استاندار قم گفت: همه دستگاه‌های اجرایی درحوزه‌های تخصصی به سهم خودشان نسبت به فرهنگ‌سازی در اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی برنامه داشته باشند.
کد خبر: ۹۷۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ 10 June 2021

به گزارش تابناک قم، بهرام سرمست روز پنجشنبه در بیست و دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب  درسالن کرامت استانداری قم افزود: گزارش‌هایی که ارائه شد نشان می‌دهد که ما از هر جهت نیازمند صرفه جویی در مصرف منابع آبی هستیم. مخصوصاً در حوزه آبریز فلات مرکزی با توجه به اینکه ۷۰ درصد وسعت کشور را داریم از نظر منابع آبی بسیار فقیر و با توجه به کسری منابع آب، حتماً باید تمام دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌های تخصصی به سهم خودشان نسبت به فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف آب، چه در بخش خانگی و چه در بخش کشاورزی و صنعتی حتماً یک برنامه ارائه دهند.

وی ادامه داد: در مورد سند سازگاری با کم آبی که ابلاغ شده‌است حاصل بحث‌های کارشناسی بوده که در سطح وزارت نیرو با دستگاه‌های ذیربط به تصویب رسیده اما اجرای این سند باتوجه به شرایط موجود به صورت یکباره امکان پذیر نیست.

سرمست تاکید کرد: کمیته‌های تخصصی شورای حفاظت منابع آب با محوریت آب منطقه‌ای و کارگروه‌های تخصصی که شهرداری آب و فاضلاب جهاد کشاورزی منابع طبیعی محیط زیست و بخش صنعت برگزار می‌کنند نحوه پیاده سازی این سند را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند، تا برنامه اجرایی و خطی مشی واقع‌بینانه مناسب با شرایط استان آماده شود.

وی اظهار داشت: دربخش مدیریت استفاده بهینه از پساب، به صورت دقیق در برنامه دیده نشده‌. بنابراین نیاز است که شهرداری قم در این زمینه برنامه عملیاتی ارائه دهد تا  از پساب های تولید شده استفاده بهینه گرددو.

وی در ادامه به ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه خانه آب شهر قم تاکید کرد و افزود: این پروژه باید طبق برنامه زمان بندی شده به بهره‌برداری برسد. چون از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تا پایان دولت تکمیل شود.

تصفیه خانه جدید آب قم درمجاورت تصفیه خانه فعلی قم که در ۲۰کیلومتری شهر دلیجان است درحال ساخت می‌باشد، ظرفیت معمولی تصفیه خانه این استان ۵۵ میلیون متر مکعب درسال است که با توجه به رشد جمعیت نیاز به توسعه داشته و بدین منظور درطرح جدید ظرفیت تصفیه به میزان به بیش از ۱۴۲میلیون مکعب درسال افزایش خواهد یافت و در مجموع ظرفیت آتی تصفیه خانه به حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب و یا شش هزار و ۶۶۰ لیتر درثانیه خواهد رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار