در زیست‌بوم جدید، امروز ارزش نقش و جایگاه معلمانی که در خط مقدم تعلیم و تربیت، بار مسئولیتی سنگین‌تر را بر دوش کشیدند تا سنگر علم‌آموزی خالی نماند بر کسی پوشیده نیست.
کد خبر: ۹۶۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴ 15 May 2021

به گزارش تابناک قم، شیوع ویروس کرونا و تنگناها و محدودیت‌های ناشی از آن زیست‌بوم جدیدی را برای همه اقشار جامعه به‌ویژه معلمان فراهم ساخت؛ معلمانی که در خط مقدم تعلیم و تربیت به هر روشی که توانستند اجازه ندادند سنگر آموزش‌وپرورش حتی برای یک روز خالی بماند و در شرایطی خاص با سختی‌های بسیار و بار مسئولیتی سنگین‌تر، سال تحصیلی متفاوتی را سپری کردند.

تدریس در فضای مجازی تجربه تازه‌ای برای معلمان بود و باوجود همه کاستی‌ها و کمبودها و مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت درنهایت آموزش‌ها، با تلاش و همت بزرگ، معلمان سخت‌کوش به نحوی مطلوب ارائه شد هرچند در برخی موارد، نسبت به عدم دسترسی و هماهنگی شاگردانشان، دلهره و نگرانی‌هایی داشتند ناگفته نماند امروز ارزش و جایگاه و نقش پررنگ این قشر در امر تعلیم و تربیت مثال‌زدنی است.

بر همین اساس به‌منظور کسب اطلاع از برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم به گفت‌وگو با معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش‌وپرورش استان قم پرداختیم.

سهراب مقدمی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم اظهار داشت: امسال با توجه به آموزش‌های غیرحضوری و بحث تولید محتوی در فضای مجازی، نحوه شناسایی جلوه‌های ویژه معلمی در زیست‌بوم جدید تغییر کرد از طریق سامانه، آیتم‌های مختلفی معرفی و بر اساس فعالیت معلمان، ارزیابی اولیه انجام شد.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش‌وپرورش استان قم ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی معلمان عزیز تصریح کرد: در مرحله اول 6 هزار و 300 نفر از همکاران فرهنگی معرفی و از این تعداد یک هزار و 734 نفر انتخاب شدند که 60 نفر منتخب استانی و 12 نفر از آن‌ها نیز به مرحله کشوری راه‌یافته و مورد تجلیل قرار گرفتند.

این مسئول امور فرهنگیان درزمینهٔ تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس پیش‌دبستانی گفت: افرادی که تا سال 91 مشمول قانون تصویبی مجلس با عنوان جذب نیروهای حق‌التدریس پیش‌دبستانی بودند خواه‌ناخواه به مجموعه آموزش‌وپرورش به‌صورت استخدامی اضافه می‌شوند؛ بعد از سال 99 نیز ورود به آموزش‌وپرورش صرفاً از طریق آزمون استخدامی انجام می‌شود.

 برقراری عدالت آموزشی درگرو برگزاری آزمون‌های حضوری 

وی بابیان نحوه ارزیابی دانش آموزان در پایه‌های مختلف عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت و طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، فرآیند ارزشیابی دانش آموزان تمامی پایه‌ها به‌جز پایه نهم و دوازدهم به‌صورت غیرحضوری بوده و تصمیم‌گیری آن بر عهده شورای مدارس و طبق فعالیت کاربران در بستر شاد خواهد بود.

به گفته مقدمی با توجه به تأثیر آزمون‌ها در انتخاب رشته پایه نهم، همچنین بحث کنکور و قبولی در آزمون، در پایه دوازدهم، به‌تبع برای برقراری عدالت آموزشی بین دانش آموزان، سؤالات آزمون‌ها در هر دو مقطع باید هماهنگ و یکپارچه باشد تا اجحافی در این زمینه صورت نگیرد و ارزشیابی دقیق‌تری از آن‌ها به عمل آید.

وی سلامت دانش آموزان را در اولویت کار آموزش‌وپرورش دانست و گفت: سال گذشته آزمون‌های نهایی را بدون کوچک‌ترین گزارش و مشکلی سپری کردیم امسال نیز طبق تدابیر اندیشیده شده، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی آزمون‌ها برگزار خواهد شد لذا والدین و دانش آموزان عزیز در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

 لزوم ارزیابی و نظارت دقیق بر عملکرد معلمان 

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت آموزش‌وپرورش استان قم درزمینهٔ ارزیابی عملکرد معلمان در طول سال تحصیلی یادآور شد: با شروع سال تحصیلی تا به امروز، از طریق گروه‌های آموزشی و معاونت‌های مربوطه، نظارت دقیقی بر نحوه تدریس و اداره کلاس‌های مجازی همکاران فرهنگی ما صورت گرفته است.

مقدمی نحوه ارزیابی هنرجویان هنرستان‌ها را نیز به‌صورت حضوری دانست و افزود: هدف از برگزاری کارگاه‌های عملی در هنرستان‌ها بحث مهارت‌آموزی است با توجه به اینکه در طی سال تحصیلی، همگام با آموزش، ارزیابی مستمر هم از هنرجویان صورت می‌گرفته این نکته هم در کنار آزمون‌های عملی می‌تواند ملاک ارزیابی قرار بگیرد.

وی درزمینهٔ نحوه توزیع کتب درسی سال تحصیلی جدید ابراز داشت: سفارش کتب درسی در چند سال اخیر از طریق سامانه صورت می‌گیرد که با ثبت کد ملی و پرداخت هزینه، ثبت سفارش انجام می‌شود ثبت‌نام میان‌پایه‌ها از 22 فروردین ما آغاز و تا نیمه خردادماه ادامه دارد و پایه‌های اول ابتدایی و متوسطه نیز می‌توانند از 6 تیرماه برای ثبت کتب درسی اقدام کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار