آن رفت و آمد دارند و مدیریت ترافیک چنین شهری بی‌شک کار آسانی نیست. از طرفی قم گاهی میزبان همایش‌های بزرگ بین‌المللی است که ملاحظات ترافیکی و امنیتی خاص دارند و همه اینها این واقعیت را به ذهن نزدیک می‌کند که مدیریت هوشمند ترافیک در قم نسبت به دیگر شهرهای بزرگ اولویت دارد. 

تردد تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت در شهری که ملاحظات امنیتی و کمبود جدی زیرساخت دارد، می‌تواند با به کارگیری ابزارهای هوشمند کنترل ترافیک بسیار آسان‌تر شود. مساله تجهیز مرکز کنترل هوشمند مدیریت ترافیک شهرداری قم که آذر 92 راه‌اندازی شد، در جلسه بررسی عملکرد نوروزی شهرداری قم در شورای اسلامی شهر قم مطرح شد. 

«عباس ذاکریان»، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا که این موضوع را مطرح کرد با تأکید بر این‌که این یک کار زیربنایی محسوب می‌شود ابراز كرد: شاید این کار به اندازه ساخت یک تقاطع غیر همسطح یا کمتر از آن هزینه داشته باشد اما اثری که روی ترافیک می‌گذارد بسیار بیشتر است.

ویژگی‌های هوشمندسازی شهر

«سید محمد حسین دهناد»، رئیس مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به اهمیت تقویت کنترل هوشمند ترافیک در شهرها بیان کرد:‌ موضوع ترافیک در شهرهای بزرگ با جمعیت بالا همیشه به عنوان یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری مطرح بوده است.

وی در خصوص اقداماتی که در زمینه حل مشکلات ترافیکی به اثبات رسیده است، افزود: توسعه حمل و نقل عمومی و جذاب کردن آن برای مردم و استفاده بهینه از ظرفیت خیابان‌ها و معابر موجود از جمله این اقدام‌ها است.

رئیس مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم بیان کرد: هوشمند سازی موجب روان‌تر شدن ترافیک، افزایش ایمنی خیابان‌ها، ایجاد نظم و انضباط در ترافیک شهری، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و اطمینان بیشتر مردم از وضع ترافیکی می‌شود.

وی با بیان این‌که سیستم‌های هوشمند ترافیک انواع مختلفی دارند، افزود: برخی از سیستم‌ها اطلاعات ترافیک را جمع‌آوری می‌کنند و به مدیران شرکت حمل و نقل، اطلاعات لازم را در خصوص تعداد وسایل نقلیه، سرعت متوسط خودرو و غیره می‌دهند که سیستم پایش ترافیک محسوب می‌شوند. دیگر سیستم‌ها مربوط به مدیریت ترافیک است که شامل مواردی از قبیل چراغ راهنما می‌شود و به مدیریت تصادفات در شهر با استفاده از ابزارهای هوشمند می‌پردازد.

دهناد ادامه داد: سیستم اطلاع‌رسانی یکی دیگر از انواع سیستم‌ها است که شامل نرم افزارهای موبایلی و تابلوهای هوشمند اطلاع‌رسانی می‌شوند. سیستم‌هایی نیز تخلفات راهنمایی و رانندگی را با هدف ایجاد نظم و انضباط بیشتر کنترل می‌کنند.

نصب 50 دوربین در شهر

وی بیان کرد: شهر قم دارای تراکم جمعیت بسیار بالایی است و همچنین تعداد خودروها در این شهر روز به روز در حال افزایش است. سالانه به طور متوسط 40 هزار خودروی جدید به شبکه حمل و نقل وارد می‌شود در حالی که ظرفیت معابر این شهر رشد آنچنانی نداشته است، بنابراین ضرورت کنترل هوشمند در شهر قم بیش از پیش احساس می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم گفت: 50 دوربین نظارتی - تصویری در معابر، تقاطع‌ها و میادین اصلی شهر نصب شده و وضع کیفی جریان ترافیک را در نقاط مختلف به اپراتورها اطلاع رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اختصاص سیستم‌های ثبت پلاک در هسته مرکزی شهر افزود:‌9 دروازه ثبت پلاک وسایل نقلیه نصب شده که در خطوط ویژه و محدوده طرح ترافیک هر خودرویی که از زیر دروازه عبور کند پلاکش ثبت می‌شود. این موضوع موجب شده آمارهای ما از میزان تردد در شهر دقیق و به روز باشد. 

دهناد در خصوص فعالیت سیستم ثبت سرعت ابراز کرد: به صورت پایلوت 4 دوربین ثبت سرعت در بلوار غدیر در 2 مقطع استفاده شده که سرعت متوسط خودروها را در این بلوار ثبت می‌کنند که این سیستم به ایجاد نظم و انضباط در ترددها می‌پردازد.

وی ادامه داد: سیستم‌های تردد شمار در ورودی‌های شهر به شمارش وسایل نقلیه به تفکیک خودروی سبک و سنگین می‌پردازند.

تمامی تقاطع‌ها و معابر هوشمند می‌شوند

وی بیان کرد: در فاز اول اجرای طرح هوشمند سازی 20 تقاطع و 50 معبر نیز به صورت هوشمند از سوی دوربین نظارت تصویری کنترل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهرداری قم در خصوص برنامه‌های سال جاری این مرکز افزود: پیش بینی شده که در سال 95 همه تقاطع‌ها و معابر و همچنین میادین به صورت هوشمند کنترل می‌شوند.

وی بیان کرد: در سال جاری در 60 مقطع سیستم ثبت پلاک و ثبت تخلف سرعت وسایل نقلیه شامل 120 دوربین در 18 خیابان نصب می‌شود.

دهناد ادامه داد: پیش بینی شده با افزایش سیستم ثبت تخلف سرعت 30 درصد از تصادفات در کوتاه مدت کاهش ‌یابد.

وی بیان کرد: برای 150 نقطه دوربین نظارت تصویری در نظر گرفته شده و 10 تقاطع دیگر نیز به سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز مجهز می‌شوند. همچنین تابلوهای هوشمند اطلاع رسانی در نقاط مختلف شهر با هدف تشخیص وضع ترافیک شهر و اطلاع‌رسانی به مردم نصب می‌شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه به اشتباه تصور می‌شود که هوشمندسازی ترافیک برای اعمال قانون صورت گرفته است. در حالی که منافع بسیاری دارد زیرا هم ایمنی شهروندان را تأمین می‌کند و هم موجب کاهش ترافیک در شهر می‌شود.

ضرورت هوشمند سازی مدیریت ترافیک امروز بر کسی پوشیده نیست. تجربه شهرهای بزرگ هم نشان می‌دهد که ترافیک هوشمندشده بسیار روان‌تر و دقیق‌تر مدیریت می‌شود و امنیت و ایمنی مردم بسیار بهتر تأمین می‌شود. 

به نظر می‌رسد شهرداری قم باید برای استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت هوشمند ترافیک اهتمام ویژه داشته باشد و در عین حال مردم هم باید مزایای هوشمندسازی ترافیک در شهر را بدانند تا بتوانند از آن بهترین استفاده را داشته و شاهد بهبود مشکلات ترافیکی شهر باشند.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار