درحالی که ‏هواشناسی ‎قم برای دو روز پیش آسمانی برفی را برای قم پیش‌بینی کرده بود؛ با این حال در این روز شهر قم نه تنها شاهد برف نبود بلکه در ساعات اعلام شده توسط هواشناسی، آسمان قم تقریبا صاف بود.
کد خبر: ۱۰۸۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵ 18 January 2023

درحالی که ‏هواشناسی ‎قم برای دو روز پیش آسمانی برفی را برای قم پیش‌بینی کرده بود؛ با این حال در این روز شهر قم نه تنها شاهد برف نبود بلکه در ساعات اعلام شده توسط هواشناسی، آسمان قم تقریبا صاف بود.

در همین خصوص مهران حیدری‌بنی مدیرکل هواشناسی استان قم در گفت‌وگویی اظهار کرد: در روزهای گذشته بر روی مدل‌های هواشناسی، بارش‌هایی تا نزدیکی‌های شهر قم مشاهده می‌شد و انتظار ما این بود که این بارش‌ها شهر قم را هم در بربگیرد.

وی اضافه کرد: البته انتظار ما از این بارش‌ها چندان نبود و در نهایت نیز بر روی سیستم‌های هواشناسی، نزدیک یک دهم میلی‌متر بارش ثبت شد که این مقدار خیلی اندک است.

حیدری‌بنی با بیان این که در سامانه بارشی اخیر، دیگر مناطق استان قم شاهد بارش به شکل برف بود، تصریح کرد: اما این سامانه هنگامی که به مرکز استان ‌می‌رسید از شدت بارش‌های آن کاسته می‌شد و به همین واسطه آنچه که مورد پیش‌بینی ما بود؛ محقق نشد.

وی در تشریح دلایل این موضوع، خاطرنشان کرد: شهر قم به واسطه این که «جزیره حرارتی» است؛ بر روی مدل‌های هواشناسی بارش‌های کمی برای آن ترسیم می‌شود و حتی بارشی که هفته گذشته در شهر قم شاهد آن بودیم؛ مقدارش 2 میلی‌متر بود که این مقدار قابل ملاحظه و به اصطلاح بارش موثر نیست.

حیدری‌بنی همچنین در توضیح پدیده «جزیره حرارتی» گفت: این پدیده به محدوده‌ای اطلاق می شود که انسان در آن به ساخت‌و‌ساز پرداخته و دمای آن منطقه در مقایسه با مناطق پیرامونی‌اش به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر است.

وی تولید انبوه آلاینده‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی را از جمله دلایل پدیده «جزیره حرارتی» دانست و در این خصوص عنوان کرد: این پدیده می‌تواند تاثیرات فرعی بر آب‌وهوای محلی داشته باشند که تغییر الگوی بادهای محلی، گسترش ایجاد ابر و مه، و تغییر در رطوبت و اندازهٔ بارش‌ها از جمله تبعات این پدیده است.

حیدری‌بنی بیان کرد: این پدیده باعث شده است تا شهر قم بر روی پیش‌بینی مدل‌های هواشناسی در لبه‌ بارش‌ها قرار بگیرد و مقدار کم بارش‌ها و عدم تحقق برخی پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز به همین دلیل است.

قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار