بسیاری از رسانه‌ها در حالی از اهمیت انتخابات شورا‌های شهر و روستا غافل شده و یا به آن کم توجه هستند که اساساً شورا‌ها به عنوان پارلمان محلی یکی از مصادیق مهم مردم سالاری دینی به شمار می‌روند که البته وظیفه اصلی آن ها، پیگیری مسائل مهم شهری، تلاش هدفمند در مسیر انتخاب شهردار و همچنین نظارت صحیح و مطلوب بر اجرای امور است.
کد خبر: ۹۷۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۲ 12 June 2021

به گزارش تابناک قم، مقام معظم رهبری، ششم خردادماه امسال و در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نکته مهمی در لابلای فرمایشاتشان اشاره کردند که متأسفانه در بیانات آن روز ایشان، کمتر از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت و به آن به اصطلاح، ضریب رسانه‌ای داده شد.

ایشان با تأکید بر اهمیت انتخابات شورا‌های شهر و روستا بیان داشتند: ... "حالا همه سرگرم انتخابات ریاست جمهوری هستند، انتخابات شورا‌ها در مدیریّت شهر و روستا و زندگیِ شهر و روستا تأثیر خیلی زیادی دارد و آن فراموش نشود ان‌شاءالله. "

آن چه قابل توجه است این که در روز‌ها و هفته‌های اخیر، بسیاری از رسانه‌ها در حالی از اهمیت انتخابات شورا‌های شهر و روستا غافل شده و یا به آن کم توجه هستند که اساساً شورا‌ها به عنوان پارلمان محلی یکی از مصادیق مهم مردم سالاری دینی به شمار می‌روند که البته وظیفه اصلی آن ها، پیگیری مسائل مهم شهری، تلاش هدفمند در مسیر انتخاب شهردار و همچنین نظارت صحیح و مطلوب بر اجرای امور است.

بر این اساس مسلم است که اگر اعضای شورای شهر را با توجه به وظایف مندرج در قانون شوراها، مجموعه‌ای از صاحب نظران و متخصصان امور شهرسازی، معماری، فرهنگی، جغرافیایی، جامعه شناختی و حقوقی و البته با حضور دست کم یکی از فعالان رسانه‌ای تشکیل دهند، بهتر و دقیق‌تر می‌توان نسبت به حل مسائل و مشکلات شهری اهتمام ورزید.

با توجه به ضرورت رویکرد تخصصی در این باره یکی از نکات بسیار مهم ناظر به پرهیز از نگاه سیاسی و جناحی در امر شوراهاست، چه آن که تجربه چندین دوره تشکیل شورا‌ها در کشور- چه در پایتخت و چه در دیگر شهرها- نشان می‌دهد که رویکرد حزبی و سیاسی و تعصبات در این زمینه به سان یک مانع جدی بر سر راه فعالیت مطلوب پارلمان‌های شهری عمل می‌کند.

در این سال‌ها، بار‌ها بر این مساله تأکیده شده که شهرت، صرف بیان شعار و نیز جناح بندی‌های مرسوم سیاسی نباید دلیل و ملاک انتخاب افراد باشد و مهم‌تر هم این که نگاه تخصصی در امر اداره شهر و نظارت بر آن از سوی شورا، به شکلی متوازن و متناسب باشد و این گونه نباشد که مثلاً چندین متخصص شهرسازی در شورا وجود داشته باشند، اما از آن سو یک حقوقدان یا یک فعال رسانه‌ای در آن به چشم نخورد.

از سوی دیگر و با عنایت به نص صریح قانون اساسی درباره لزوم تشکیل و جایگاه شوراها، باید دانست که اساساً ماهیت شورای شهر یک نهاد خدماتی- اجتماعی است که باید از نگاه سیاسی در آن برحذر بود، البته این سخن بدان معنا نیست که افراد سیاسی و دارای دیدگاه سیاسی نباید وارد شورا شوند بلکه منظور این است که در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها نباید نگاه و رویکرد سیاسی – به معنای حزبی و جناحی آن- دخیل شده و اصل و محور کار قرار گیرد.

طبعاً وجود افرادی در شورا که تخصص کافی و ایضاً اشرافیت مناسبی با مقوله مدیریت شهری داشته باشند، می‌تواند به انتخاب شهرداری قوی و کارآمد منجر شود و طبعاً به دنبال آن زمینه حرکت مجموعه شهری به سمت توسعه مطلوب و متوازن شکل خواهد گرفت، اما اجمالاً این که باید در موسم انتخابات در کنار ضریب دادن به اهمیت فوق العاده انتخاب رئیس جمهور به انتخابات شورا‌ها نیز عنایت لازم را داشت و لذا از فعالان و اهالی رسانه انتظار می‌رود که جامعه را نسبت به این موضوع، هوشیار و آگاه نمایند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار