معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم آسیب‌های کرونا به جذب ترویست و زائر را مورد توجه قرار داد و گفت: بخش گردشگری قم پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ با خسارت بسیار بالایی روبه رو شده و بخش خصوصی دچار آسیب جدی شده است.
کد خبر: ۹۵۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ 19 April 2021

به گزارش تابناک قم، یونس عالی پور روز دوشنبه در تشریح دستاوردهای یک ساله گذشته معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری قم، با اشاره به پیش شرط های توسعه گردشگری در قم، افزود: برای رشد شاخص های اقتصادی بخش گردشگری قم طرح ایجاد زائرسراهای جمعی، مراکز اقامتی و رفاهی مطلوب، ایجاد مرکز استقبال از زائران عراقی و بهره گیری از ظرفیت بقاع متبرک در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: سالانه قم میزبان ۲۵ میلیون زائر ایرانی و خارجی بود که سال گذشته بدلیل شیوع کرونا این استان از میزبانی از این میزان زائر و گردشگر محروم شد.

معاون استاندار قم گفت: همزمان با شیوع کرونا، ۹۲ موکب اربعینی و تعداد بیشماری از هیات های مذهبی در مسیر مبارزه با کرونا و کمک های مومنانه ورود پیدا کردند.

عالی پور تاکید کرد: صرفا آمار محدود و اندکی از کمک های موکب ها و هیات مذهبی منتشر شده و حجم زیادی از این کمک ها به طرق دیگر در اختیار افراد نیازمند قرار گرفته و رسانه ای نشده است.

به گفته وی، با شیوع کرونا شاهد تغییر رویکرد در معاونت هماهنگی امور زائرین استانداری قم بودیم و به همین مناسبت هیات های مذهبی در ایام ماه محرم و صفر در فضاهای روباز برگزار شد و نیمه شعبان امسال نیز با یک وضعیت محدود و مختصر انجام پذیرفت.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم افزود: پس از جولان کرونا در قم، فعالیت های فرهنگی بصورت کامل تعطیل نشد بلکه با تغییر رویکرد در اختیار مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا قرار گرفته است.

عالی پور ادامه داد: به دلیل موقعیت مواصلاتی استان قم، نظارت بر مجتمع ها و نمازخانه های بین راهی در طول سال گذشته تداوم داشت و متوقف نشد.

وی یادآور شد: در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت های روزانه از حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و سایر مراکز فرهنگی در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: برای استقرار دائمی و ثابت موکب های اربعینی قم در شهر مهران و خدمات رسانی به زائران پیاده روی اربعین یک قطعه زمین مورد نیاز خریداری شده و در اختیار مجموعه مدیریت استان قرار گرفته است.

عالی پور در پایان اظهار داشت: ۱۹ مناسبت ملی و مذهبی شاخص در طول سال به صورت متمرکز و ویژه در سطح این استان برگزار می شود.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند. 

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است. شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند. 

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار