مدیرکل گمرکات قم گفت: واحدهای تولیدی استان که قابلیت راه‌اندازی انبارهای اختصاصی برای انجام فرآیندهای گمرکی را دارند از این ظرفیت برای کاهش مدت زمان و هزینه واردات تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود استفاده کنند.
کد خبر: ۹۵۶۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 17 April 2021

به گزارش تابناک قم، اسفندیار دریکوندی‌ بیان کرد: در همین رابطه شرکت‌های تولیدی بزرگ فعال در قم را ترغیب می‌کنیم که از این ظرفیت ایجاد شده در استان استفاده کنند چرا که نقش بسیار موثری در سرعت بخشیدن به روند حمل و نقل کالاهای مورد نظر ایشان دارد.

وی با اشاره به این که گمرکات پیشانی اقتصاد استان است و از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از فعالان اقتصادی استفاده خواهد کرد، افزود: راه‌اندازی انبارهای اختصاصی در واحدهای تولیدی با تسهیل فرآیندهای گمرکی، موجب توسعه فعالیت‌های تجاری استان خواهد شد.

مدیرکل گمرکات قم، گفت: با راه‌اندازی انبارهای اختصاصی در واحدهای تولیدی،‌ بدون آنکه کالایی به گمرکات وارد شود، در همان واحد تولیدی با استفاده از ابزارهای کنترل کننده همچون دوربین‌های متصل به گمرکات استان، تحت نظارت این دستگاه قرار دارد و امور اداری آن با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود.

دریکوندی تاکید کرد: بر اساس شعار سال برای تسهیل امور گمرکی فعالان اقتصادی استان تلاش بیشتری خواهیم کرد و در این شرایط که کرونا و تحریم‌های ظالمانه، واحدهای تولیدی را با مشکلاتی مواجه کرده است از همه ظرفیت‌های خود برای کمک به ایشان به ویژه در زمینه امور گمرکی استفاده خواهیم کرد و فعالان اقتصادی استان طی‌ماه‌های اخیر شاهد این موضوع بوده‌اند. 

وی با بیان این که بیش از ۵۰ درصد صادرات و واردات استان در مسیرهای سبز و زرد است که به‌سرعت امور گمرکی آن انجام می‌شود، افزود: تمام رویه‌های گمرکی در بستر سامانه جامع امور گمرکی و به‌صورت سیستمی و الکترونیکی انجام می‌شود، در همین رابطه به‌ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا به‌منظور رعایت حال شهروندان و فعالان اقتصادی با کم‌ترین حجم مراجعه افراد به گمرک مواجه بوده‌ایم و اکثر فعالیت‌های گمرکی به‌صورت غیرحضوری و از طریق سامانه جامع امور گمرکی انجام پذیرفته است.

در سال ۹۹، ۱۴۸ میلیون دلار کالای تولید شده در استان از طریق گمرکات قم به بازارهای جهانی صادر شد.
در همین رابطه ۱۲۵هزار و ۷۳۱تن انواع کالا همچون گرانول، محصولات غذایی، کفش و صندل، شمش سرب، مصنوعات مسی،‌ مواد و محصولات پلاستیکی،‌ شیمیایی و هیدروکربن، به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، امارات، هند، پاکستان و ازبکستان صادر شده‌است.
در همین مدت، مقدار ۵۴ هزار و ۶۲۹ تن کالا مانند اجزا و قطعات موتورسیکلت،‌ الیاف اکرولیک، اجزا و قطعات لباسشویی و پکیج و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی از کشورهایی نظیر چین، هند، ایتالیا، امارات،‌ ترکیه و ژاپن به ارزش ۲۷۰ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار از طریق گمرکات استان قم به کشور وارد شده‌است.
در بخش ترانزیت نیز طی سال گذشته،‌ ۸۱ هزار تن کالا از سایر گمرکات به گمرکات استان قم ترانزیت شده و همکاری مطلوبی میان گمرکات قم با سایر گمرکات کشور برقرار بوده است.

در بخش قضایی نیز طی این مدت ۷۸۴ پرونده مظنون به قاچاق به ارزش حدود ۱۸۰ میلیارد تومان در گمرکات استان قم تشکیل شده است که در راستای مقابله با قاچاق به این پرونده‌ها بر اساس رویه‌های قانونی رسیدگی می‌شود.
درآمد کل گمرکات استان نیز در سال ۹۹ به ۲۴۲ میلیارد تومان رسید،‌ گمرکات قم از امکانات لازم برای صادرات و واردات کالاهای متنوع مورد نظر فعالان اقتصادی برخوردار است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آنها به خصوص دو شهرک راهبردی شکوهیه و محمود آباد موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۷۰ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار