مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی، گفت: اگر زیارت اربعین با از بین بردن حقوق دیگران، بی‌قانونی، قانون‌شکنی و یا تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی به عموم مردم همراه شود، جایز نیست.
کد خبر: ۹۹۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ 26 September 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نورمفیدی در درس خارج اصول که به‌صورت مجازی برگزار شد، افزود: با بیان این‌که زیارت امام حسین(ع) به‌عنوان یک مستحب موکد شناخته شده است، افزود: در طول تاریخ و از زمان ائمه(ع)، اهتمام بزرگان، علما و فقها به زیارت اربعین همواره گزارش شده است؛ گاهی آمیخته با فراز و نشیب بوده و گاهی نیز واقعا تامین جانی برای زائران اربعین امام حسین(ع) وجود نداشت.

وی با اشاره به سخت‌گیری حکام برای زیارت امام حسین(ع)، اضافه کرد: در آن شرایط ائمه(ع) زیارت امام حسین(ع) را به‌عنوان مبارزه با دستگاه جور و حفظ این راه و برافراشته بودن این پرچم عنوان و به‌شدت روی آن تاکید می‌کردند و حتی اگر تامین جانی هم نبود، باز هم این استحباب یا تاکد استحباب به قوت خودش باقی بود.

وی در ادامه با اشاره به قانون‌شکنی برخی در رسیدن به زیارت اربعین، تصریح کرد: اگر زیارت اربعین با از بین بردن حقوق دیگران، بی‌قانونی، قانون‌شکنی و با تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی به عموم مردم همراه شود، جایز نیست.

نورمفیدی ادامه داد: فرض کنید حکومت اسلامی که رعایت قوانین آن طبق نظر فقیهان و بزرگان لازم است، اگر یک قانونی در این رابطه مقرر کرده، آیا می‌توانیم بگوییم که این قانون را کنار می‌زنیم و نادیده می‌گیریم برای این‌که روایات زیارت اربعین اطلاق دارد، حتی اگر تامین جانی هم نباشد و مبتلا به کرونا شویم و دیگران را مبتلا کنیم و هزینه‌هایی را برای مردم و نظام اسلامی و برای اطرافیان تحمیل کنیم، آیا این جایز است؟

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) در زمینه اهمیت رعایت حقوق مردم، گفت: نمی‌توان چنین روایاتی را نادیده گرفت و با دروغ و روش‌های نامشروع و با حیله و فریب زمینه را برای چنین زیارتی فراهم کرد.

وی تصریح کرد: زیارت امام حسین(ع) اهمیت دارد و به حال معنوی انسان نافع است که این قابل توصیف نیست؛ اما مجاز نیستیم که برای وصول به این استحباب، خدای نکرده مرتکب حرام شویم؛ این حرام ممکن است علاوه بر دروغ، قانون‌شکنی و فریب، تهدید جانی دیگران و یا ایجاد مزاحمت و مشکل برای دیگران باشد.

مدرس حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر خدای نکرده در این زیارت و این رفت‌وآمد کسی مبتلا به ویروس کرونا شود و از بیماری او خدای نکرده یک نفر یا اشخاصی بیمار شوند و برای آن‌ها خسارات مالی و جانی ایجاد شود، آیا می‌توانیم بگوییم ثواب زیارت اربعین برایش نوشته می‌شود؟

وی با بیان این‌که یکی از مشکلات بزرگ تک‌بعدی عمل کردن در برداشت از روایات یا در تبیین آموزه‌های دینی است، گفت: ما طلبه‌ها باید منظومه معارف دینی را با هم ببینیم و با هم بسنجیم، معارف دینی را یک مجموعه به‌هم‌پیوسته ببینیم که بین اجزا و ارکان آن سازگاری و هماهنگی است.

وی با اشاره به این‌که برای زیارت امام حسین(ع) جانمان را هم می‌دهیم، ادامه داد: در حال حاضر مقتضیات زمان متفاوت است؛ همان‌طور که خود ائمه(ع) بر اساس شرایط و مقتضیات زمان‌ها رفتارهای متفاوتی داشتند؛ هر شرایطی و هر زمان و مکانی یک اقتضایی دارد.

حجت‌الاسلام نورمفیدی با تاکید بر این‌که برای رسیدن به ثواب زیارت اربعین حق نداریم از روش‌های غیرمشروع استفاده کنیم، گفت: این روش نه‌تنها جایز نیست، بلکه چه‌بسا آثار وضعی داشته و ضمان هم به دنبال آن باشد؛ یعنی ضامن هستند کسانی که این‌طور رفتار می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار