مدیرکل بهزیستی قم:
مدیرکل بهزیستی استان قم، ضمن بیان اینکه شعار امسال هفته ناشنوایان تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان و گسترش زبان اشاره تعیین شده است، گفت: چهارهزار و ۴۴۹ ناشنوا و کم‌شنوا در استان شناسایی شده‌اند و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده‌است.
کد خبر: ۹۹۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴ 30 September 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی پهلوانی در این رابطه ادامه داد: از این تعداد افراد، تعداد ۲ هزار و ۵۷۶ تَن مرد و تعداد یکهزار و ۸۷۳ تن زن هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است؛ میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق هستند).

وی افزود: امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص بهنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارایه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارایه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارایه خدمات توانبخشی پس از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان قم در سال گذشته ۱۶ هزار و ۶۹۴ تَن و در شش ماهه نخست امسال نیز حدود ۹ هزار و ۶۰۰ نوزاد غربالگری شنوایی شده اند.

پهلوانی درباره علت شناسی بروز این نوع از معلولیت افزود: ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد سایر موارد مانند (زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسایل هنگام زایمان و...) و طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که کودک دارای اُفت شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

وی با اشاره به تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتاردرمانی و کاشت حلزون برای ناشنوایان گفت: در سال گذشته تعداد ۱۵ مورد کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا داشتیم و علاوه بر تامین ۳۱۹ مورد سمعک برای ناشنوایان و تهیه و توزیع باطری سمعک در حد توان در خدمت ناشنوایان استان بوده ایم.

در استان قم ۵۶۰ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا و ۴۵ دانشجو از خدمات بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برخوردار هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار