معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم :
سلامی گفت:در راستای تحقق راهبرد تغییر الگوی کشت و تامین نیاز دامداران به علوفه، گیاه تریتیکاله درسطح حدود ۳۵۰ هکتار از مزارع استان قم کشت می‌شود.
کد خبر: ۹۹۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 06 October 2021

به گزارش تابناک قم، محمدعلی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت این گیاه طی چند سال اخیر به صورت آزمایشی در سطح زمین‌های کشاورزی استان انجام و نتیجه خوبی از این اقدام حاصل شد و امروز با اطمینان می‌توان گفت این گیاه علوفه‌ای برای کشت در قم باتوجه به شرایط خاص جغرافیایی آن مناسب است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که سازگاری گیاه با موقعیت آب و هوایی قم مساله‌ای بسیار مهم در اجرای موفق راهبرد تغییر الگوی کشت استان است، افزود: این سازگاری موجب شده تا کشاورزان قمی نیز استقبال خوبی برای کشت این گیاه علوفه‌ای و مورد نیاز استان در مزارع خود نشان دهند.

سلامی با بیان این که تریتیکاله می‌تواند به مرور جایگزین کشت جو در مزارع استان شود، ادامه داد: نتیجه کشت تریتیکاله در قم نشان داد، این گیاه نسبت به جو محصول بیشتری می‌دهد و در برابر آفات و بیماری‌ها و همچنین سرما مقاومت بالاتری دارد که مزایای مهمی به شمار می‌آید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که ۳۰ کشاورز قمی در طرح گسترش کشت گیاه تریتیکاله در استان فعالیت می‌کنند، گفت: تریتیکاله با توجه به آب و خاک هر منطقه نسبت به جو در هر هکتار ۲۵ درصد محصول بیشتری می‌دهد که این موضوع موجب شده کاشت آن برای کشاورزان استان مقرون به صرفه باشد.

تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد.

این محصول ممکن است بهاره یا زمستانه باشد، گیاهی یکساله یا کمی بیشتر از یکسال و تیپ عمومی آن شبیه گندم است، اما در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم در ادامه با تاکید بر لزوم اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در استان گفت: یکی از مشکل‌های اصلی بخش کشاورزی قم، تامین منابع آبی برای کشت گیاهان است و برهمین اساس به دنبال استفاده از گیاهانی هستیم که به آب کمتری برای تولید محصول نیازمند بوده و در مقابل شوری آب مقاومت بیشتری داشته باشند.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار