در نشست بررسی ابعاد رسانه‌ای فاجعه منا مطرح شد:
برخورد احساسی و عاطفی و عدم تحلیل درست حادثه و تنها اطلاع رسانی رویداد در روزهای نخست حادثه، پرداخت کاملا ظاهری، کم توجهی به حجاج و خانواده های آنها که با بمباران خبری پیش آمده در شرایط سختی قرار داشتند، از اشتباهات رسانه ملی بود.
کد خبر: ۱۱۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷ 13 October 2015
دکتر سید محمدرضا خوش رو در نشست بررسی ابعاد رسانه‌ای فاجعه منا در شبکه‌های ماهواره‌ای که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: در جریان حادثه منا ایران فرصت یافت تا نفرت خود از آل سعود و نارکارآمدی اداره حرمین شریفین توسط این دولت را نشان دهد.

وی با بیان اینکه در جریان حادثه منا درگیر سیاست دو گانه ای شدیم اظهار داشت: از دست دادن شماری از هم میهنان و تحت الشعاع قرار گرفتن فریضه حج توسط افراد به ظاهر روشنفکر در فضاهای مجازی، از پیامدهای این حادثه بود.

کارشناس رسانه با تاکید بر تصویر منفی که از حج در اذهان کودکان نقش بسته، گفت: در حج امسال حوادث متعددی از جمله سقوط جرثقیل، آتش سوزی در دو هتل، باز نشدن درب های قطار درون شهری، افتادن یک پنکه سقفی و در نهایت حادثه منا؛ تصویری ناخوشایند از حج در اذهان مردم علی الخصوص کودکان برجا گذاشت که زمان زیادی برای رفع آن زمان لازم است.

خوش رو سپس به روش کار رسانه ملی ایران به این حادثه پرداخت و تصریح کرد: برخورد احساسی و عاطفی و عدم تحلیل درست حادثه و تنها اطلاع رسانی رویداد در روزهای نخست حادثه، پرداخت کاملا ظاهری، کم توجهی به حجاج و خانواده های آنها که با بمباران خبری پیش آمده در شرایط سختی قرار داشتند، از اشتباهات رسانه ملی بود.

وی افزود: قطب بندی های غیر ضروری همانند بحث شیعه و سنی، تفرقه عرب و عجم، عدم قطب بندی جهان اسلام و عربستان در همان ابتدای ماجرا و تقدس زدایی از حج از دیگر رویدادهای ناخوشایندی بود که از سوی رسانه انجام شد.

کارشناس امور رسانه با اشاره به عدم امکان برخورد دیپلماتیکی از سوی دولت ایران گفت: تا قبل از صحبت رهبری و بیانات کوبنده ایشان، دولت عربستان حاضر به صادر کردن ویزای نمایندگان ایران نبود.

وی از پخش ویدیوهای دردناک به عنوان اشتباه بزرگ رسانه ایران یاد کرد و اظهار داشت: پخش تصاویر مکرر از حادثه منا و نمایش بدن عزیزان مردم، باعث تضیع حقوق افراد مختلف شد.

این کارشناس رسانه سپس به پخش تصاویر دروغین در فضای مجازی و رسانه ملی نسبت به حادثه منا اشاره کرد و گفت: تصاویر رمی جمرات از داخل ماشین، ریزش سقف در مسجد الحرام، گور دسته جمعی، کشته شدن افراد مشهور و حضور شاهزاده سعودی در حج از اشتباهات بزرگی رسانه بود که خدشه بزرگی به اعتبار رسانه ایران وارد کرد.

 وی تاکید کرد: در جریان حادثه منا حربه عملیات فریب با پخش شدن فیلم سریع حضور «محمد بن سلمان» در منا در فضای مجازی و سپس پخش آن از رسانه ملی ایران و پس از مدتی نقض شدن آن اجرا شد تا دیگر کسی به سخنان ایران در مورد حادثه منا اهمیت ندهد.

خوش رو با اشاره به یک دست بودن تمام روزنامه های کشور در انتشار اخبار حادثه منا در روز شنبه گفت: تیتر ابتدای تمام روزنامه ها نشان دهنده عمق فاجعه و هم دردی با مصیب دیدگان بود ولی سه روزنامه کیهان، مشرق و جوان در صفحه ابتدایی خود عکس بسیار دردناکی از این حادثه منتشر کرده بودند که این امر کاری غیر حرفه ای است.

وی به اتفاقات مشابه این رویداد در کشورهای دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه های سایر کشورها در انعکاس اخبار رویدادهایی که به صورت اتفاقی رخ داده و کشته های زیادی برجای گذاشته، به صورت حرفه ای برخورد کرده و در هیچ کدام جنازه ای نشان داده نمی شد.

این کارشناس رسانه در ادامه بیان داشت: دولت امریکا در نمایش حادثه یازده سپتامبر تنها به انعکاس تصاویری از غمگین بودن فضای کشور و دولتمردان و تلاش برای نجات دادن حادثه دیدگان بسنده کرده است.

خوش رو در پایان اظهار داشت: دولت امریکا چنان از این حربه تبلیغاتی استفاده کرد که توانست بدون هیچ شکایتی به افغانستان حمله کند اما در حادثه منا تنها تلاش بر این بود که جنازه هایی با وضعیتی وخیم تر نشان داده شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار