استاندار قم با بیان اینکه نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی درقم از میانگین کشوری بیشتر است، گفت: با این حال همچنان از شهروندان انتظار داریم که با رعایت پروتکل‌هاوگسترش واکسیناسیون تلاش کنند، این موجی که درحال فروکش است، با موج جدیدوششم کرونا همراه نشود.
کد خبر: ۹۹۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲ 18 September 2021

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست روز شنبه درپایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس درآن شرکت کرده بود، درگفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: مطابق گزارش ارایه شده‌ دراین جلسه، روند موج پنجم کرونا درکل کشور به‌غیر از ۲ یا ۳ استان نزولی است، تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کاهش پیدا کرده‌ و برخی شهرها زرد و حتی آبی شده‌است.

وی همچنین با تاکید براینکه وضعیت کرونایی قم نارنجی است، تصریح کرد: براساس پیگیری‌هایی که از وزارت بهداشت، درمان‌وآموزش پزشکی داشتیم، مجوز واکسیناسیون برای افراد بالای ۱۸ سال قم صادر شده و با توجه به‌تعدد مراکز تزریق واکسن انتظار داریم، واکسینه شدن جامعه هدف دراستان سرعت بخشیده‌ شود.

وی ادامه داد: دراین جلسه موضوع تسریع در واکسیناسیون به‌ویژه برای استان‌هایی مانند تهران به‌لحاظ اهمیتی که درمبادله‌های جمعیتی دارد، مورد تاکید قرار گرفت.

سرمست ادامه داد: راجع استان‌هایی مثل بوشهر، کرمان‌ و کرمانشاه که از نظر رعایت پروتکل‌ها وضعیت ضعیف‌تری دارند، نیز تاکید شد، نظارت‌ها بیشتر شود.

وی وضعیت این استان را از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بالاتر از میانگین کشوری دانست، و گفت: ولی همچنان از شهروندان انتظار داریم که با رعایت پروتکل‌هاوهمچنین مراکز واکسیناسیون نیز با گسترش واکسیناسیون تلاش کنند، که این موجی که درحال فروکش است، با موج جدید همراه نباشد.

سرمست دربخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دراین جلسه درارتباط با سفر به‌عتبات‌وعالیات و بازگشایی دانشگاه‌هاومدارس نیز بحث‌هایی مطرح، و جمع‌بندی نهایی به‌جلسه‌های آینده موکول، و برتزریق ۲ دُز واکسن کسانی که می‌خواهند به‌عراق سفر کنند، هم تاکید شد.

براساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، قم از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطرونارنجی کرونایی شده‌است.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی درصورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» درخود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) درشهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار