کد خبر: ۱۱۸۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 27 October 2015
به گزارش تابناک قم، طرح تحول شبكه خطوط اتوبوسراني شهر قم از سال گذشته با شروع به كار خطوط ويژه اتوبوسراني در مسيرهاي ترمينال تا شهر قائم و باجك تا پرديسان كار خود را آغاز كرد و رفته رفته قطعات ديگر اين طرح تكميل شد تا در شهریورماه سال جاری طرح در فاز دوم تكميل شود.

یکی از اتفاقات مهم طرح این بود که خطوط اتوبوسراني جای خود را به خطوط ويژه‌ ای دادند كه اگرچه استانداردهاي بي‌آرتي را ندارند اما هم مسيرهاي طولاني‌تري را شامل مي‌شوند و هم قرار است سريع‌تر از گذشته مسافر را به مقصد برسانند.

كاهش بار ترافيكي محدوده هسته مركز شهر و حذف پايانه‌هاي موجود در اين محدوده و تبديل آنها به ايستگاه‌هاي تبادلي و مياني، افزايش سهم حمل و نقل عمومي در سفرهاي مردم با تأكيد بر استفاده از خطوط اتوبوسراني، افزايش درآمد و اقتصاد خطوط واگذار شده به شركت‌هاي بخش خصوصي و افزايش سطح رضايتمندي رانندگان فعال در اين حوزه، افزايش سطح پوشش و دسترسي به شبكه خطوط اتوبوسراني  با تضمين مسافت پياده روي كمتر از حدود ۴۰۰ متر در ۹۵ درصد از نقاط شهر و افزايش سرعت و كاهش تأخير در سفرهاي درون شهري با استفاده از شبكه خطوط اتوبوسراني  اصلي  تندرو و تغذيه كننده  فيدر حومه از ديگر اهداف اين طرح توسط شهرداری قم برشمرده شد.

تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی هم مردم را راضی نکرد

شهرداري قم البته با شروع اجراي اين طرح، در تبلیغات متعدد اشاره داشت که درصدد است معضل قديمي‌ ترافيك و افسارگسيختگي هسته مركزي شهر را به گونه‌اي حل كند.
 
ادعای موفق بودن فازنخست طرح علیرغم اذعان به نارضایتی ها

سعيد امراللهي مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم که سقائیان نژاد علیرغم تغییر گسترده مدیران در شهرداری قم هنوز دست به تغییر او نزده و به او اعتماد کرده، همزمان با اجرای این طرح در محافل مختلف و در بروشورهای پخش شده در سطح شهر که عکس وی برروی او نقش بسته بود مدعی شد که آمارها نشان از موفق بودن طرح در فاز نخست خود دارد كه همين آمارها هم موجب شده تا مجموعه ترافيكي شهرداري براي اجراي فاز دوم جسارت پيدا كنند.

وي با تاكيد به وجود مخالفاني براي اين طرح اظهار داشت: فشارهايي داريم براي اين‌كه خط ويژه را از بخش‌هايي از شهر برداريم اما واقعيت اين است كه شهرداري بايد منافع عمومي را در نظر بگيرد.

اين مقام مسئول اظهار کرد: كه از ميان كسبه موجود در خيابان‌هايي كه اين طرح در آن اجرا شده نارضايتي‌هايي زيادي ديده شده است.

تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی هم مردم را راضی نکردامراللهي با اشاره به تلاش سازمان اتوبوسراني براي ارتقاي مطلوبيت استفاده از اتوبوس در ميان مردم افزود: طبيعي است كه در طرح‌هاي اين چنيني هميشه تعدادي مخالف داريم اما وظيفه شهرداري در نظر گرفتن مصالح عموم مردم است نه يك عده خاص.

او گفت که هيچ وقت نمي‌شود رضايت صد درصد مردم را به دست آورد چرا كه هم نيازها متفاوت است و هم ديدگاه‌ها.
 
وقتی مشک خود می بوید

تعریف و تمجید امراللهی از فازنخست طرح تحول اتوبوسرانی قم اما بیشتر شبیه مشکی بود که خود می بوید و وعده های داده شده و اهداف شهرداری قم در خصوص طرح تحول شبكه خطوط اتوبوسراني شهر قم اگرچه بسیار زیبا و دهن پرکن بود اما با گذشت زمان و گفت وگو با بسیاری از شهروندان در سطح شهر به نظر می رسد که بسیاری از مردم همچنان از خدمات دهی اتوبوسرانی قم ناراضی هستند.

قمی های بسیاری خدمات دهی اتوبوسرانی را علیرغم اجرای طرح تحول شبکه اتوبوسرانی قم ضعیف می دانند.

صفایی کارمند یکی از ادارات قم می گوید: شهرداری قم نتوانست آنچه را از طرح تحول اتوبوسرانی می خواست محقق کند و برای افرادی که شاغل هستند استفاده از اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد.

وی می افزاید: توقف های پی درپی و حتی گاهاً بی جهت و بی دلیل و طولانی مدت رانندگان اتوبوس باعث می شود که افراد از اتوبوس های شهری استفاده نکنند.
 
مردم در اختیار اتوبوسرانی یا اتوبوسرانی در اختیار مردم؟!

مهدوی که از دانش آموزان مقطع دانشگاهی است تصریح می کند: برای رفتن به مدرسه اصلا نمی توان روی اتوبوس ها حساب کرد چون مشخص نیست که باید چند دقیقه در ایستگاه منتظر باشی و بدتر از آن اینکه اگر اتوبوس خالی باشد، راننده با سرعت بسیارپایین حرکت می کند تا جمعیت بیشتری در ایستگاه بعد جمع شده و سوار اتوبوس شوند.

وی می افزاید: در بعضی مواقع اگر تنهایی داخل ایستگاه ایستاده باشی، اتوبوس ها تو را ندیده و بدون توقف عبور می کنند.

این دانش آموز ادامه می دهد: هنوز برروی فرهنگ رانندگان اتوبوس کار نشده و وقتی مردم به این تاخیرها یا مساله ای دیگر که آزارشان می دهند اعتراض می کنند، بعضی از رانندگان پرخاشگرانه پاسخ داده و حتی فرد را تهدید به پیاده کردن می کند و مشخص نیست که آن ها در اختیار مردم هستند یا مردم در اختیار آن ها!
 
تحول شبکه خطوط اتوبوسرانی هم مردم را راضی نکرد

لزوم تشدید نظارت ها بر خطوط اتوبوسرانی

جدا از نظرات مردمی که از خدمات دهی اتوبوسرانی گلایه مند هستند، مشاهدات عینی متعدد خبرنگار ما در چندین هفته متفاوت از حضور داخل یکی از ایستگاه های خیابان صدوق حکایتگر آن است که از ساعت 20 به بعد حتی با ایستادن 40 دقیقه ای مسافران در ایستگاه اتوبوس، بازهم اتوبوس یکی از خط های عبوری از این خیابان دیده نشده است.

علیرغم گزارش این موضوع به سامانه 137 شهرداری قم که وظیفه پاسخگوی انتقادات و شکایات مردمی را دارد، اگرچه بار اول وعلیرغم گذشت چندین روز پاسخی دریافت نشده است اما با گذشت چند روز و در تماس دوم پس از انتقاد از عدم پاسخگویی به پیام قبلی تنها با این جمله که پیمانکار و رانندگان تذکر گرفته اند، پاسخگویی صورت گرفته است.

نکته جالب اینجاست که شب گذشته علیرغم این ادعا بازهم مشاهدات خبرنگار ما حکایت از آن دارد که اتوبوس در همان ساعت علیرغم انتظارطولانی مسافرین در ایستگاه دیده نشده است.

اگرچه همانطور که مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم گفته «هيچ وقت نمي‌شود رضايت صد درصد مردم را به دست آورد» اما با مدیریت صحیح و نظارت دقیق می توان رضایت حداقلی را در میان مردمی که از محل کار و تحصیل و یا پس از انجام امور روزانه به خانه برمی گردند، فراهم کرد.

حضور گسترده ماشین های شخصی و موتورسیکلت های تک سرنشین و ترافیک معابراصلی وحتی بعضاً فرعی وعدم استقبال از اتوبوس ها در بسیاری از مسیرها نشانی غیرقابل کتمان بر ناراضی بودن درصد بالای مردم قم از اتوبوسرانی است و در این میان باید دید که آیا مدیریت شهری به دلیل راضی نشدن 100 درصدی مردم از اتوبوسرانی دست روی دست می گذارد و یا با تشدید نظارت ها درصدد ارتقای رضایتمندی مردم برمی آید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
خدمات دهی اتوبوسرانی قم به مردم افتضاح هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
خطوط اتوبوسرانی در شهرک قدس واقعا اولیای دانش آموزان را نگران کرده، چون دیگر به سمت مدارس در حرکت نیست! همچنین بی نظمی در زمان رسیدن دو اتوبوس به ایستگاه همه رو خسته کرده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
آقای سقائیان اصفهانی! امرالهی باید تغییر کنه. اتوبوسرانی نیازمند تفکر جدید است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
امراللهی تغییر نکنه باید شهردار رو تغییر داد... سیاسی کاری در اتوبوسرانی بس است
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
واقعابااین خیابانهای قم واین تعداداتوبوس شاهکارشهرداری بودچراکه بایک بیلط ازاین سرشهربه اون سرشهرمیریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
شهردار قم فقط یکبار با این اتوبوس ها طی مسیر کنند تا خیلی چیزها رو متوجه بشن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار