استاندار قم با صدور پیامی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی گفت: کاوش های باستانی نشان می دهد که همواره قم یکی از قطب های اصلی صنایع دستی در کشور بوده است و این شهر دارای غنای فرهنگی بالا در این زمینه است.
کد خبر: ۹۷۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 10 June 2021

به گزارش تابناک قم، در پیام بهرام سرمست آمده است: صنایع دستی محصول ذوق و هنر انسان‌های هنرمندی است که با بهره‌گیری از پشتوانه فرهنگی و بینش خلاقانه و با دستان توانمند فعالان این حوزه خلق می‌شود.

پیام حاکی است: برابر کاوش‌های باستان‌شناسی، شهر مقدس قم از روزگاران کهن، یکی از مراکز مهم در تولید هنرهای سنتی و صنایع دستی بوده است و ثبت این شهر به عنوان شهر ملی انگشتر ایران نشانگر رونق و غنای این هنر و صنایع وابسته در دیار کریمه اهل بیت(س) است.

استاندار قم در ادامه پیام خود آورده است: اینجانب فرارسیدن روز جهانی صنایع‌دستی را به مردم شریف قم، به ویژه هنرمندان و همه صنعتگران و فعالان ارجمند این حوزه، تبریک عرض نموده و از تلاش های ارزنده و قابل تحسین آنان تشکر و قدردانی می‌نمایم.

پیام افزوده است: بدون شک مساعی تلاش گران زحمتکش عرصه صنایع دستی در سال «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها» نقش ارزنده‌ای در رونق تولید و توسعه اقتصادی استان خواهد داشت و امیدوارم با تداوم این فعالیت‌ها، مسیر توسعه و ترویج این هنر- صنعت بیش از پیش فراهم آید.

حدود ۴ هزار و ۷۶۰ هنرمند صنایع دستی در ۷۰ رشته مختلف صنایع دستی در این استان مشغول فعالیت هستند.

صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت. در دهم ژوئن/ بیستم خرداد سال ۱۹۶۴م  نخستین همایش‌ جهانی با شرکت مسئولان اجرائی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور جهان، در نیویورک برگزارشد. در قطعنامه‌ی پایانی آن همایش، تأسیس« شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب‌شد. سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار