مدیر‌کل میراث‌فرهنگی قم از بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای دیرگچین،مادر کاروانسراهای ایران خبر داد.
کد خبر: ۹۹۸۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 04 October 2021

به گزارش تابناک قم، علیرضا ارجمندی،مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با اشاره به بازدید حسام مهدی ،نماینده یونسکو و محمدحسین طالبیان ،مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کاروانسرای دیرگچین در استان قم اظهار کرد: این سفر به منظور ثبت جهانی کاروانسراهای جاده ابریشم که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال پیگیری است، انجام شد.

او ادامه داد: این مسئله جایگاه مهم کاروانسراهای قم به‌ویژه کاروانسرای بزرگ دیرگچین را نشان می‌دهد و در صورت ثبت جهانی این مجموعه کاروانسراها در فهرست جهانی یونسکو، فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از کاروانسرای مذکور به دست می‌آید.

ارجمندی با بیان این‌که قدمت کاروانسرای دیرگچین به دوره ساسانیان می‌رسد، ادامه داد: این کاروانسرا، در ایران دوره اسلامی نیز به خصوص در زمان سلجوقیان و بعدها در دوره صفویه و قاجاریه نیز به حیات اقتصادی و اجتماعی خود ادامه داد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم با اشاره به این که در زمان اردشیر بابکان سر سلسله پادشاهی ساسانیان از این بنا به عنوان دژی مستحکم استفاده می شده است، افزود: در دوره اسلامی کاربری این بنا تغییر و به کاروانسرا تبدیل شد تا پناه و مأمن مسافران باشد.

او به وجه‌تسمیه کاروان‎سرای دیرگچین به عنوان مادر کاروان‎سراهای ایران اشاره کرد و گفت: در این کاروانسرا با مجموعه‌ گسترده‌ای از خدمات و امکانات مانند، حمام، آسیاب و مسجد برای برطرف کردن مایحتاج مسافران مواجه هستیم، این همه امکانات به اضافه موقعیت خاص و راه ارتباطی آن باعث شده است که کاروانسرای دیرگچین به مادر کاروانسراهای ایران معروف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار