طی مراسمی از کتاب «عرفان اهل بیتی» در همایش «تأثیر مکتب معرفتی امام صادق(ع) بر ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) و نهضت انقلاب اسلامی» رونمایی شد.
کد خبر: ۹۶۹۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸ 07 June 2021

به گزارش تابناک قم، آیت الله کمیلی خراسانی در همایش «تأثیر مکتب معرفتی امام صادق(ع) بر ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) و نهضت انقلاب اسلامی» در بیان حدیثی از کتاب شریف کافی به صفات مؤمنان اشاره کرد و گفت: امام در ایامی که در نجف بودند استاد درس خارج فقه و اصول شخص بنده بودند و آخر هفته بحث ولایت فقیه را می‌فرمودند از خصوصیات بارز سلوکی و اخلاقی امام خمینی بحث صمت و سکوت ایشان بود.

وی بیان کرد: اهمیتی که ایشان به نظم در امور داشتند خیلی بارز بود؛ برای مثال، ایشان در ساعت معیّنی به حرم تشریف می‌آورند به‌گونه ای که برخی ساعت‌شان را با ورود ایشان به حرم که ساعت 9 بود، تنظیم می‌کرند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار نیز در این همایش طی سخنانی انتخاب درست در انتخابات را ملاک قرار داد و یادآور شد: شیعه عقلانیت دارد و بیشترین میراث امام صادق(ع) در دیدگاه امام خمینی همین عقلانیت شیعه است.

وی بیان کرد: شیعه مسیر متفاوتی را سر سفره اهل بیت از دالان اجتهاد طیّ کرده است و ثمرۀ این روش این است که ما از خرمن عقل و نص، حجیت کلام معصوم را در تاریخ تا به امروز کشانده‌ایم.

وی یادآرو شد: ما ابایی نداریم که حجیت را به یک فقیه در زمان حاضر نسبت بدهیم زیرا عقل در عرفان شیعی جلوه‌ای پررنگ دارد. امام خمینی یکی از شاگردان امام صادق است هم از فلسفه اسلامی و هم در عرفان اسلامی و هم در فقه اسلامی بهره ها برده است نباید فهم تاریخی ما و کنش سیاسی ما با فهم تاریخی کشورهای همسایه‌ یکی باشد.

در پایان آیین رونمایی از کتاب «عرفان اهل بیتی» برگزار شد. تبیین ساده، روان و دل ‌‌نشین معارف حقۀ الهی، جامعیت در بیان مسائل اخلاقی و سیر و سلوک الهی، منطبق بودن بر حالات فردی و اجتماعی سالکان الی الله، دربرداشتن نکته‌‌‌های ناب و نفیس اخلاقی ـ عرفانی با تکیه بر آیات و روایات، تبیین معارف عرفانی با مثال‌‌‌های عینی و کاربردی، تحفّظ شارح گران ‌‌قدر بر صبغۀ عرفان عملی، القایی بودن معارف الهی و عرفانی بر طبق حالت‌‌‌های نفوس حاضر در جلسات سلوکی و کاربرد عملی برای تمامی علاقه ‌‌مندان معارف توحیدی از جمله ویژگی های این کتاب است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار