نشست اعضای کمیته فنی اداره‌کل منابع طبیعی‌وآبخیزداری قم با حضور مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار و برضرورت مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای افزایش ضریب حفاظتی درمناطق خشک‌وبیابانی قم تاکید شد.
کد خبر: ۹۹۳۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱ 12 September 2021

به گزارش تابناک قم، نشست اعضای کمیته فنی اداره‌کل منابع طبیعی‌وآبخیزداری استان با حضور مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با موضوع سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی برگزار شد. 

مرتضی داودی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم درمورد این نشست اظهار داشت: براساس سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی، اداره‌ها کل منابع طبیعی و آبخیزداری دراستان‌ها باید بتوانند درمناطق خشک و بیابانی مدیریت بهتری درجهت توسعه طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی داشته باشند و از مشارکت بخش خصوصی، مردم و سایر بخش‌ها دراین راستا استفاده کنند تا بتوانند ضریب حفاظتی را درمناطق افزایش دهند.

وی اضافه کرد: این سیاست‌ها به‌دنبال بسترسازی برای آغاز یک حرکت مشارکتی درمناطق بیابانی است و افزایش همکاری‌ها را دنبال می‌کند چراکه با توجه به‌شرایط حاضر کشور و کمبودهایی که درحوزه اعتباری وجود دارد، به‌این نتیجه رسیدیم که همیشه نمی‌توان برای نگهداری و احیا هزینه کرد بلکه بهترین راه این است که ظرفیت‌های موجود را فعال، و از بهره‌برداران و مردم محلی بهره‌مند شد. 

 داودی عنوان کرد: بر اساس این دستورالعمل هدف این است که ضمن مدیریت و توسعه عرصه‌های احیا شده و مهار کانون‌های بحرانی که درکشور وجود دارد، زمینه هماهنگی برای توسعه مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌های غیر دولتی درامر احیا و بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های بیابانی و مقابله با پدیده بیابان‌زایی بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به‌ابلاغ این سیاست‌ها درسال ۱۴۰۰ تصریح کرد: یک برنامه اجرایی دراین راستا به‌اداره‌های کل‌ ارسال شده‌است که با عنوان ۳‌در۱۴‌در۱۴۰۰ از آن نامبرده می‌شود و سه محور اصلی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها دراین برنامه مورد توجه قرار گرفته‌است.

داودی از اختصاص ۹۵۰ هکتار از مساحت بیابانی به‌این طرح یاد کرد و گفت: ۱۷۸ هزار هکتار مناطق بیابانی درقم داریم که باید برای این مساحت راهکار و چاره‌ای درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به‌شناسایی ظرفیت‌ها و همچنین موانع اجرای این طرح درقم ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط مدیریت مناطق بیابانی به‌سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت تقسیم‌بندی شده‌است که دربخش کشاورزی می‌توان به‌چرای دام، شترداری، توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب، دربخش خدمات هم می‌توان به‌اقامت‌های گردشگری، بوم‌گردی و قرق بیابانی و دربخش صنعت نیز به‌انرژی‌های نو و رسوب‌های بادی اشاره کنیم.

داودی گفت: دراین راستا اداره‌کل منابع طبیعی‌وآبخیزداری استان با محوریت اداره امور بیابان و اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی قرار است اقدام‌هایی را انجام دهد تا بتوانیم موانع را با استفاده از ظرفیت‌ها رفع کنیم و به‌اهداف خود درمناطق بیابانی برسیم‌.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار