معاون پژوهشی فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال با هدف خدمت‌رسانی پژوهشی به دانشگاهیان با چهار محور تمرکز بر منابع ارجاعی، ارجاعی توصیفی، منابع باز و مشترک به صورت تعاملی و با تمرکز بر فراخوان‌های مرتبط از مهمترین دستاوردهای این دانشگاه است.
کد خبر: ۹۹۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ 24 September 2021

به گزارش تابناک قم، علیرضا کاوند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه کتابخانه دیجیتال در حوزه کتاب و پایان‌نامه با شرایط خاصی برای مخاطبان قابل استفاده است، افزود: هدف از کتابخانه دیجیتال حرکت به سمت پژوهش درآمدزا است و به نوعی کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه و عرضه تولیدات اساتید و پژوهشگران دانشگاه با نگاه اقتصادی را فراهم می کند.

کاوند اضافه کرد: در ایران باید پژوهش‌های درآمدزا و کارآفرین داشته باشیم و با توجه به همان درآمدی که از فعالیت پژوهشی به دست می‌آید بستری را برای فعالیت‌های بیشتر فراهم کنیم، یکی از اهداف دانشگاه در حوزه کتابخانه دیجیتال، ثروت‌زایی برای فعالیت‌های جدید پژوهشی است که با نگاه تولیدعلم تأثیرگذار بر حوزه پژوهش به این قسمت یعنی حوزه کتابخانه دیجیتال پرداخته می شود.

به گفته وی، در قالب کتابخانه دیجیتال یک موسوعه الکترونیکی با موضوع شبهه شناسی قرآنی با هدف تبدیل شدن آن به مرجعی مهم برای حوزه مکتوبات و منشورات معارف قرآنی و علوم قرآنی در ایران و جهان اسلام برای ایجاد رقابت سالم تاسیس خواهد شد که تلاش می شود در افق ۷ ساله این رویکرد محقق شود.

کاوند یادآور شد: از سال ۹۴ تاکنون ۲۶ عنوان کتاب جدید در رابطه با موضوعات مختلف قرآنی توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به زیور چاپ آراسته شده است.

معاون پژوهشی فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار داشت: این دانشگاه در طول ۷ سال گذشت با تدوین بیش از یکهزار مقاله علمی توانسته به رشد پژوهش های قرآنی و نیز فرهنگ قرآنی در داخل و خارج از کشور عمق ببخشد.

کاوند با اشاره به اولویت اقدامات علمی دانشگاه، اظهار کرد: اولویت اصلی دانشگاه تولید مجلات علمی با درجه الف و ب در سطح داخلی و بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: حمایت از کرسی‌های ترویجی درون سازمانی و برون‌سازمانی با همکاری سایر مراکز علمی و نهادهای تحقیقاتی و پژوهشگاهی صورت کرسی های ترویجی، نقد و نظر، نقد کتاب و نظریه‌پردازی از رویکردهای مهمی است که دانشگاه تلاش می کند این مباحث را به صورت برون دانشگاهی برگزار کند تا فضا برای تبادل آرا فراهم تر باشد.

به باور کاوند، از آنجایی که از اهداف مهم انجمن‌های علمی دانشجویی، مباحث فرهنگی است و از طرفی با پژوهش‌های دانشجویی، دانشجو با سبک زندگی دینی و قرآنی و روش نظریه‌پردازی و رشد فکر و اندیشه در حوزه علوم قرآنی آشنا می‌شوند و این مساله بر روی سبک رفتار و تعامل آنها با جامعه، دوستان و غیره تاثیر گذار است؛ دانشگاه حمایت از انجمن های علمی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی عنوان کرد: در حوزه نقد کتاب، داوری و ارزیابی مقالات تلاش بر این است که همایش های مستمری برگزار شود تا اساتید و برجستگان علمی بتوانند با دانشگاه‌ها و مجموعه‌های علمی دیگر مشارکت کرده و نقد و ارزیابی آثار علمی داخل کشور و خارج از کشور بیش از قبل محقق شود.

به گفته معاون پژوهشی فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، هدف اصلی این دانشگاه بالا بردن تراز علمی و پژوهشی دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی است و حضور مؤثرتر در فضای مجازی و ارائه دستاوردها و موفقیت‌های دانشگاه، در سطح اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار