مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم گفت: در 6 سال گذشته 105 بوستان جدید با مساحت دو میلیون و 149 هزار مترمربع در شهر احداث‌شده است.
کد خبر: ۹۹۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ 14 September 2021

به گزارش تابناک قم، سیدمحسن میرهادی با اشاره به تلاش‌های مدیریت شهری برای افزایش سرانه فضای سبز در شهر اظهار داشت: تا پیش از سال ۹۴ سرانه شهروندان از فضای سبز ۱۴.۵ مترمربع بود که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این رقم امروز به بیش از ۲۰ مترمربع رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز قم سومین کلانشهر کشور در سرانه فضای سبز است، ابراز کرد: در برنامه دوم شهر قم این رقم هدف‌گذاری ۲۶ مترمربع شده است که با برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های مختلف این سرانه دست‌یافتنی است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم با تأکید بر اینکه در ۶ سال گذشته ۱۰۵ بوستان جدید با مساحت دو میلیون و ۱۴۹ هزار مترمربع در شهر احداث‌شده است، تصریح کرد: رویکرد اصلی توازن احداث این بوستان در تمامی سطح شهر بود که در برخی مناطق شهر به علت کمبود زمین دچار مشکلاتی شدیم و این هدف به‌صورت کامل محقق نشد، اما در تمام مناطق بوستان‌های بزرگ چند هکتاری ساخته شد که امیدواریم مورد رضایت مردم باشد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۲.۴۶ مترمربعی افزایش سرانه فضای سبز و تحقق ۲.۳۳ مترمربعی این هدف‌گذاری در سال ۹۶ یادآور شد: این ارقام در سال ۹۸ به ۲.۴۶ و در سال ۹۹ به ۲.۶۷ مترمربع رسید.

میرهادی افزایش سرانه فضای سبز را بر اساس مدل‌های برنامه‌ریزی و شرایط اکولوژیک دانست و افزود: طبق این الگو سرانه شهر قم بالای ۲۵ متر است؛ بنابراین، در ابتدا چندین طرح مطالعات کاربردی تدوین کردیم که یکی از آن‌ها بحث کاشت گونه‌های مناسب با اقلیم شهر قم بود که این طرح مهم در سال ۹۶ شروع شد و در حال حاضر رو به اتمام است.

وی ویژگی‌های این طرح را موردتوجه قرار داد و گفت: در این طرح گونه‌های بومی شهر قم و گونه‌هایی که کارشناسان طبق یافته‌های علمی و تجربیات خود پیشنهاد دادند، در شهر، غرس و ازنظر رفتار و نیاز به آب‌وخاک آزمایش شد که با اجرای این طرح حدود ۲۰ گونه گیاهی جدید به شهر معرفی‌شده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم و مؤثر، طرح جامع مدیریت آب شهر قم بود که تدوین این طرح را مشاور ذیصلاح انجام داد و در سال ۹۸ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استانداری طرح را تأیید و مصوب کردند؛ این طرح، یک نقشه راه است که نحوه تأمین، توزیع و استفاده صحیح از منابع آبی را مشخص می‌کند و طبق این طرح، اکثر عرصه‌های سبز شهری در حال حاضر به‌صورت هوشمند و با راندمان بالا آبیاری می‌شود. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار