چندتن از مسوولان و دست اندرکاران ستاد استانی کرونا در قم نسبت به تبعات سهل‌انگاری بخشی از مردم و اماکن تجاری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین تبلیغات ضد واکسن در این استان هشدار دادند.
کد خبر: ۹۹۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶ 23 September 2021

به گزارش تابناک قم، فرماندار قم درجلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی‌وفرماندهی عملیات پاسخ به‌بحران درتالار کرامت استانداری گفت: مطابق داده‌های موجود کسانی که درقم مخالف واکسیناسیون هستند و برعلیه آن تبلیغ می کنند، کمتر از ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، این افراد با متصل شدن به‌شبکه‌های مجازی خارجی با هم‌افزایی یکدیگر جولانی را به‌پا کردند.

مرتضی حیدری اظهار داشت: براساس تحلیل‌های انجام شده درجلسه‌های مرتبط با طرح شهید سلیمانی، مردم قم به‌لحاظ واکسیناسیون کرونا به سه‌گروه موافق، مخالف و همچنین بی‌تفاوت تقسیم بندی‌می‌شوند.

وی افزود: طبق آمار رسمی ارایه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی عده‌ای که به‌واکسیناسیون اعتقاد دارند، ۴۳ درصد مردم این استان هستند، ولی تحلیل ما این است که حداقل ۵۰ درصد کاملا اعتقاد دارند، و واکسن تزریق کردند و این روند نیز همچنان تداوم دارد، و متوقف نشده‌است.

وی درادامه گفت: برخلاف این تعداد که از معتقدان و موافقان واکسیناسیون هستند، طیفی نیز دراستان به‌واکسیناسیون اعتقاد ندارند، و برحسب داده‌های موجود کسانی که مخالف هستند و برعلیه آن تبلیغ می کنند، کمتر از ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند، که با متصل شدن به‌شبکه‌های مجازی خارجی با یکدیگر جولانی را به‌پا کردند، ولی عملا مردم از آنها استقبال نمی‌کنند و توطئه آنها نیز خیلی کارساز نبوده‌است.

حیدری یادآور شد: وضعیت فعلی واکسیناسیون در قم موافقت بیش از نیمی از جامعه که به‌صیانت از جان خود اقدام کردند، را نشان می‌دهد.

فرماندار قم تصریح کرد: فارغ از گروه اول‌ودوم، گروه سومی‌ نیز دراستان وجود دارند که درخصوص واکسیناسیون یا اطلاع کافی ندارند و یا به‌آن بی‌تفاوت هستند و از ضرورت آن غافل می‌باشند، که ترغیب‌وتشویق این افراد به‌واکسیناسیون از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی برخی از راهکارهای احصا شده برای واکسیناسیون بیشتر افراد جامعه را مورد توجه قرار داد، و گفت: تشدید حرکت‌های محلی با کمک نیروی نیروی مقاومت بسیج‌ومراکز بهداشت، استفاده از نخبگان جوان و بهره‌گیری از ظرفیت روحانیان‌ومساجد، خوشه‌ای کردن واکسیناسیون، شناسایی کهنسالان‌ومعلولانی که توانایی نقل‌وانتقال ندارند، درافزایش واکسیناسیون تاثیر بسزایی دارد.

وی درادامه‌افزود: با همکارهای نهادهای حمایتی مانند اداره‌کل کمیته امداد امام‌(ره)، بهزیستی و موسسه‌های خیریه هزار و ۷۰۰ تَن از افراد مُسن‌ویا معلول برای واکسیناسیون شناسایی، و برای ترغیب آنها نیز سیاست‌های تشویقی درنظر گرفته شده‌است.

فرماندار قم دربخشی از سخنان خود با اشاره به‌چشم‌انداز روشن واکسیناسیون درقم تاکید کرد: درصورت فعال شدن مراکز ۲۸ گانه‌ واکسیناسیون درقم و هماهنگی آنها با طرح شهید سلیمانی، انتظار داریم، ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم این استان واکسینه شوند.

۱۹ هزار نفر از متصدیان واحدهای صنفی قم واکسن زدند

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف قم نیز دراین جلسه با اشاره به‌بازرسی‌های مستمر از صنوف مختلف این استان گفت: طی درخواست‌های صورت گرفته از دانشگاه علوم پزشکی، ۶ هزار تَن از متصدیان واحدهای صنفی قم خارج از شرط سِنی اعلام شده، واکسن دریافت کردند.

بیت الله کریمی گفت: درمجموع حدود ۱۹ هزار تَن از متصدیان واحدهای صنفی قم واکسن زدند، و از اتحادیه‌های صنفی استان نیز خواستیم، هراتحادیه با توجه به‌رَسته‌های تحت پوشش خود، راهکارهای تشویقی درنظر بگیرد.

وی افزود: هیات رئیسه اتاق اصناف قم نیز یک بسته تشویقی واکسیناسیون را برای کلیه اصناف درنظر گرفته که براساس آن از ابتدای مهرماه هر فردی از صنوف مختلف، اقدام به‌تزریق واکسن کند، از تخفیف ۱۵ درصدی عوارض بهره‌مند می‌شود، که این بسته پس از تصویب درکمیسیون نظارت اتاق اصناف اجرایی خواهد شد.

۷۶ درصد کارکنان ادارات استان قم واکسن کرونا دریافت کردند

رئیس سازمان مدیریت بحران قم نیز با اشاره به‌گزارش ارائه شده از واکسیناسیون ۲۳ اداره دراستان گفت: تاکنون به‌صورت میانگین ۷۶ درصد کارکنان اداره‌های استان واکسن دریافت کردند.

محسن اوروجی همچنین با اشاره به‌درپیش بودن ایام سوگواری دهه آخر صفر افزود: دراین ایام آیین‌های عزاداری زیادی درقم برگزار می‌شود، که دستورالعمل‌های بهداشتی آن مانند ایام محرم است، و اقدام‌هایی نظیر برپایی ایستگاه‌های صلواتی‌ودسته‌روی ممنوع می‌باشد، و فاصله اجتماعی نیز باید رعایت شود.

احتمال راهپیمایی خودجوش اربعین در بلوار پیامبر اعظم قم

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز دراین جلسه بیان کرد: با توجه به‌محدودیت‌های ایجاد شده دراعزام زائران به‌کشور عراق، پیش بینی ما این است که در روز اربعین به‌صورت خودجوش شاهد پیاده‌روی دربلوار پیامبر اعظم (س) باشیم.

عباس ذاکریان بیان کرد: طی هفته‌های اخیر درخواست‌های متعددی برای صدور مجوز برپایی ایستگاه‌های صلواتی داشتیم که مقاومت کردیم، از این رو باید درخصوص مراسم اربعین دراستان تدبیری اندیشیده‌شود.

مبتلایان کرونا در قم دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند

رئیس علوم پزشکی قم نیز وضعیت کرونا درقم را از نظر ابتلا، بستری‌ و تعداد آزمایش‌های مثبت، کاهشی دانست و گفت: متاسفانه افرادی که به‌مراکز درمانی مراجعه می‌کنند سطح اکسیژن پایینی دارند که این نشان.دهنده مراجعه دیر هنگام بیماران است.

محمد رضا قدیر قم ادامه داد: با توجه به‌اینکه بیش از ۴۶ درصد از افراد بالای ۱۷ سال دراستان قم واکسینه شده‌اند اما هنور هم رعایت پروتکل های بهداشتی درجامعه برای مقابله و قطع زنجیره بیماری یک اصل مهم است.

وی با اشاره به‌اینکه درمنطقه نارنجی کرونایی هستیم، نباید با عادی انگاری دچار موج‌های بعدی شویم، تصریح کرد: واکسیناسیون دراولویت برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی قم قرار دارد و تمام تلاش‌ها برتسریع درروند این طرح ملی است.

وی افزود: تاکنون ۶۵۳ هزار و ۱۶۷ تَن درقم واکسینه شدند که از این تعداد ۴۴۷ هزار و ۷۷۳ تَن نخستین دُز و ۲۰۵ هزار و ۳۹۴ تَن نیز دُز دوم واکسن را تزریق کرده‌اند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی قم نیز با اشاره به‌اینکه میانگین واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در کشور، ۸۸ درصد است، درحالی که میانگین واکسیناسیون این گروه سِنی درقم کمتر از ۷۰ درصد است و این مساله می‌تواند درایجاد موج ششم درآبان ماه سال جاری تاثیرگذار باشد، گفت: اجرای برنامه واکسیناسیون در ۲۸ مرکز جامع خدمات سلامت شهری برای سالمندان به‌زودی آغاز می شود که این طرح درراستای لکه‌گیری و تشویق سالمندان جهت تزریق واکسن است.

سیامک محبی از پیش‌بینی اجرای طرح واکسیناسیون سیار خبر داد و گفت: این طرح باید به‌صورت هدفمند دنبال شود که نیازمند همراهی نیروهای مسلح، بسیج‌وهلال احمر می باشد.

محبی با تاکید بر اینکه درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در آرامستان ها، ناوگان حمل‌ونقل عمومی، جایگاه‌های سوخت، بستنی‌وآبمیوه فروشی‌ها، اغذیه فروشی، مراکز بازی‌های رایانه‌ای و آرایشگاه‌ها قابل قبول نیست، افزود: استفاده از ماسک دراماکن عمومی ۶۳ درصد، اداره‌ها و بانک‌ها ۷۲ درصد و وسایل نقلیه عمومی ۵۶ درصد برآورد می‌شود.

براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، قم از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شده‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی درصورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» درخود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) درشهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه‌وخدمات رایگان دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار