انتخابات پیشِ رو در وضعیت نارنجی کرونایی استان در شرایطی برگزار می شود که همه پیش بینی های لازم برای رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در روز برگزاری انتخابات انجام شده است.
کد خبر: ۹۷۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶ 17 June 2021

به گزارش تابناک قم، مردم قم در بیست و هشتم خرداد ماه سال جاری با حضور در پای صندوق های رأی عملا در سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری شرکت می کنند.

در عین حال باید توجه داشت که این انتخابات برای مردم قم، دومین انتخابات در شرایط کرونایی است، چراکه انتخابات روز جمعه دوم اسفند ماه سال 1398 به عنوان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که در شامگاه چهارشنبه سی اُم بهمن ماه یعنی تنها چند ساعت به آغاز انتخابات، نخستین نمونه های مثبت کرونا در استان کشف و اعلام شده بود.

بر این اساس، مردم استان قم در بیست و هشتم خرداد ماه سال جاری و با عنایت به تجربه انتخابات دوم اسفند ماه سال 1398، باز هم با رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی در پای صندوق های اخذ رأی حاضر خواهند شد تا باز هم «مردمسالاری دینی» را به منصه ظهور برسانند.

و اما مسؤولان استان نیز برای برگزاری یک انتخابات باشکوه در کنار رفع دغدغه ها و نگرانی های مردم در موضوع شیوع کرونا، تدابیر لازم را اتخاذ کرده اند که یکی از این تدابیر، گندزدایی شعب اخذ رأی پیش از آغاز رأی گیری خواهد بود، ضمن آن که بررسی وضعیت سلامتی عوامل اجرایی و نظارتی حاضر در شعب اخذ رأی نیز در دستور کار است.

 

افزایش شعب اخذ رأی در استان قم برای مبارزه با کرونا

نکته دیگر در این راستا، افزایش تعداد شعبه های ثابت و سیار اخذ رأی در استان با هدف کاهش تراکم و ازدحام جمعیت در برخی شعب است، به این شکل که تعداد ۶۶۹ شعبه ثابت انتخاباتی در استان با افزایش ۱۰ درصدی به بیش از ۷۲۰ شعبه رسیده، ضمن آن که بیش از ۹۰ شعبه سیار هم برای برگزاری مطلوب انتخابات بیست و هشتم خرداد ماه در شرایط کرونایی پیش بینی شده است.

در عین حال در انتخابات پیشِ رو، استفاده از ماسک برای همه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان، رعایت فاصله اجتماعی در هنگام اخذ رأی، ترک سریع محل رأی گیری پس از رأی دادن و البته تأمین تهویه مناسبت در زمان رأی گیری و شمارش آراء الزامی است و باید رعایت شود.

همچنین برای کاهش ازدحام در شعب اخذ رأی، رأی گیری در این انتخابات یک ساعت زودتر یعنی از ساعت ۷ صبح روز جمعه بیست و هشتم خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود و حداقل تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت، ضمن آن که برای مبارزه بیشتر با کرونا، اثر انگشت و استفاده از استامپ نیز در این انتخابات حذف شده است.

 

مردم خودکار شخصی همراه داشته باشند

نظارت بازرسان بهداشتی بر روند رأی گیری ها، توصیه به همراه داشتن خودکار شخصی برای رأی دهندگان و ضدّ عفونی کردن دست ها پیش و پس از رأی گیری هم از دیگر نکاتی است که برای انتخابات پیشِ رو در نظر گرفته شده است.

و اما رئیس ستاد انتخابات استان قم نیز در سخنانی به اتخاذ تمهیدات لازم و کافی برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی در شعب اخذ رأی استان توجه داد و اظهار کرد: افزایش تعداد شعب اخذ رأی برای عدم ازدحام مردم، پیش بینی اقلام بهداشتی در شعب استان و رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی توسط تمام اعضای شعب اخذ رأی از جمله این تمهیدات است.

بیژن سلیمان پور در ادامه خاطر نشان کرد: جا به جایی برخی شعب استان برای تأمین فضای بهتر برای رأی گیری در کنار امکان چینش بهتر سه صندوق اخذ رأی در هر یک از شعب استان از دیگر مواردی است که مورد توجه بوده است.

استفاده از اپلیکیشن «شعبه یاب» برای رأی دهی سریع تر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم در عین حال به طراحی اپلیکیشن شعبه یاب توسط وزارت کشور اشاره کرد و یادآور شد: هم استانی های عزیز می توانند با استفاده از این اپلیکیشن و در روز اخذ رأی نسبت به شناسایی نزدیک ترین و خلوت ترین شعبه به محل استقرار خود اقدام کنند و رأی خود را به صندوق بریزند.

بر این اساس است باید گفت همه تدابیر لازم در قم و بلکه سراسر کشور اندیشیده شده است تا مردم بتوانند با آسودگی خاطر و آرامش خیال از موضوع کرونا در شعب اخذ رأی حاضر شوند و با مشارکت گسترده در انتخابات حماسه ای دیگر در جهت تعیین سرنوشت خود  خلق کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار