مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با اشاره به اینکه توانمندی مهندسان کارخانه آسفالت امیرکبیر موجب کاهش وابستگی کشور به خارج شده است، گفت: جوانان قمی امروز در مهندسی معکوس و تعمیر و ساخت قطعات کارخانه آسفالت در کشور سرآمد هستند.
کد خبر: ۹۹۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 03 October 2021

به گزارش تابناک قم، سید ابوالفضل میریک امامی در گفت‌وگویی با اشاره به خودکفایی شهر قم در تولید آسفالت کل شهر و امکان همکاری با بخش خصوصی اظهار کرد: امروز شهر قم امکان همکاری با بخش خصوصی در واگذاری مازاد تولید آسفالت را دارد.

وی به مشکلات فنی و خرابی قطعات کارخانه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات در تولید آسفالت استهلاک قطعات و عدم امکان تهیه آن‌ها باوجود تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار و یورو بوده که این موضوعات توانست مهندسان و پرسنل کارخانه امیرکبیر را به سمت خودکفایی و توانمندی هدایت کند.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم از بازسازی و بهسازی بخشی از کارخانه آمان خبر داد و اذعان کرد: عوامل فنی در مجموعه آسفالت توانستند بخشی از کارخانه را بهتر از کیفیت نمونه خارجی آن بازسازی و بهسازی کرده و قطعات موردنیاز کارخانه را در داخل تولید کنند.

وی شیوه تعمیر واحد میکسر کارخانه را تشریح و ابراز کرد: واحد میکسر که وظیفه مخلوط کردن سنگدانه و قیر را با کمک قاشقک‌های آلیاژی بر عهده داشت بعد از تولید ۴۰۰ هزار تن مستهلک‌شده و نیاز به تعمیر داشت، اما امکان سفارش آن به کشور آلمان وجود نداشت که با کمک مهندسی معکوس و آنالیز آلیاژ آن باکیفیتی بالاتر تولید و مقاومت آن تا تولید ۸۰۰ هزار تن ارتقاء پیدا کرد.

میریک امامی صرفه‌جویی اقتصادی در تعمیر واحد میکسر را بیش از یک‌سوم هزینه خرید نمونه خارجی آن اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت سفارش نمونه خارجی علاوه بر صرف زمان چند ماه و توقف تولید، هزینه‌ای بالغ‌بر دو میلیارد تومان داشته که نمونه داخلی آن با هزینه ۳۵۰ میلیون تومان و در زمان ۱۰ روز تولید شد.

وی یکی دیگر از قطعات تولیدشده در داخل را قطعه استوپ الواتور عنوان کرد و یادآور شد: این قطعه در صورت قطع برق از برگشت مصالح از روی نوار انتقال جلوگیری کرده و در صورت نیاز به تعمیر و ارسال آن به خارج از کشور باید مقدار زیادی از تجهیزات کارخانه بازشده و تولید متوقف شود.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم ادامه داد: قطعه استوپ الواتور باهمت و تلاش بخش فنی کارخانه در کمتر از ۱۰ روز مطالعه و پژوهش و با هزینه‌ای بالغ‌بر ۷ میلیون تومان و بدون تعطیلی کارخانه در کشور تولید شد.

وی اظهار داشت: دیگر قطعات تعمیر شده کارخانه نیز نوارهای زیر سیلو سرد، قاشقک‌های درایور پیش‌گرمایشی و جوشکاری صنعتی، چهار غلتک داریور بوده و ساخت توری‌های سرند در مرحله مطالعه و پژوهش قرار دارد.

میریک امامی توانمندی مهندسان و بخش فنی کارخانه تولید آسفالت امیرکبیر را در کشور منحصربه‌فرد خواند و تأکید کرد: امروز شهر قم یکی از مراجع علمی و مهندسی در تعمیرات قطعات کارخانه آسفالت در کشور بوده و توانسته نیاز بسیاری از شهرها در تهیه قطعات خارجی را مرتفع کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار