فشار ترافیک، دود و شلوغی با طرح پیاده راه انقلاب از خیابان‌های اطراف حرم به‌ عنوان قلب مرکزی قم برداشته شد.
کد خبر: ۹۶۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴ 07 June 2021

به گزارش تابناک قم، خیابان‌های اطراف حرم به‌عنوان قلب مرکزی قم در سال‌های اخیر زیر بار فشار ترافیک، دود و شلوغی در حال از بین رفتن بود که با تدبیر شهرداری قم و پیاده راه‌سازی خیابان‌های انقلاب و ارم این فشار از قلب قم برداشته شده و یک محیط امن، زیبا و منحصربه‌فرد برای زائران و همشهریان  پدید آورده است.

پیاده راه انقلاب یا خیابان چهارمردان، جایی که قلب تپنده انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود و نخستین جرقه‌های انقلاب از این خیابان زده شد.

خیابانی که نه تنها محفل جوانان انقلابی برای تصمیم‌گیری برای انجام یک حرکت جهانی بود بلکه محل بیتوته علمایی مانند آیت‌الله بروجردی (ره)، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله حائری شیرازی و جمعی از دیگر علما به شمار می‌رفت که بر صفا و صمیمیت این خیابان می‌افزود.

با گذشت حدود ۴۰ سال از پیروزی انقلاب این خیابان به دلیل توسعه شهر و افزایش جمعیت حال ناخوشی پیدا کرده بود، به‌گونه‌ای که در نگاه غیرکارشناسانه هم می‌شد فهمید که تپش قلب تپنده انقلاب به شماره افتاده است.

سال ۱۳۹۶ بود که شهرداری قم در اقدامی جدی تصمیم گرفت که این خیابان را برای همیشه تبدیل به پیاده‌راه کند تا مشکلات این خیابان برطرف شود و نام انقلاب برای همیشه در این پیاده راه ماندگار شود.

برای اجرای این طرح در ابتدا مبادی ورودی خیابان چهارمردان یا انقلاب بسته شد تا مطالعات اجرایی این پروژه به پایان برسد.

برای اجرای این طرح باید مطالعات تخصصی صورت می‌گرفت و پس از آن جابجایی تأسیسات و آماده‌سازی اذهان عمومی برای اجرای این پروژه انجام می‌شد.

برای اجرای این پروژه در حدفاصل خیابان ارم تا تقاطع عمار یاسر قرار دارد باید مطالعات تخصصی و راهبردی انجام می‌شد که ایجاد این زیرساخت‌ها حدود ۳ سال زمان برد.

فشار از قلب قم برداشته شد

پاییز سال ۱۳۹۸ بود که شهردار قم از اجرای آرام‌سازی خیابان انقلاب در دو نوبت کاری و با اعتبار اولیه‌ای بالغ‌بر ۴.۵ میلیارد تومان در آخرین روز‌های آذرماه سال خبر داد.

مسگری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با بیان این که یکی از مهم‌ترین علل اجرای پروژه پیاده راه‌سازی خیابان انقلاب؛ ساماندهی خیابان‌های اطراف حرم است، گفت: با توجه به ثبت بالای تردد عابران پیاده در خیابان‌های اطراف حرم و لزوم افزایش ایمنی عابران، این طرح در قم به اجرا رسید.

آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹ هم‌زمان با مبعث نبی مکرم اسلام این پروژه به بهره‌برداری رسید و فضایی زیبا و دل‌انگیز را برای زائران و مجاوران ایجاد کرد. فضایی سنگ‌فرش و پاکیزه که موجب رونق پیاده‌روی در این مسیر شد.

حلوایی زاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز این طرح اشاره کرد و گفت: مبلمان شهری و روشنایی در این پروژه انجام شد و اکنون این پروژه به مساحت ۱۳ هزار و ۱۰۰ مترمربع در حدفاصل خیابان ارم تا خیابان انقلاب بیش از دو ماه است که به اتمام رسید و جهت استفاده عموم در اختیار مردم گذاشته شده است.

یکی از نکاتی که در پیاده راه‌ها می‌تواند موجب جلب نظر رهگذران شود، ایجاد جذابیت‌های بصری است که بتواند نه تنها یادآور برخی وقایع برای بومیان این منطقه باشد بلکه سند هویتی باشد که نظر مسافران را نیز به خود جلب کند.

فشار از قلب قم برداشته شد

نصب ۱۲ سردیس از شهدای شاخص انقلاب از جمله اقداماتی است که شهرداری برای هویت بخشی به این خیابان در دستور کار قرار داده است.

حسین خلج ،عضو هیئت امنای مسجدچهارمردان در ارتباط با نصب این سردیس‌ها در پیاده راه انقلاب گفت: این شهدا از شهدای انقلاب هستند، شهدایی که نام و خاطر هرکدام از آنان و بیان رشادت‌هایشان یک کتاب می‌شود.

او پیشنهاد کرد: شهرداری قم سردیس دیگر شهدای شاخص را در پیاده راه ارم قرار دهد، زیرا که خیابان‌های ارم و چهارمردان شاهراه انقلاب محسوب می‌شوند.

بنا به گفته کارشناسان شهری پیاده راه‌سازی این مسیر به‌منظور آرام‌سازی ترافیکی و هویت بخشی به این معبر از حدفاصل سه‌راه شیخان تا چهارراه عماریاسر گامی ارزشمند برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر و اطراف حرم حضرت معصومه (س) به شمار می‌رود.

فشار از قلب قم برداشته شد

گپ و گفت با کسبه قدیمی این خیابان نشان از عملکرد خوب شهرداری در اجرای این پروژه دارد.

محمد احمدی یکی از کسبه قدیمی این محدوده که ۲۵ سالی می‌شود مشغول فروش کفش است، با اشاره به تغییرات صورت گرفته در این خیابان می‌گوید: تا پیش از اجرای این طرح؛ ترافیک و سروصدا آزارمان می‌داد، اما با جلوگیری از حضور خودرو‌ها و سنگ‌فرش شدن این محدوده شاهد نظم و آرامش و پاکیزگی در این فضا هستیم.

او افزود: کنار آرام‌سازی این فضا باید فکری برای رونق کاسبی مردم داشته باشند، هرچند که شاید بخشی از این مشکل به شیوع ویروس کرونا هم ارتباط داشته باشد، اما لازم است به‌نوعی حمایت از کسبه این منطقه انجام شود.

 

فشار از قلب قم برداشته شد

محمد آقاجانی از دیگر کسبه‌ای است که ۲۰ سالی می‌شود در یکی از کبابی‌های این خیابان مشغول کار است، می‌گوید: این خیابان از نظر بصری زیبایی خاصی را پیدا کرده است و پیش از اجرای این طرح خیابان آلودگی بسیاری داشت و نگرانی برای مشتریان ایجاد می‌کرد که این آلودگی روی مواد غذایی تأثیر بگذارد.

او با بیان این که از شهرداری درخواست داریم که این محدوده را به حال خود رها نکند، می‌گوید: امیدواریم با نظارت جدی‌تر بر روشنایی این پیاده راه از خاموشی برخی نقاط جلوگیر شود.

 پیاده راه یکی از اولین و اساسی‌ترین نیاز‌های انسان‌ها به شمار می‌رود و امروزه با توجه به شهرنشینی و افزایش روزافزون جمعیت، پیاده‌روی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. حرکت سریع به‌تدریج نقش اولویت دادن به عابر پیاده و فضا‌های پیاده محور در شهر‌ها و فضا‌های شهری کمرنگ شده و از کیفیت فضا‌های شهری به‌ویژه پیاده‌راه‌ها کاسته است.

حسین محمدی یکی از ساکنان خیابان چهارمردان که به شغل مهر و تسبیح فروشی در اطراف حرم اهتمام دارد، می‌گوید: نمونه اجرای این طرح را در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) قابل مشاهده است و زائران و مجاوران به پیاده‌روی در صحن‌ها و اطراف حرم امام هشتم عادت کرده‌اند و مشهدی‌ها از اجرای این طرح نارضایتی ندارند.

فشار از قلب قم برداشته شد

او با بیان این که در قم مردم تا حدودی عادت کرده‌اند که تا مقابل مغازه‌ای که قصد خرید دارند، با خودرو بروند، می‌گوید: با اجرای پیاده راه در هسته مرکزی شهر پیاده‌روی به‌صورت یک فرهنگ نهادینه می‌شود، اما لازم است شهرداری هم جذابیت‌های بیشتری برای حضور مردم در این پیاده راه ایجاد کند.

سید کاظم بکائی، پیرمردی خیاط است که ۵۰ سالی می‌شود به دوخت و دوز کت و شلوار مردانه در این خیابان مشغول است و با اشاره به وضعیت پیاده راه انقلاب این‌گونه می‌گوید: ما از خدمات شهرداری در ایجاد فضایی پاکیزه که در این خیابان به وجود آمده است سپاسگزاریم، اما بسته شدن راه‌ها و نبود مسافران کسادی کسب‌وکار را به دنبال داشته است و لازم است شهرداری در این زمینه نیز به‌صورت جدی اندیشه کند.

فاصله گرفتن شهر‌ها و فضا‌های شهری از ابعاد و ارزش‌های انسانی و نیاز‌های عابرین پیاده از معضلات پیش رو در جامعه کنونی است، اما برای تشویق مردم به حضور در پیاده راه‌ها لازم است تمهیداتی اندیشیده شود و از سوی دیگر نیاز به داشتن محیط‌هایی با ابعاد انسانی، به دور از هیاهوی ماشینی و توجه به فرهنگ و هنر و پیشینه انسان‌ها بیش‌ازپیش مهم جلوه می‌کند که این مسئله باید مورد توجه شهرداری قرار بگیرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار