پایان هفته با تصمیم مهم در مجلس همراه بود. بر اساس نظر نماندگان مجلس واردات خودرو پس از سه سال مجددا آزاد اعلام شد. آخرین بار مرداد ۱۳۹۷ بود که واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع اعلام شده بود. حالا سوال اینجاست که تصمیم مجلس چه تاثیری بر بازار خودرو در ایران خواهد داشت؟
کد خبر: ۹۹۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ 16 September 2021

به گزارش تابناک قم، پایان هفته با تصمیم مهم در مجلس همراه بود. بر اساس نظر نماندگان مجلس واردات خودرو پس از سه سال مجددا آزاد اعلام شد. آخرین بار مرداد ۱۳۹۷ بود که واردات خودرو خارجی به ایران ممنوع اعلام شده بود. حالا سوال اینجاست که تصمیم مجلس چه تاثیری بر بازار خودرو در ایران خواهد داشت؟

پیش از این شورای نگهبان ایراداتی را به قانون آزادسازی واردات خودرو وارد کرده بود. اما سرانجام روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو را رفع و تصویب کردند.

بر این اساس ماده ۴ به شرح زیر اصلاح می شود:

هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام نماید.
تبصره ۱- واردات موضوع این ماده، نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد نماید.

 

تبصره۲- سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.

تبصره۳- منحصرکردن داشتن نمایندگی یا ارائه خدمات پس از فروش، صرفاً از خودروسازان خارجی ممنوع است. سایر مقررات مربوط توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می شود.

تبصره۴- واردات مجدد اقلام صادر شده موضوع این ماده، ممنوع و در حکم کالای قاچاق است.

برخی نمایندگان مجلس از کاهش قیمت تا ۳۰ درصد در بازار خودرو خبر می دهند. با این حال برخی دیگر معتقدند چون این تصمیم به آزادسازی کامل واردات خودرو منجر نشده ممکن است اثرات مقطعی داشته باشد ولی در مجموع کمکی به وضعیت کلی بازار خودرو در ایران ندارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار