آیت الله رئیسی به مردم قم پیام داد
داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی قم با بیان لزوم حل مشکل مسکن و اشتغال این استان گفت: سرمایه اجتماعی برای دولت، اعتماد مردم است. برنامه ما این است که مونوریل و فرودگاه قم تکمیل و به وضعیتی برسد که مردم از آن بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۹۷۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۶ 14 June 2021

به گزارش تابناک قم، سید ابراهیم رئیسی عصر یکشنبه در برنامه تلویزیونی که از شبکه استانی قم پخش شد، با اشاره به نقش علما و بزرگان سلف و میراث آنها برای حوزه‌های علمیه و علوم دینی عنوان کرد: امیدواریم اندیشه‌های بلند طلاب و فضا موجب اثر جدید و بالندگی و پویایی فقه شود.

وی قم را خواستگاه انقلاب اسلامی خواند و گفت: پیام انقلاب اسلامی از قم به سایر بلاد، به منطقه و به همه جای دنیا منتشر شد، انقلاب اسلامی که روز به روز خداوند به اخلاص امام (ره) و به برکت خون شهدا جایگاه خودش را در دنیا تثبیت می‌کند.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: قم پایگاهی است که شهدای بسیاری از طلاب، فضلا، مردم قم و اطراف آن را به انقلاب تقدیم کرده است، وظیفه بود که به این استان بیایم و عرض ادب کنم اما به دلیل شرایط کرونا نتوانستم.

سید ابراهیم رئیسی قم را شهر علم و اجتهاد، شهر زیارتی و مورد توجه داخل و خارج کشور خواند و تصریح کرد: این توجه یک اقتضائاتی ایجاب می‌کند و لازم است دست‌اندرکاران برای تسهیل زیارت، تسهیل زندگی طلاب و خانواده‌هایشان و زندگی مردم برنامه‌های جدی را در نظر بگیرند.

قم زمینه بسیاری برای توسعه یافتگی دارد

وی گفت: در قم کارهایی انجام شده که باید ارج نهاد و البته زمینه بسیاری برای توسعه یافتگی دارد و باید در این زمینه کار شود.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اصلاح، ترمیم و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری، اصلاح حاشیه نشینی ها در شهر قم را دو موضوع مهم بر شمرد و افزود: باید در این زمینه بررسی‌هایی صورت گیرد، و کسانی که به دلیل مشکلات روستا به عنوان کارخانه‌های تولیدی کشور از روستاها به حاشیه شهر سکنی می‌گزینند؛ حمایت نشدند، محصولشان حمایت نشده و قابل پیش بینی نیست به نحوی که بعد از کاشت و داشت و برداشت نمی‌توانند با قیمت مناسب عرضه کنند، به نظر ما ریشه بسیاری از حاشیه نشینی ها نرسیدن به وضعیت روستا است، حل اقتصاد روستا یعنی بحث ریشه‌ای حاشیه نشینی، و با حل موضوع تولید می‌توان شاهد حاشیه نشینی نباشیم.

سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: در دستگاه قضائی موضوع تولید را مطرح کردم و معتقدم باید دستگاه‌های مختلف حس بگیرند، به نحوی که رئیس دادگستری ما، دادستان ما و بازرسی و نظارت ما حس بگیرد که جز وظایف اوست، اینکه ۲ هزار واحد تولید فعال شده است معتقدیم که باید دستگاه‌های قضائی حس بگیرد و هر کسی با شأن و جایگاه خودش و اگر قرار باشد یک دستگاه این کار را انجام دهد کار سامان نمی‌گیرد و این کار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و باید هم جانبه به آن پرداخت.

آزادسازی زمین‌های اطراف قم و ساخت مسکن

وی موضوع مسکن و مشکل مسکن برای افراد شهر قم را مهم و ضروری دانست و گفت: بعضی پرونده‌هایی در دادگستری داریم که محصول فروش یک ساختمان به چند نفر و یا عده زیادی است البته پیگیری و برخورد و حقوق مردم به آنها بر گرداننده می‌شود که این ریشه در این دارد که افراد نیازمند مسکن هستند. ۵۰ درصد سبد خانواده‌ها به هزینه مسکن اختصاص دارد که باید این را کم کرد و به ۳۰ درصد رساند.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: در اطراف قم زمین‌های زیادی داریم که می‌توان با آزاد سازی، مسکن سازی کرد، زمین‌هایی که متعلق به دولت است برای دهک‌های پایین رایگان ساخته شود و مابقی با دریافت تسهیلات بتوانند مسکن دار شوند.

سید ابراهیم رئیسی گفت: وقتی زوج‌های جوان، طلاب جوان می‌پرسیم که چرا ازدواج نمی‌کنید می‌گویند مشکل مسکن دارند.

وی یکی دیگر از مسائل قم را اشتغال و میزان بیکاری در قم خواند و تصریح کرد: در قم شهرک‌های صنعتی داریم که می‌تواند وضعیت و شرایط را متفاوت کند و در کنار آن ۹۰ معدن که برخی فعال و برخی نیمه فعال و غیر فعال است که اگر در معادن خام فروشی نباشد و بتواند ارزش افزوده ایجاد کند این یعنی اشتغال زایی و اگر واحدهای راکد هم به چرخه تولید برگردند بازهم کمک حال اشتغال خواهد شد.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی برای کشور وجود دارد که امکان فعال شدن آنها هم هست، اقتصاد در فضای مجازی، اقتصاد دریا، اقتصاد پیشران‌ها مثل مسکن سازی، تولیداتی که در زمینه علم و فناوری که قم پیشرفت‌های خوبی داشته از جمله آنهاست.

سید ابراهیم رئیسی با اشاره به وضعیت برخی پروژه‌ها در قم گفت: برخی پروژه‌ها سبب نگرانی مردم شده که چه زمانی تمام می‌شود، مثل منوریل، مثل فرودگاه و پروژه‌هایی که الان متوقف شده است که اگر کار با مطالعه شروع شده که باید ادامه داشته باشد اما اگر مطالعه نشده شروع شده که جای تأسف است مانند منوریل که درصد قابل توجه آن انجام شده و الان وقت معطل شدن آن نیست. برنامه ما این است که منوریل و فرودگاه قم را به یک کمالی برسانیم و مردم هم از آن بهره مند شوند.

قم شاهراه ۱۷ استان کشور

وی قم را شاهراه ارتباطی با ۱۷ استان دانست و افزود: بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام در قم است، و مردمانی از کشورهای مختلف برای کسب علم و دانش به قم می‌آیند، و وجود مردمی که در این استان هستند اقتضا می‌کند که مسائل قم به صورت خاص دیده شود؛ مشکلاتی که در قم مردم را رنج می‌دهد قابل مرتفع شدن است.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، معیشت مردم، کسب و کار مردم، اعتماد مردم را آسیب دیده دانست و تصریح کرد: سرمایه اجتماعی برای دولت اعتماد مردم است و آنچه سبب بی اعتماد مردم است باید اصلاح شود و دولت باید با صداقت عمل کند و شفافیت یکی از مسائلی است که می‌تواند اعتماد را به مردم برگرداند.

سید ابراهیم رئیس گفت: این وضعیت قابل ادامه نیست و جوان ما باید با آینده روشن امیدوار باشد، مردم وقتی صداقت می‌بینند اعتماد می‌کنند این اعتماد مردم حتماً باید برگردد.

وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در قوه قضائیه حتماً نگاه مردم به قوه قضائیه را تغییر داده و این دستگاه می‌خواهد گام‌های اساسی صورت دهد، تصریح کرد: احساس این است که با دزد دزد گفتن مشکل کشور حل نمی‌شود با فساد فساد گفتن مشکل کشور حل نمی‌شود؛ باید بسترهای فساد و دزدی از بین برود تا مردم اعتماد کنند، آنچه اعتماد ساز برای مردم با اقدام و عمل نه با حرف، مردم وعده‌هایی دیدند که عمل نشده است.

مردم اسم امید را دیدند اما امیدآفرین نبود

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: مردم اسم امید را دیدند اما امیدآفرین نبوده است. مردم گله‌مندند، دغدغه دارند، و جوان‌های عزیز ما بعضاً حالت ناامیدی دارند و این بسیار خطرناک و باید تبدیل به امید شود، من به عنوان یک طلبه خدمتگزار شما امروز به صحنه آمدم فقط برای اینکه ناامیدی را تبدیل به امید کنم، لبخند را به لب مردم عزیز ایران نسبت به رفع مشکلاتشان بنشانم.

سید ابراهیم رئیسی ادامه داد: برای اینکه دغدغه بیکاری از زندگی مردم بیرون برود و اشتغال و کار جای آن را بگیرد به صحنه آمدم، چرا که این کارها امکان پذیر است منتها باید به خدا توکل کرد و اعتماد به دستان توانمند جوان‌ها؛ طبق آنچه امام به ما آموختند و رهبری تاکید کردند، اتکا به خدا، اعتماد به توانایی‌های داخلی و اعتماد به جوانان، گره کشور را باز می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد کشور را شرطی کردیم و بازار را معطل کردیم این یعنی سفره مردم معطل شد، معطل کردیم به اینکه فلان اقدامات در خارج از کشور صورت گیرد هر چند ما هم با تمام توان پیگیر رفع تحریم‌ها هستیم.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: مردم باید چرخ تولیدشان بچرخد، مسئله تورم و گرانی مردم را اذیت کرده و ما راهکارهایی داریم که در زمان‌های دیگر در صدا و سیما عرض می‌کنم و حتماً از دیدگاه‌های شما بهره مند شوم.

سید ابراهیم رئیسی افزود: حوزه علمیه بداند که دولت نیازمند این ارتباط علی‌الدوام است که به تحول عدالت محور کمک کنند، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی برای تحول در کشور به آنها نیاز است.

وی تصریح کرد: در تحول عدالت محور تمام پیگیری‌ها علمی است، باید سرش بر بالین محکمی باشد و جا دارد که در کمک به دولت نقش آفرینی کنند و این جز برنامه‌های جدی دولت من خواهد بود. اگر رأی مردم به من تعلق گرفت دولت نیازمند این همراهی است.

داوطلب سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان گفت: لازم می‌دانستم که چند دقیقه‌ای با مردم عزیز قم صحبت کنم و عرض سلام و ادب و احترام داشته باشم و از آنان حضور گسترده در انتخابات را بخواهم، بعد هم مشارکت در رفع مشکلات کشور، باز کردن گره‌ها و گشایش در کارها، کسب و کار مردم، امید آفرینی در مردم، افزایش اعتماد آفرینی و ایجاد سرمایه اجتماعی برای دولت، کشور و نظام را بخواهم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار