معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به عبور استان از مرز تزریق ۵۰۰ هزار دوز واکسن گفت: ۱۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون با فعالیت ۱۵۶ تیم مستقر در قم فعال هستند.
کد خبر: ۹۹۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ 12 September 2021

به گزارش تابناک قم، سیامک محبی با اشاره به عبور بسیاری از استان های کشور از قله موج پنجم این بیماری خاطر نشان کرد: شاید بهترین تعبیر درباره وضعیت موجود، وضعیت سینوسی کرونا باشد.

وی با تأکید بر این که دامنه گسترده موج پنجم کرونا سبب خستگی و فرسودگی کادر بهداشت و درمان شده است افزود: آخرین آمار هفتگی مراجعه به مراکز 9 گانه بهداشتی در استان، عدد چهار هزار و ۲۰ نفر را نشان می دهد که نسبت به هفته های قبل، روند کاهشی را نشان می دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان یادآور شد: همچنین آزمایش های هفتگی کرونا در استان، ۱۷ هزار و ۷۰۷ تست بوده که بیش از ۱۳ هزار مورد از آن ها در بخش بهداشت انجام شده و از مجموع این تست ها، پنج هزار بیمار جدید شناسایی شده است.

وی در عین حال به رهگیری بیش از ۱۰ هزار نفر از بیماران کرونایی طبق آخرین آمار هفتگی جمعبندی شده در استان توجه داد و گفت: تعداد مراقبت در منزل از بیماران کرونایی نیز در هفته به عدد ۱۲۳ مورد رسیده است، ضمن آن که اگر مجموعه های دارای امکانات درمانی و پزشکی بتوانند امکانات بیشتری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان قرار دهند، می توان تعداد مراقبت در منزل را نیز افزایش داد.

محبی سپس تعداد بازدیدهای نظارتی بهداشتی را در هفته اخیر حدود ۴ هزار بازدید عنوان کرد و افزود: این بازدیدها حدود هزار اخطار و ۴۲ مورد غیرفعال سازی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به عبور استان از مرز تزریق ۵۰۰ هزار دوز واکسن اذعان کرد: قم دارای ۱۸ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون با فعالیت ۱۵۶ تیم مستقر در این پایگاه هاست که با توجه به فعالیت کامل این تیم ها در طول هفته های اخیر، امیدواریم اختیار تعطیلی محدود و شیفت بندی شده برخی از این پایگاه ها برای تجدید قوای نیروها به ما داده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین آمار واکسیناسیون علیه بیماری کرونا را در قم، بیشتر از میانگین کشوری دانست و اضافه کرد: درصد واکسیناسیون در کل کشور، کمی بیش از ۳۰ درصد است، در حالی که این عدد در استان قم به حدود ۳۶ درصد رسیده است.

محبی ادامه داد: البته چالش هایی در قم درباره واکسیناسیون گروه سِنّی ۶۰ سال و بیشتر همچنان وجود دارد، به بیان دیگر در حالی که در کل کشور حدود ۸۷ درصد این افراد واکسن زده اند، این عدد در قم تنها حدود ۶۵ درصد است.

وی با ابراز خرسندی از بهبود روند واکسیناسیون در استان، از قابلیت استان برای دو برابر شدن تعداد واکسینه ها در هر روز خبر داد.

رئیس مرکز بهداشت استان همچنین توجه داد که اهمیت واکسیناسیون بیشتر برای مقابله با موج های بعدی بیماری کروناست.

محبی با اشاره به تداوم چالش واکسن هراسی در استان گفت: نیاز به تبلیغات بیشتر برای گسترش واکسیناسیون در استان وجود دارد، ضمن آن که تکمیل واکسیناسیون معلولان بویژه آن دسته از افرادی که قابلیت جا به جایی ندارند باید مورد توجه همه دست اندرکاران باشد.

وی درباره رعایت شیوه نامه های بهداشتی در بین مشاغل و اماکن مختلف استان نیز گفت: بر اساس آخرین آمار، ادارات و سازمان ها، صنایع و اصناف مربوطه، مراکز شماره گذاری خودرو، جایگاه های سوخت و سی ان جی، آرامستان ها، پایانه های مسافربری درون و برون شهری، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، هتل ها و مسافرخانه ها، مجتمع های خرید و پاساژها، نانوایی ها، آرایشگاه ها، فروشگاه های زنجیره ای، مطب ها، درمانگاه های تشخیصی، بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود و همچنین بانک ها از جمله مواردی هستند که میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها کمتر از ۷۵ درصد است.

وی با اشاره به چالش فعالیت برخی تالارها، رستوران ها و آبمیوه و بستنی فروشی ها، از اتاق اصناف استان خواست تا ورود لازم را در این زمینه داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در عین حال درباره آخرین آمار استفاده از ماسک در استان بیان کرد: استفاده عمومی از ماسک در بین مردم استان، حداکثر ۶۰ درصد گزارش می شود، ضمن آن که این عدد در ادارات، تنها ۷۲ درصد و در وسائل نقلیه عمومی حدود ۵۶ درصد است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار