رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تاکنون ۲۰ درصد از مردم قم هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
کد خبر: ۹۹۳۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ 15 September 2021

به گزارش تابناک قم، محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران افزود: تاکنون ۵۸۱ هزار دز واکسن در قم تزریق شده که از این بین ۳۹۸ هزار مربوط به دز اول بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مردم قم در مجموع دوز اول و دوم واکسن را دریافت کرده اند، یادآور شد: از بین ۵۸۱ هزار دز واکسن تزریق شده در قم ۱۰ هزار دز مربوط به واکسن آسترازنکا، ۵۷ هزار دز اسپوتینک، ۲۶۵ هزار سینوفارم و ۲۷۰ هزار دز برکت بوده است.

قدیر با تاکید بر روند نامطلوب واکسیناسیون به ویژه در بین افراد سالمند، ابراز داشت: هم اکنون ۷۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال استان واکسن دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: سیر ابتلا به ویروس کرونا و همچنین ورودی بیماران به بیمارستان های قم نزولی شده است و امید می رود به زودی سیر افراد بدحال و فوتی ها نیز کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: برای برون رفت از بحران فعلی و جلوگیری از ورود به موج بعدی کرونا باید واکسیناسیون کرونا توسعه یابد.

قدیر گفت: این دانشگاه روزانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای واکسیناسیون عمومی مردم این استان هزینه می کند.

افرادی که واکسن نزدند در تیررس موج بعدی کرونا خواهند بود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه اظهار کرد: روند ابتلا به بیماری کرونا در اغلب شاخص ها نزولی است اما همچنان از احتمال سینوسی شدن وضعیت کرونا در این استان به دلیل حجم بالای تجمعات و مسافرت ها احساس خطر می شود.

سیامک محبی اضافه کرد: در یک هفته منتهی به ۱۹ شهریورماه سال جاری ۳ هزار بیمار قطعی مبتلا به کرونا در استان قم شناسایی شده که نسبت به هفته اول کاهش چشمگیری داشته است.

رییس مرکز بهداشت قم یادآور شد: با وجود اینکه قم از موج پنجم کرونا خارج شده اما همچنان تا رسیدن به وضعیت آبی و عادی فاصله بسیار زیادی دارد.

محبی اظهار داشت: بزودی در شهرستان های کهک و جعفرآباد دو مرکز تجمیعی راه اندازی خواهد شد تا روند واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال طی روزهای آتی عملیاتی شود.

وی ابراز کرد: در ۱۸ مرکز تجمیعی قم ظرفیت تزریق روزانه ۳۰ هزار دز وجود دارد در حالی که بصورت متوسط روزانه ۱۰ هزار دز واکسن در بین شهروندان تزریق می شود و دو سوم ظرفیت موجود عملا خالی است و احتیاجی به افزایش مراکز جدید تجمیعی در شهر قم نیست.

رییس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال قم دز اول و ۲۰ درصد نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

به گفته وی، میانگین واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال در کشور ۸۸ درصد است در حالی که میانگین واکسیناسیون این گروه سنی در قم کمتر از ۷۰ درصد است و این مساله می تواند در ایجاد پیک ششم در آبان ماه سال جاری تاثیرگذار باشد.

محبی عنوان کرد: ۸۶ درصد از فرهنگیان قم واکسینه شده اند و به زودی تمام این افراد هر دز واکسن را دریافت خواهند کرد، همچنین حدود ۹۰ درصد زندانیان استان نیز هر دو دز واکسن را تزریق کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: افرادی که واکسن دریافت نکرده اند طی آبان ماه سال جاری در تیررس موج بعدی کرونا قرار خواهند داشت.

وی ابراز داشت: درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در آرامستان ها، ناوگان اتوبوس رانی درون و برون شهری، جایگاه های سوخت و مجتمع های خرید و پاساژها، نانوایی ها، بستنی و آبمیوه فروشی ها، اغذیه فروشی، گیم نت و آرایشگاه ها قابل قبول نیست.

به باور وی، استفاده از ماسک توسط مردم ۶۲ درصد برآورد می شود و رعایت کلی پروتکل های بهداشتی در قم نیز ۵۰ درصد ارزیابی می شود.

محبی افزود: هیات های مذهبی در طول ایام سوگواری ماه محرم و صفر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند بودند و این مساله در کنترل موج پنجم کرونا تاثیر بسزایی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی یک هفته گذشته ۴۴ مورد از اصناف قم به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط بازرسان مرکز بهداشت قم پلمب شد.

 

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، ۱۹ شهریورماه جاری در رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور، به رنگ نارنجی کرونایی در آمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده‌ است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار