مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم گفت: ۶۵درصد جمعیت قم در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، هسته مرکزی شهر در بافت فرسوده قرار دارد و اگر در قم زلزله بیاید با توجه به میزان بالای بافت فرسوده مشکلات و خسارت‌های زیادی ایجاد می شود.
کد خبر: ۹۵۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷ 14 April 2021

به گزارش تابناک قم، داریوش بلدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برگزار شد، اظهار داشت: 21 فروردین سال58 به دستور امام راحل بنیاد مسکن تأسیس شد که ازجمله اهداف آن تأمین مسکن محرومین و محرومیت‌زدایی از روستاها بوده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها دنبال می‌شود که و تهیه طرح هادی ازجمله آن است، بر اساس طرح هادی پیش‌بینی می‌شود که روستاها درآینده چه نیازهایی دارند و دوران این طرح به مدت ده سال است.

  برای روستاهای 20 خانوار استان طرح هادی تهیه‌شده است  

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم بیان کرد: در استان قم برای همه روستاهای 20خانوار طرح هادی تهیه‌شده و 60 روستا بازنگری طرح شدند، استان قم200 روستا دارد که برای 40 روستا با کمتر از 20 خانوار  این طرح تهیه‌شده است.

بلدی عنوان کرد: پس از طرح هادی استعلامات انجام و پس‌ازآن اجرای طرح مدنظر است، در همه روستاهای 20خانوار استان این طرح اجرا و به‌مرور در حال انجام است، متوسط اجرای طرح هادی در روستاهای قم60درصد است.

وی ادامه داد: بر اساس طرح هادی آسفالت جاده‌ها و جدول‌کشی و .. مدنظر است، خداروشکر در روستاها مشکل تأمین زمین نداریم و عزیزانی که در روستا ساکن و فاقد زمین هستند به آن‌ها زمین ارائه می‌شود و سال گذشته 350نفر از روستاییان از زمین باقیمت دولتی بهره‌مند شدند.

  50 روستای استان امسال از طرح هادی بهره‌مند می‌شود  

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم گفت: حدود 20هزار جلد سند روستایی صادر کردیم و نقشه‌برداری توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود، سال گذشته طرح هادی در 40روستا انجام شد و برای امسال حدود 50 روستا پیش‌بینی کردیم و این طرح را ادامه و تکمیل می‌کنیم.

بلدی با اشاره به طرح مسکن روستایی افزود: از سال 84طرح نوسازی  و بهسازی مسکن روستایی آغاز شد و بر اساس هدف‌گذاری سالی200هزار مسکن روستایی باید نوسازی شود، تا امروز 50 درصد واحدهای روستایی نوسازی شدند و در کشور 1 میلیون و 800هزار واحد مسکونی نوسازی شدند.

وی بیان کرد: طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی با نظارت مهندسین انجام می‌شود، در مراکز بخش‌ها دفتر فنی مستقرشده و نظام‌مهندسی وظیفه نظارت بر ساختمان‌ها را دارد تا رعایت اصول فنی انجام شود.

   اهدای مسکن به خانواده‌های دارای دو فرزند معلوم فاقد مسکن مورد تأکید است   

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد مسکن، سازمان بهزیستی و کمیته امداد داریم که بر اساس این طرح مسکن در اختیار خانواده‌های دارای دو فرزند معلول فاقد مسکن قرار می‌گیرد.

وی "بازسازی" را ازجمله طرح‌های بنیاد مسکن برشمرد و ادامه داد: تعدادی از ماشین‌آلات ما در سی سخت مشغول فعالیت و اقدام به بازسازی مسکن زلزله‌زدگان می‌کنند، در بارندگی‌های اسفندماه سال 98 و همچنین فروردین 99 یک هزار و دویست واحد مسکونی آسیب دیدند که 15میلیون تومان وام قرض‌الحسنه و همچنین 5میلیون وام بلاعوض ارائه شد.

بلدی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن در قم بیان کرد: در دو مرحله ثبت‌نام انجام شد که متولی این طرح وزارت راه است، در ثبت‌نام اولیه 4400نفر ثبت‌نام کردند که2500نفر واجد شرایط بودند در سه فاز عملیات اجرایی انجام و ادامه می‌دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم تصریح کرد: درفاز نخست اقدام مسکن ملی در استان قم 530 واحد مسکونی به مرحله سفت‌کاری رسیده است، در فاز بعد که به نام 17هکتاری است جدول‌کشی و زیرساخت‌ها در حال انجام است والان در مرحله اخذ پروانه هستیم و در نیمه نخست اردیبهشت‌ماه عملیات ساخت ساختمان انجام می‌شود.

وی گفت: بحث‌هایی درزمینهٔ قیمت زمین اقدام ملی مسکن مطرح است که قرار شد زمین‌ها به‌صورت 99ساله باشد و قرار براین است که مسکن باقیمت تمام‌شده به مردم تحویل داده شود، البته تلاش می‌کنیم قیمتی کمتر از قیمت تمام‌شده باشد.

  65درصد جمعیت قم در بافت فرسوده زندگی می‌کنند  

بلدی عنوان کرد:65درصد جمعیت قم در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، هسته مرکزی شهر در بافت فرسوده قرار دارد و بخشی از آن در اختیار اتباع خارجی است، اگر خدای‌نکرده در قم زلزله بیاید با توجه به میزان بالای بافت فرسوده خسارت‌های زیادی ایجاد می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم مشکلات محله اسماعیل‌آباد را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: در موضوع اسماعیل‌آباد و رفع مشکلات اعلام آمادگی کردیم و اگر اقدامی از دستمان بربیاید انجام می‌دهیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار