در حالیکه هنوز در خصوص تاثیر صنایع آلاینده بر سلامت مردم استان قم مطالعه جامعی صورت نگرفته اما مشاهدات حاکی از آن است که وضعیت بدی در تاثیر آلودگی‌های سربی بر سلامت استان وجود دارد.
کد خبر: ۱۹۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 12 March 2016
به گزارش تابناک قم، فعالیت واحدهای ذوب سرب فراوان در اطراف قم این استان را در صنعت ذوب سرب در کشور پیشگام کرده است. واحدهایی که اغلب صفت غیر مجاز را یدک می‌کشند اما مدیران این کارگاه‌ها هیچ ابایی از ادامه فعالیت خود ندارند. 

انتشار سوخت این کوره‌ها همراه با دود سمی سرب سبب آلودگی، خاک، هوا، گیاهان و محصولات کشاورزی می‌شود و سلامت انسان‌ها وحیات وحش را با خطر مواجه می‌کند. 

هم چنین افرادی که در این کارگاه‌ها مشغول به کار هستند از آسیب‌های این مواد مضر دور نیستند چرا که ارتباط نزدیک با آن، عوارض پوستی، ناراحتی‌های خونی و سرطان و مشکلات تنفسی را به همراه خواهد داشت. 

استشمام بخارهای سمی کوره‌های ذوب سرب از راه تنفس به سرعت وارد خون خواهد شد و حتی در زنان باردار موجب سقط جنین می‌گردد. 

تعطیلی و تخریب ۲۰۰واحد ذوب سرب غیرمجاز

رضا سیار به تازگی از تعطیلی و تخریب ۲۰۰واحد ذوب سرب غیرمجاز در قم به دستور قضایی دادستان خبر داده و بیان می‌کند: همچنان شاهد فعالیت این واحد‌های غیرمجاز در استان قم هستیم.

فرماندار قم که توپ را به زمین اداره محیط زیست می‌اندازد، می‌گوید: این اداره باید قلعه‌ها و واحدهای غیرمجاز سرب را شناسایی کند و از فعالیت‌های خلاف سلامت محیط‌زیست آن‌ها جلوگیری کرد. 

وی خاطرنشان می‌کند: برخی از این واحد‌های به اصطلاح مجاز نیز مجوز خود را از اتحادیه ریختگران دریافت کرده‌اند در حالیکه که صلاحیت این اعطای مجوز را نداشته‌اند و نباید به‌هیچ وجه اجازه تمدید فعالیت این واحد‌های غیرمجاز داده می‌شد. 

سیار با ابراز نگرانی از اینکه پساب این سرب در بالا دست قرار می‌گیرد و وارد شبکه آبی استان قم می‌شود، تاکید می‌کند: همه این واحد‌ها حتی آن‌هایی که مجوز دارند باید تحت کنترل شدید زیست محیطی قرار بگیرند در غیر این صورت باید از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری کرد. 

تاثیر بد آلودگی‌های سربی بر سلامت مردم استان

در حالیکه هنوز در خصوص تاثیر صنایع آلاینده بر سلامت مردم استان قم مطالعه جامعی صورت نگرفته اما مشاهدات حاکی از آن است که وضعیت بدی در تاثیر آلودگی‌های سربی بر سلامت استان وجود دارد. 

ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این رابطه می‌گوید: کارگاه‌هایی که در حوزه ذوب سرب مجاز هستند معیارهای زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند که این امر سبب ورود آسیب شدیدی به سلامت مردم استان قم و حتی استان‌های اطراف می‌شود. 

به گفته مسئولان بسیاری از این واحد‌ها به صورت مخفی فعالیت می‌کنند در حالیکه این افراد می‌توانند با تشکیل یک شرکت سهامی، کوره‌های صنعتی خود را راه اندازی کرده و ضمن استفاده از تسهیلات لازم به شکل قانونی و کاملا با رعایت مسائل زیست محیطی فعالیت خود را ادامه دهند. 

دولت به تنهایی نمی‌تواند این واحدها را شناسایی کند

هرچند در مقایسه با سال‌های قبل جای شکرش باقی است که مسئولان استان به لزوم پیگیری جدی و مقابله با این معضل مهم پی برده‌اند و در صدد رفع آن هستند چنانکه مهدی صادقی استاندار قم نیز با بیان اینکه اجازه تشکیل واحدهای ذوب سرب جدید نمی‌دهیم، ابراز کرده است: واحدهای ذوب سربی که اکنون مشغول فعالیت در استان هستند به اندازه کافی آلودگی ایجاد می‌کنند و دیگر نباید اجازه تشکیل واحدهای جدید را بدهیم. 

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای شناسایی واحدهای ذوب سرب غیرمجاز تاکید کرده و می‌گوید: این واحد‌ها به قدری زیاد هستند که دولت به تنهایی نمی‌تواند همه آن‌ها را شناسایی کند بنابراین باید از ظرفیت‌های مردمی برای این امر استفاده کنیم. 

وی خاطرنشان کرده است: محدود کردن فعالیت واحدهای ذوب سرب مجاز به خاطر از بین بردن واحدهای غیر مجاز کار درستی نیست و نباید به بهانه محیط زیست از مسئله اشتغال غافل شد به همین دلیل ما تاکید ویژه‌ای بر امر همه جانبه‌نگری داریم.

نقش مهم مردم در معرفی واحدهای غیرمجاز

در این میان جدا از سهم و نقش مهم و غیرقابل انکار مسئولان استان، باید به وظیفه و نقش تاثیرگذاران شهروندان قم نیز توجه کرد چرا که اگر شهروندی از فعالیت این کارگاه‌ها در نقاط مختلف استان خبر دارد می‌تواند آن‌ها را به مسئولان امر معرفی کند و رعایت هیچ موضوعی را نکند چرا که آسیب ناشی از این واحد‌ها در نگاهی کلی و بلند مدت گریبانگیر نسل‌های بعدی نیز می‌شود. 

هم چنین توجه به این نکته لازم است که افرادی که به عنوان مالک یا مزرعه‌دار مکان‌هایی برای احداث کوره در اختیار این مجرمان قرار می‌دهند به عنوان معاون در جرم و شریک جرم تحت پیگیری قضایی قرار می‌گیرند. 

ازسوی دیگر برخی از مدیران این واحدهای غیرمجاز از بی‌اطلاعی مسئولان امور صنفی سوء استفاده کرده و با پرداخت مبالغی تحت عنوان حق عضویت پروانه کسب در شغل ریخته‌گری دریافت می‌کنند؛ در در حالی که طبق قانون ابتدا برای صاحب حرفه باید احراز مالکیت (ملکی یا اجاره‌ای) شود و سپس گواهی پایان کار اداری، تجاری، صنعتی و گواهی‌های لازم از محیط زیست و بهداشت مورد نیاز است. 

بنابراین مطبوعات، خبرگزاری‌ها وصدا و سیما می‌توانند با اطلاع رسانی وسیع خود مردم را از خطرات این شغل مطلع کنند و گام‌های موثری برا قلع و قمع کردن این واحد‌ها بردارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
این استان قم هیچ نظارتی بر ان نیست و هر کس هر ..... میخواهد میکند نظارت کنید
قمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
ماکه مهم نیستیم حداقل به فکرطلاب باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار