مدیر حوزه‌های علمیه در پیامی ضمن تسلیت ارتحال علامه حسن‌زاده آملی،‌ گفت: آن فقید سعید به‌عنوان الگویی شایسته و الهام‌بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۹۹۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹ 26 September 2021

به گزارش تابناک قم،‌ آیت‌الله علیرضا اعرافی در این پیام آورده است: ارتحال عالم ربانی، علامه ذوفنون، حکیم متاله و عارف متخلق حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسن حسن‌زاده آملی (قدس الله نفسه الزکیه) موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

در این پیام افزوده شده است: تبحر و تسلط آن دانشمند فرهیخته بر علوم و حوزه‌های مختلف دانشی نظیر تفسیر و علوم قرآنی، کلام، فلسفه، فقه و اصول، عرفان، ریاضیات و نجوم در کنار وصول به مقامات والای معرفتی و معنوی در سایه عبودیت و اطاعت الهی و تهذیب نفس، از ایشان شخصیتی گران‌قدر در عصر حاضر ساخته بود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرده است: آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار آن عالم برجسته که در زمینه‌های مختلف به رشته تحریر درآمده حاصل سال‌ها تلاش و مجاهدت علمی مداوم و کسب فیض از محضر عالمان بزرگی چون علامه شعرانی(ره)، علامه طباطبایی(ره) بوده و چراغ راهی فراروی پویندگان راه دانش خواهد بود.

این پیام ادامه یافته است: افزون بر همه مراتب علمی و معرفتی و معنوی ایشان، حضور این عالم پارسا در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مردمی و نقش‌آفرینی در صحنه‌های انقلاب اسلامی و همراهی با انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی درس‌آموز و الهام‌بخش و سخنان نغز و دل‌نشین ایشان در مسند خطبه و خطابه و وعظ و ارشاد راهنمای جویندگان مسیر سعادت بود و پس از سال‌ها خدمت و نورافشانی و در ایام اربعین سالار شهیدان(ع) به لقای الهی شتافت.

آیت‌الله اعرافی افزوده است: این‌جانب فقدان این عالم والامقام را به محضر قدسی امام زمان(عج)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم)، حوزه‌های علمیه و شاگردان و آقازادگان و بازماندگان محترم و بیت معظم له و بیوت وابسته تسلیت عرض نموده، خاضعانه از درگاه خداوند متعال برای ایشان، علو درجات، روح و رضوان ربوبی و حشر با اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) و برای بازماندگان، صبر جمیل، اجر فراوان و پایدار و آرامش قلبی خواستارم.

علامه حسن حسن‌زاده آملی دانشمند برجسته و عالم شاخص دینی ساعت ۲۲ شب گذشته به دلیل نارسایی قلبی پیشرفته در ۹۳ سالگی درگذشت.

حال علامه از یک سال پیش ناخوش بود و ۲۳ شهریور امسال هم شایعه فوت وی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بلافاصله از سوی اعضای خانواده تکذیب شده بود.

این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد؛ شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. وی همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار