رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی هشت سال گذشته با تلاش صورت گرفته تولید ماهیان پرورشی در استان با رشد ۸۲ درصدی همراه بود.
کد خبر: ۹۷۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 17 June 2021

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی بیان کرد: میزان تولید آبزیان پرورشی در استان طی سال ۱۳۹۱ حدود یکهزار و ۴۳ تن بود که این میزان تولید در سال ۱۳۹۹ به یکهزار و ۹۰۰ تن افزایش یافت که رشد ۸۲ درصدی را در دوره هشت ساله اخیر نشان می‌دهد.

وی افزود: همچنین تولید انواع ماهیان زینتی در استان طی سال۱۳۹۱ معادل سه میلیون و ۳۲۰ هزار قطعه بوده که این میزان در سال ۱۳۹۹ به حدود پنج میلیون قطعه رسید که نشان دهنده رشد ۵۰ درصدی تولید ماهیان زینتی در قم طی هشت سال گذشته است.

وی ادامه داد: افزایش تولید انواع آبزیان پرورشی و زینتی در قم طی سال‌های اخیر موجب تحول‌های مثبت همچون ایجاد اشتغال مولد و پایدار، استفاده بهینه از منابع آبی و تقویت اقتصاد فعالیت‌های کشاورزی در استان شده‌است.

پورمیدانی گفت: قم در زمینه تولید ماهیان خاویاری نیز از جمله استان‌های فعال است و با فعال سازی ظرفیت‌های جدید در این بخش به دنبال تولید سالانه ۲۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و یک و نیم تن خاویار پرورشی هستیم.

وی با اشاره به این که ماهیان خاویاری از زمره آبزیان ارزشمند و دارای قابلیت ارزآوری بوده که از نظر سودآوری نیز دارای شرایط بسیار خوبی هستند، بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ استان قم رتبه ششم تولید خاویار پرورشی و رتبه هفتم تولید گوشت ماهیان خاویاری در کشور را به خود اختصاص داد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار