حسینی کاشانی گفت: قم به تنهایی با چاپ بیش از نیمی از کتاب‌های مذهبی، رتبه نخست کشوری را در این زمینه دارد.
کد خبر: ۹۶۹۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ 07 June 2021

به گزارش تابناک قم، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: صنعت چاپ و نشر قم با همه مشکلات ناشی از شیوع کرونا و گرانی‌های تحمیل شده به آن به دلیل ظرفیت‌های بزرگ و کم نظیر خود، مسیر ترقی و پیشرفت را ادامه داده‌است.

حسینی کاشانی با اشاره به آمار مقایسه‌ای سال ۹۲ و ۹۸ گفت: تعداد ناشران استان از یک هزار و ۱۵ ناشر در سال ۹۲ به یک هزار و ۳۲۹ نشر، تعداد چاپخانه‌ها و واحد‌های وابسته از ۲۳۲ به ۲۹۷ واحد و تعداد کتاب فروشی‌های این استان درمدت ذکر شده از ۱۲۰ به ۲۰۰ کتابفروشی افزایش یافته‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر ضرورت استمرار کمک به صنعت چاپ و نشر عنوان کرد: در صورتی که از این صنعت در قم حمایت لازم صورت گیرد، آورده و ارزش افزوده قابل توجهی از نظر بازار داخلی و خارجی کتاب را برای استان به بار خواهد آورد.

حسینی کاشانی بیان کرد: به منظور کمک به صنعت چاپ و نشر استان و ترویج فرهنگ کتاب خوانی، طرح خرید کتاب از ناشران استان طی سال‌های اخیر همواره مورد تاکید بوده به گونه‌ای که این خرید با رشد ۴۰۰ درصدی از پنج میلیارد ریال در سال ۹۲ به بیش از ۲۲ میلیارد ریال در سال ۹۸ افزایش داشته‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یادآور شد: همچنین در راستای حمایت از مولفان استانی، آثار و کتب ارزشمند نویسندگان قم بعد از تایید درکمیته کتب ارزشمند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت‌های قبل از چاپ برخوردار می‌شوند.

وی افزود: این استان از لحاظ صدور مجوز چاپ کتاب در رتبه دوم کشور قرار دارد، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر به طور متوسط بیش از ۱۰ هزار مجوز چاپ کتاب درقم صادر شده‌است.

حسینی کاشانی ادامه داد: تعداد مجوز چاپ کتاب در این استان از حدود ۶ هزار مجوز در سال ۹۲ با رشد ۷۸ درصدی به بیش از ۱۰ هزار مجوز در سال ۹۸ افزایش یافته که این آمار در سال‌های اخیر حفظ شده‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به رشد تیراژ کتاب‌های منتشر شده در این استان اشاره کرد و گفت: تیراژ کتاب‌های منتشر شده در این استان از بیش از ۱۵ میلیون و ۱۸۶ هزار جلد به بیش از ۱۸ میلیون و ۴۴۵ هزار جلد کتاب در سال ۹۸ افزایش یافته‌است.

حسینی کاشانی در ادامه با اشاره به فعال شدن سامانه جامع صدور مجوز کتاب و بهره‌گیری از این سامانه در قم، افزود: با توجه به اینکه استان قم رتبه اول چاپ کتاب دینی و رنیه دوم چاپ کتاب در کشور را داراست، به همین دلیل بهره‌گیری از این سامانه، بخش زیادی از فرایند دست و پا گیر صدور مجوز به صورت سنتی حذف شد.

حسینی کاشانی با بیان اینکه الکترونیکی خدمات به عنوان یک اولویت در دستور کار است، گفت: ارائه صدور مجوز کتاب به صورت الکترونیکی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف کاغذ نقش مهمی در افزایش سرعت صدور مجوز کتاب شده‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یادآور شد: هم اکنون تمام درخواست‌های حوزه کتاب و تالیف به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و تمام ناشران استان بدون حضور فیزیکی می‌توانند کار‌های اداری خود را انجام دهند.

بیش از ۳ هزار تن در قم در زمینه چاپ فعالیت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار