در میزگرد نمایندگان تشکل‌های دانشجویی قم مطرح شد:
دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه اسلامی دانشگاه قم بیان کرد: به نمایندگی از چند تشکل‌ دانشجویی استان قم، شورای هماهنگی اصولگرایان قم را به یک جلسه گفت‌وگوی دانشجویی دعوت می‌کنیم و امیدوارم بزرگان این شورا قانع شوند و در این جلسه حضور پیدا کنند.
کد خبر: ۹۶۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲ 05 June 2021

به گزارش تابناک قم، میزگرد «بررسی فضای سیاسی قم در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر» با حضور چند تن از فعالان دانشجویی دانشگاههای استان قم در دفتر پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) برگزار شد.

در این نشست دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه اسلامی دانشگاه قم با بیان این‌که سلایق مردم در استان قم به گونه‌ای است که در این استان خطر روی کار آمدن لیست‌های جناح اصلاح‌طلب و یا افراد لیبرال و ... تقریبا محال به نظر می‌رسد؛ اظهار داشت: ترکیب اعضای نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر در ادوار گذشته نیز نشان می‌دهد که لیست‌های اصولگرایان همواره پیروز میدان بوده‌اند.

علیرضا حاج‌امینی افزود: با این حال چند سالی است شاهدیم که در قم و برخی از شهرها، گرایش مردم به لیست‌های اصولگرایان رفته رفته در حال کاهش است و بحث گذر از اصولگرایی بیش از پیش قوت گرفته است. دلیل این موضوع هم این است که مردم وقتی کارنامه احزاب را بررسی می‌کنند؛ تفاوت چندانی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نمی‌بینند.

وی با بیان این‌که در فضای سیاسی قم، گفتمانی دومی که در حال شکل گرفتن است؛ تصریح کرد: این گفتمان، گفتمان انقلاب می‌باشد؛ به این معنی که این بار گروههای انقلابی در مقابل گروههای اصولگرایی قد علم کرده‌اند و در این انتخابات نیز شاهدیم که در کنار لیست شورای هماهنگی اصولگرایان، لیست دیگری تحت عنوان مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی اعلام حضور کرده است.

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه اسلامی دانشگاه قم در ادامه لیستی رای دادن را آفتی برای جامعه دانست و سپس تاکید کرد: رای دادن لیستی ممکن است باعث شود کسانی که دارای شاخص‌های مدیریتی ویژه‌ و به عبارتی اصلح هستند و به هر دلیلی نام‌شان در لیست‌های احزاب گنجانده نشده است از عرصه مدیریتی شهر و کشور حذف شوند.

حاج‌امینی با اشاره به لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم خاطر نشان کرد: ساز و کار بستن لیست‌ اصولگرایان در شهر قم مشخص نیست و از طرفی شفافیتی در شاخص‌های انتخاب نامزدهای انتخاباتی وجود ندارد و صرفا به بیان یک سری شاخص‌های کلی بسنده می‌شود. در مقام خروجی این لیست‌ها نیز شفافیت آنچنانی در کار نیست و هم‌اکنون جای سوال است که هرکدام از اعضای برآمده از لیست اصولگرایان قم دقیقا چه کارنامه‌ای در شورای شهر داشته‌اند؟

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی حتی برای پیگیری‌های بیشتر و طرح سوالات‌شان به صورت مستقیم با اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان قم ارتباط برقرار کردند و آنها در کمال تعجب پاسخ‌گویی را منوط به شرط‌های عجیبی کردند!

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه اسلامی دانشگاه قم در پایان عرایض خود بیان کرد: به نمایندگی از چند تشکل‌ دانشجویی استان قم، شورای هماهنگی اصولگرایان قم را به یک جلسه گفت‌وگوی دانشجویی دعوت می‌کنیم و امیدوارم بزرگان این شورا قانع شوند و در این جلسه حضور پیدا کنند.

 

در ادامه این گفت‌وگو دبیر کانون صراط دانشگاه مفید ضمن ابراز امیدواری از تغییر فضای سیاسی در کشور گفت: من معتقدم که بنیان دوگانه اصلاح‌طلب اصولگرا شکسته شده و برای اولین بار شاهد بودیم که در انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهر تهران، لیست سومی به نام جریان عدالتخواه پا به عرصه گذاشت. هرچند در مقام نتیجه مجالی برای قدرت عرض اندام پیدا نکرد با این حال توانست خود را مطرح کند.

سیدعلی حسینی‌فر با تاکید بر این‌که ما با جریانی طرفیم که چندین دهه بر مسند امور تکیه داشته و امکانات مالی و رسانه‌ای گسترده را در اختیار دارد؛ خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در ادوار گذشته انتخابات در شهر قم، رسانه‌های منتسب به جریان اصولگرایی، یک لیست انتخاباتی که قدرت رسانه‌ای نداشت را لیست اصلاح‌طلبان معرفی کردند و همین باعث شکست آن لیست شد!

وی با اشاره به این موضوع که مشکل از الفاظ اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست و دغدغه اصلی جریانات انقلابی باید گفتمان باشد؛ تصریح کرد: امروز این امکان در قم وجود دارد که هیمنه جریانات تمامیت‌خواه شکسته شود و جوانان امروز از جوانان چهل سال پیش اگر عاقل‌تر و با بصیرت‌تر نباشند؛ کمتر نیز نیستند.

در این جلسه همچنین دبیر تشکل دانشجویان عدالتخواه اسلامی دانشگاه قم، تمرکز قدرت را یکی از عوامل ایجاد رانت و فساد دانست و سپس اظهار داشت: شفافیت یکی از راههای مقابله با این معضل است.

محمدصادق صفری با بیان این‌که در خصوص شورای هماهنگی اصولگرایان قم نیز شاهد نوعی تمرکز قدرت هستیم؛ یادآور شد: این شورا وقتی لیستی را برای انتخابات معرفی می‌کند؛ اصلا معلوم نیست این‌ لیست چگونه بسته شده است و چه کسانی نامزدها را شناسایی کرده و بر اساس چه استدلال و منطقی به این جمع‌بندی رسیده‌اند و شاهد پنهان‌کاری هستیم.

وی افزود: در لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم شاهد افرادی هستیم که پیش‌تر اصلاح‌طلب بودند و حالا صرف این‌که این تلقی وجود دارد که این اشخاص رای‌آوری دارند؛ در لیست اصولگرایان گنجانده شده‌اند.

رییس موسسه جدال و دبیر انجمن علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور قم نیز در این میزگرد، با اشاره به این‌که هر فردی با حق انتخابی که دارد در سرنوشت شهر، استان و کشور خود سهیم است و بدیهی است که بابت انتخابی که می‌کند «مسئول» است؛ تاکید کرد: افراد در برهه انتخابات‌ها می‌بایست با تحقیق به نامزد مطلوب خود رای دهند و رای لیستی، انتخاب درستی برای رای دادن به نامزدهای انتخاباتی نیست.

علیرضا بیات با انتقاد از تقابل احزاب با یکدیگر گفت: ایجاد چنین دوقطبی‌هایی باعث شده است که پس از تغییر هر دولتی، شاهد تغییرات اتوبوسی مسئولان و کارکنان در کشور باشیم و متاسفانه هزینه‌ها و تبعات این موضوع بر مردم است که تحمیل می‌شود.

وی افزود: رای به لیست واحد در انتخابات‌ها نه تنها امری مذموم نیست؛ بلکه اگر مجموع این اقدامات در یک چارچوب واضح و مشخص جامعه صورت پذیرد می‌تواند عملی پسندیده نیز واقع شود. اما مشکل این است که ما از عملکرد و کارنامه کسانی که قرار است بر این لیست نظارت داشته باشند؛ اطلاعی نداریم.

دبیر انجمن علوم سیاسی دانشگاه پیام‌نور قم با بیان این‌که برای انتخابات شورای شهر قم، هم‌اکنون دو لیست شورای هماهنگی اصولگرایان قم و مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی وجود دارد؛ گفت: ما برای شناخت این دو لیست سراغ بزرگان هر دو لیست رفتیم. بزرگان شورای هماهنگی اصولگرایان متاسفانه تنها به بیان کلیات اشاره کردند و حاضر نشدند توضیح دهند که نامزدهای انتخاباتی‌شان چگونه با شاخصه‌های از پیش تعیین شده، تطبیق داده شده‌اند.

بیات انحصارگرایی شورای هماهنگی اصولگرایان قم معضلی دیگر برای فضای سیاسی کشور دانست و عنوان کرد: متاسفانه شنیده می‌شود که این شورا برخی نامزدهای انتخاباتی را با وعده اعطای مسئولیت به انصراف ترغیب می‌کنند و ما حتی با برخی از افرادی که چنین پیشنهاداتی به آنها شده است صحبت کردیم. این معامله کردن آفت خطرناکی است و درهمین زمینه شورای هماهنگی اصولگرایان قم را جهت پاسخ‌گویی به برگزاری یک نشست کردیم که دعوت ما را نپذیرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار