رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده پدافند هوایی ارتش گفت: برغم تهدیدهای متنوع و مختلف از سوی دشمن امروز پدافند هوایی کشور ارتقا یافته و در تراز انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۹۵۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ 13 April 2021

به گزارش تابناک قم، امیر سرتیپ ابوالفضل سپهری راد در آیین معارفه مقام ارشد ارتش در قم طی سخنانی با اشاره به تاریخچه و اقدام‌های پدافندهوایی ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: پدافند هوایی در آزمون عملی هشت سال جنگ تحمیلی محک خورده و کارآیی، اثربخشی و درخششی بی نظیری از خودش به نمایش گذاشت.

وی اعلام خبر خطرهایی که در حملات هوایی رژیم بعث توسط پدافندهوایی به صداوسیما و مردم اعلام می شد را بخشی از این اقدام‌ها دانست و افزود: دفاع از صدها نقاط حساس و حیاتی و مهم کشور، تامین ایمنی و امنیت بیش از ۲ میلیون پرواز نیز از دیگر فعالیت‌های موثر پدافند ارتش در هشت سال جنگ به شمار می‌آید.

سپهری راد خاطرنشان کرد: در زمان جنگ، آسمان کشور آتش به اختیار بود و در این شرایط امنیت پروازها تامین و فعالیت فرودگاه‌ها ادامه پیدا کرد و با تامین پدافندهوایی شریان‌های صدور نفت، اقتصاد کشور و اقتصاد جنگ نیز به هیچ وجه دچار تعطیلی و تزلزل نشد.

وی یادآور شد: در دوران جنگ هنگامی که آژیر خطر به صدا در می آمد رزمندگان و مردم وارد پناهگاه می شدند ولی پدافندهوایی تازه کارش شروع می شد و رودرروی دشمن پشت سامانه‌های پدافندی قرار می‌گرفت و با دشمن می جنگید.

وی ادامه داد: رادارها در حالی که می‌دیدند هواپیماهای رادارزن در حال نزدیک شدن هستند هدف را رهگیری نموده و به سیستم سلاح‌ها دستور شلیک می‌دادند و این توسط پدافندهوایی ارتش با تنها شبکه فرماندهی و کنترل کشور صورت می‌گرفت.

معاون پدافند هوایی ارتش در ادامه افزود: می توان گفت تقریبا هیچ عملیات زمینی رزمندگان اسلام، بدون پدافند هوایی انجام نشد و چه قبل از عملیات و در مرحله شناسایی و چه در حین عملیات به عنوان چتر هوایی هدایت، نظارت و فرماندهی صحنه هوایی کاملا توسط پدافندهوایی پشتیبانی می شد.

امیر سپهری راد سخنان خود را با جمله ای از رهبر معظم انقلاب در مورد پدافند ادامه داد و بیان کرد: در طول جنگ بیش از ۴۸ هزار هواپیما توسط پدافندهوایی کشف، و ۶۵۲ فروند هواپیما و بالگرد نیز منهدم شد، فقط در عملیات والفجر هشت پدافندهوایی ۷۰ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث را منهدم کرد و رهبری که آن زمان ریاست جمهور و ریاست شورای عالی دفاع بودند این اقدام را دفاع معجزه آسا نامیدند و به پدافندیان ارتش لقب بسیجیان ارتش دادند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدام‌های پدافندهوایی در آخرین سال جنگ مدیریت صحنه نبرد عملیات مرصاد بود که با انهدام ۱۸ فروند از جنگنده‌های عراقی به کمک هوانیروز قهرمان آن حماسه آفریده شد.

وی افزود: چون فیزیک پدافند مشخص نبود اسمی از پدافند نبود چراکه پدافند در گستره ۵۰ مایلی یا ۶۰-۷۰ کیلومتری مستقر می شود تا پوشش هوایی را انجام دهد.

وی گفت: پدافند هوایی در اتاق های عملیاتی مغز افزار صحنه نبرد هوایی است و این نشان از اهمیت پدافندهوایی دارد و به همین دلیل رهبر انقلاب ۶۰۰ مرتبه در خصوص پدافندهوایی فرمایش دارند و پدافندهوایی را اولویت نیروهای مسلح و خط دفاع از آبرو، حیثیت و موجودیت کشور می دانند.

سپهری راد در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردها و اقدام‌های تازه پدافندهوایی اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۲ سال از تشکیل نیروی اولویت اولی پدافندهوایی می گذرد و جوانان و نسل امروز پدافندهوایی با تجارب گرانسنگی که سینه به سینه از حماسه آفرینان پدافندهوایی به‌دست آوردند توانستند با وجود تهدیدهای متنوع و مختلف پدافند را ارتقا بدهند و امروز ما پدافندی در تراز انقلاب اسلامی داریم.

وی در ادامه به بعضی از اقدام‌ها و عملیات‌هایی که پدافندهوایی در سال‌های اخیر درگیر آن بود نیز اشاره و بیان کرد: نشاندن  هواپیمای عبدالمالک ریگی تروریست شرور شرق کشور و دستگیری آن و همچنین نشاندن اجباری هواپیمای آمریکایی، جدال لفظی ۶ ساعته با نیروهای آمریکایی در دستگیری ملوانان آمریکایی در جزیره فارسی توسط نیروهای سپاه از جمله پیروزی‌هایی بوده که در سایه توان نیروی پدافند هوایی ارتش به‌دست آمده است.

امیر سرتیپ سپهری راد در پایان ضمن قدردانی از زحمت‌های امیر سرتیپ دوم علی اسدی که مسئولیت ارشد نظامی آجا در قم و همزمان فرمانده گروه پدافند هوایی حضرت معصومه را داشت او را تکریم کرد و سرهنگ ستاد نعمت محسنی زرین از فرماندهان باتجربه، متعهد و متخصص را از طرف امیر فرماندهی نیروی پدافند هوایی به سمت ارشد نظامی ارتش در قم و فرمانده گروه پدافندهوایی حضرت معصومه معرفی کرد.

یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با اشاره به اهمیت راهبردی گروه پدافند هوایی حضرت معصومه باتوجه به موقعیت جغرافیایی و سیاسی و مذهبی قم گفت: گروه پدافند هوایی حضرت معصومه در این استان جز نیروهای بسیار موفق ارتش و نیروهای مسلح است و قم به‌عنوان پایگاه انقلاب و نماد نظام اسلامی می باشد و می توان گفت انقلاب از این شهر شکل گرفت و این شهر در ادامه مسیر انقلاب و نظام مسئولیت سنگینی به عهده دارد و نیروهای مسلح مستقر در این استان نیز از این اهمیت مستثنی نیستند.

احمد امیرآبادی فراهانی بیان داشت: باید فرماندهان ارشد ارتش و سپاه توجه ویژه ای به نیروهای مسلح مستقر در استان داشته باشند، مجلس شورای اسلامی نیز در این چند سال گذشته در جهت بهبود وضعیت معیشتی کارکنان نیروهای مسلح کارهای خوبی انجام داده است

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار