از دیشب این موضوع مطرح شده که عدد ۳۰ هزار نفر به چه کسانی تعلق می‌گیرد و برای همین در جلسه امروز، چند مدل را بررسی کردیم؛ یکی اینکه به اشخاص سهمیه دهیم که دیدیم با توجه به عدد محدود سهمیه و این که باید بین موکب داران، خبرنگاران، هلال احمر، امداد و نجات و کسانی که کار نظافت شهری انجام می‌دهند، استفاده شود، امکان تخصیص سخت است؛ بنابراین توافق شد
کد خبر: ۹۹۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ 07 September 2021
به گزارش تابناک قم، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی با تأکید بر اینکه طبق اعلام دولت مرکزی عراق، امسال فقط برای ۳۰ هزار زائر مجوز داریم، گفت: از شهروندان عزیز کشورمان درخواست داریم، با توجه به ممنوعیت هر گونه ورود زمینی به عراق در مراسم اربعین حسینی امسال، از هرگونه عزیمت به مرز‌ها خودداری کنند.
 
 حسین ذوالفقاری در حاشیه نشست امروز این ستاد ـ که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد در محل وزارت کشور برگزار شد ـ با اشاره به اینکه با توجه به روند همه گیری بیماری کرونا و نگرانی‌ها از انتشار این ویروس، شرایط برگزاری امسال مراسم اربعین حسینی از ماه‌ها قبل با هماهنگی وزارت بهداشت و مسئولان دولت عراق آغاز شد و با توجه به وضعیت شیوع بیماری، این پیشنهاد در کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی مدیریت کرونا و همچنین در نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی با حضور وزارت بهداشت، مطرح شد که کسانی که دو دوز واکسن دریافت کرده اند و بیماری زمینه‌ای ندارند، بتوانند در صورت موافقت دولت عراق در مراسم اربعین شرکت کنند.

وی گفت: این موضوع در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هم مطرح و اعلام شد در صورتی که عراق اعلام نظر و شرایطش را مشخص کند، افراد بتوانند در مراسم اربعین شرکت کنند و همراستا با این کارها، دستورالعمل جامعی هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در داخل و خارج مرز، تدوین شد.

ذوالفقاری گفت: ابتدا وزارت بهداشت و کشور عراق با مسئولیت سفارتمان تشکیل جلسه دادند و با کلیت موضوع اعلام موافقت کردند، اما براساس اعلام روز گذشته سفارت کشورمان در بغداد، دولت عراق با شرکت حداکثر ۳۰ هزار زائر ایرانی برای اربعین امسال آن هم به صورت هوایی موافقت کرده است و این افراد حتما باید ۷۲ ساعت قبل از سفر تست منفی پی سی آر ارائه دهند.
 
عبور از مرز‌ها ممنوع خواهد بود و مجازات در پی خواهد داشت/ ثبت نام عمومی متقاضیان سفر منتفی است/ سهمیه ۳۰ هزار نفری ایران به خادمین داده می‌شود/ زائران با پرواز به رعاق منتقل خواهند شد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه برای شرکت در مراسم امسال اربعین حسینی با در نظر گرفتن اولویت سلامت مردم، تصمیم گیری شده است، گفت: این ۳۰ هزار تن در قالب موکب داران که همه ساله در داخل کشور عراق خدماتی ارائه می‌دهند و همچنین کمیته‌هایی که وظیفه‌ای را در داخل عراق دارند، ساماندهی می‌شود.

معاون وزیر کشور با اظهار این موضوع که عدد ۳۰ هزار نفر قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌تواند باعث بروز تبعیض‌هایی شود، برای همین در جلسه امروز تشخیص داده شد از همان صد هزار خادمینی که برای حضور در مراسم پیش بینی شده بود، ۳۰ هزار برای حضور در مراسم امسال شرکت کنند. اولویت با کسانی است که واکسینه شده اند و در زمان برگشت هم توافق شده که تست پی سی آر مجانی گرفته شود. البته اگر زائری بیمار شود، قرنطینه و اقدامات بهداشتی و کنترلی مورد نیاز انجام خواهد گرفت.

وی در خصوص قطع سامانه ثبت نام هم گفت: بر مبنای قول اولیه که در عراق به وزیر خارجه کشورمان داده شد زائرین باید دو دوز واکسن را تزریق می‌کردند؛ براساس آن قول و به خاطر ازدست ندادن زمان، ثبت نام مشروط آغاز شد تا چناچه دولت عراق اعلام موافقت کند، به لحاظ زمانی آمادگی لازم را داشته باشیم و افراد بتوانند شرکت کنند. به دلیل اعلام سهمیه دیگر در کشور ثبت نام عمومی نخواهیم داشت.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در ادامه در خصوص نحوه مسافرت هم گفت: سفر با ویزا صورت می‌گیرد. در این خصوص قرار شد کمیته‌ها بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته لیست‌هایشان را آماده کنند و در اختیار ستاد مرکزی اربعین قرار دهند و از این طریق با هماهنگی سفارت عراق برای صدور ویزا اقدام شود. البته هنوز دستورالعملی برای سفارت عراق در ایران صادر نشده که باید رایزنی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تشخیص اینکه کدام موکب داران در عراق حضور پیدا کنند با چه نهادی است، گفت: کمیته اسکان تغذیه که کار اسکان و تغذیه را در عراق انجام می‌دهد، یکسری موکب داران که از سنوات گذشته اعزام می‌شدند و دارای امکانات در عراق هم هستند شناسایی کرده و برای همان موکب داران سهمیه گذاشته شد که تعدادی از افرادی که همه ساله در خدمت زائران بودند همراهی کنند و خدمات ارائه دهند.
 
عبور از مرز‌ها ممنوع خواهد بود و مجازات در پی خواهد داشت/ ثبت نام عمومی متقاضیان سفر منتفی است/ سهمیه ۳۰ هزار نفری ایران به خادمین داده می‌شود/ زائران با پرواز به رعاق منتقل خواهند شد

ذوالفقاری همچنین درخصوص پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت عراق واکسن تزریق شده در داخل کشور نظیر سینوفارم و برکت را قبول می‌کند، خاطرنشان کرد: اساسا مساله تزریق واکسن مطرح نشده است و تنها بحث پی سی آر منفی را شرط کردند. البته تاکید وزارت بهداشت کشورمان بر افراد واکسینه شده و فاقد بیماری زمینه‌ای است.

وی همچنین در خصوص این که دیگر زائر عادی در مراسم امسال شرکت نمی‌کند، گفت: این‌ها در واقع زائر عادی محسوب می‌شوند. از دیشب هم این موضوع مطرح شده که عدد ۳۰ هزار نفر به چه کسانی تعلق می‌گیرد و برای همین در جلسه امروز چند مدل را بررسی کردیم؛ یکی اینکه به اشخاص سهمیه دهیم که دیدیم با توجه به عدد محدود سهمیه و این که باید بین موکب داران، خبرنگاران، هلال احمر، امداد و نجات و کسانی که کار نظافت شهری انجام می‌دهند، استفاده شود، امکان تخصیص سخت است؛ بنابراین توافق شد برای همان موکب داران که به نوعی بدنه عادی جامعه هستند و برای افرادی که در هر موکب داخل عراق خدمات رسانی انجام می‌دهند، کار انجام شود. موکب داران به معنای دستگاه‌های رسمی نیستند و اساسا بالای ۹۵ درصد، افراد عادی جامعه هستند.
 
وی در پاسخ به این که احتمال افزایش عدد از ۳۰ هزار به بالا وجود دارد، هم گفت: توافق روی همان ۳۰ هزار نفر است و البته این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که به برخی دیگر از کشور‌ها ده هزار سهمیه دادند. سال ۹۸ سه میلیون و چهارصد هزار زائر داشتیم و این نشان می‌دهد که در کشور تقاضا برای حضور در مراسم اربعین بالاست و برای همین تصمیم بر این شد با توجه به ظرفیت پایین ۳۰ هزارنفری، کار با محوریت خود موکب داران انجام شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره نظارت بر هزینه بلیت هواپیما گفت: طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشور ۱۹۰ سورتی پرواز رفت لازم است و هم اکنون شش فرودگاه هم در کشور آماده ارائه خدمات هستند و قیمت هم در سقف مشخص باقی خواهد ماند.

وی در بخش پایانی صحبت هایش، با تاکید بر این که مرز‌های زمینی کشور بسته است و شهروندان عزیز کشورمان تحت هیچ شرایطی برای مراسم اربعین حسینی به سمت مرز‌ها حرکت نکنند، تصریح کرد: دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است و هرگونه تردد با توجه به مقررات حاکم عراق با مجازات روبرو خواهد شد و برای همین این تقاضا را داریم که به هیچ وجه به سمت مرز‌ها حرکت نکنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار