مدیرحوزه های علمیه گفت: در ساختار تحولی حوزه با طراحی ۴۰۶ رشته، گرایش و مقطع تا ۲ یا ۳ دهه آینده، آموزش حوزه‌های علمیه را طراحی کرده‌ایم.
کد خبر: ۹۹۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶ 14 September 2021

به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی درنشستی ۱۵۰ دقیقه‌ای با مدیران مدارس علمیه قم که درمسجد مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، اظهار داشت: در ساختاری جدید علمی‌وآموزشی حوزه که درراستای تولید علم و آگاهی است به‌این مهم توجه جدی شده، که از سنت‌های حوزه کاسته نشود و چه بسا، بسیاری از این سنت‌ها نیز دراین مسیر تقویت شده‌است.

وی ادامه داد:  درجلسه‌ها متعددی که درمجموعه‌های مختلف کشور حضور پیدا می کنم، می‌بینم که دربسیاری از مباحث ناپختگی‌هایی وجود دارد درحالی که نیاز جدی ما درعرصه حاضر تولید علم است و از این رو ما برغم همه تنگناهای مالی که داریم به‌صورت وسیع و منظم به‌این نیاز ورود پیدا کردیم، و به‌موفقیت‌های ارزشمندی نیز رسیده‌ایم.

اعرافی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از مقام علم صحبت کنم باید بگویم از حدود ۲۰ رشته علمی که سرفصل هم نداشت، امروز ۸۰ رشته، گرایش و مقطع علمیاتی شده، که با تلاش سه ساله ۶۰۰ استاد ممحض رشته های علمی که اجرایی شده است به‌ ۳ یا ۴ برابر رسیده، و اکنون بیش از یکصد رشته دیگر درحال سرفصل نویسی است و تا سال ۱۴۰۱ تمام رشته‌های علمی سرفصل نویسی خواهند شد.

مدیر حوزه.ها علمیه با اشاره به‌نقشه جامع حوزه، گفت: با همه مشکل‌های مالی که داشته و داریم، امروز مفتخریم که نقشه جامع آموزشی ۱۰ سال آینده حوزه برای اجرایی شدن این رشته گرایش مقطع‌های جدید را به‌سرانجام برسانیم.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: امروز حوزه علمیه با توجه به‌نیازهای جامعه، نظام و انقلاب اسلامی درحال حرکت و پویایی است و دراین ۵۴ ماه گذشته با کمبودها و کسری‌هایی که داشته‌ایم، با کارجهادی همه همکارانم چه درصف و ستاد به‌هیچ عنوان حرکت روبه‌رشد و توسعه حوزه‌های علمیه را متوقف نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دردوره جدید سعی کرده‌ایم از همه توان و ظرفیت‌های مراکز و مجموعه‌هایی حوزوی بهره‌مند شویم و یک نوع نظام‌مندی و ساماندهی را برقرار کنیم، افزود: زمانی که رهبر معظم انقلاب، موضوع سبک زندگی را مطرح کردند سریعا برای تقویت و حتی اقدام‌های حمایتی از برخی مجموعه فرهنگی هنری سبک زندگی را انجام داده‌ایم.

اعرافی دربخش دیگری از سخنان خود به‌طرح آمایش حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: این طرح علمیاتی از دیگر اقدام‌های ارزشمند حوزه‌های علمیه است که بر اساس کارویژه‌های روحانیت طراحی و عملیاتی شده، به‌طوریکه ۲۰۰ کارکرد درچهار گروه تعریف شده‌اند و دراین راستا ۴۰ نهاد به‌منظور همکاری و تعامل مشخص شده‌اند که یکی از آن‌ها همکاری با وزارت آموزش‌وپرورش است که بیش از ۴۰ محور همکاری به‌امضای وزیر آموزش‌وپرورش و مدیرحوزه رسیده و هم اکنون درحال انجام است و دیگری برنامه‌ای مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح است.

وی اضافه کرد: از جمله برنامه‌های مشترک و عملیاتی بین این ۲ نهاد، تربیت طلبه‌های مبلغ معلم، مدارس طرح امین، سربازمعلم‌ها، راه‌اندازی مشترک مرکز تربیت مبلغ معلم از سوی حوزه با همکاری آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان بخشی از اقدام‌های درحال انجام است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های ارزشمند موضوع هدایت علمی درسطوح عالی شکل گرفته است، البته رضایت نسبی وجود دارد، ولی با نگاه به‌حفظ کامل سنت‌های حوزه در ۵۰ مدرسه علمیه با رتبه‌بندی‌های خوب درسطوح عالی درحال انجام است.

مدیر حوزه های علمیه دربخش دیگری از سخنان خود به‌مباحثی از جمله واسپاری دروس خارج به‌استان‌ها و ارتقای حوزه‌های استانی، اصلاح سطوح ۲ و ۳ و نظم بخشی به‌سطوح عالی، متوازن تر شدن امتحان‌های شفاهی و افزایش استادان آن، اجازه اِعمال نمره دربرابر مقاله‌های علمی و کارهای تحقیقی، پشبرد برنامه ها درفقه معاصر، تقویت زیرساخت‌های مرکز فناوری حوزه برغم کمبود بودجه، تجهیز و تقویت زیرساخت‌های رفاهی‌وورزشی مجموعه‌های حوزوی و ده‌ها اقدام ریز و درشت دیگر اشاره کرد.

اعرافی به‌اقدام‌های صورت گرفته درمرکز فناوری حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: برغم همه کسری‌ها، تلاش‌های جهادی همکارانمان دراین عرصه بسیار ارزشمند است، تهیه ۲۰۰ هزار ساعت درس و ارائه آن در بستر فضای مجازی با حداقل هزینه، کار کوچکی نیست که بتوان از کنار آن به‌سادگی گذشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نگاه ویژه حوزه به‌هوش مصنوعی و به‌خدمت گرفتن آن درعلوم اسلامی‌وانسانی یکی دیگر از اقدام‌های مهم دوره جدید است./

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار