افزایش هزینه ها موجب شده خبرهایی از افزایش هزینه های مسکن ملی در قم به گوش برسد و با توجه به شرایط درآمدی دهک های پایین جامعه این پروژه دیگر در حد درآمد این قشر جامعه نیست.
کد خبر: ۹۵۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ 04 April 2021

به گزارش تابناک قم، اولین کاری که هر یک از مردم ما از دولت‌های نهم و دهم به یاد می‌آورند ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای محرومین جامعه است که با وجود کم و کاستی‌ها، بخش زیادی از مشکلات اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه را حل کرد و به گونه‌ای جلوی رشد بی‌رویه قیمت مسکن و تبدیل آن به کالایی گران‌قیمت را گرفت. هرچند این پروژه عظیم ملی که تا به حال نزدیک به ۵ میلیون واحد از آن تحویل مردم شده درگیر حواشی زیادی شد و از مسیر اصلی خارج و بعضا با آسیب‌هایی همراه بود اما می‌توان مهم‌ترین نکته آن را خانه‌دار شدن کسانی دانست که هیچ‌ سقفی بالای سرشان نبود.

بنا بر آمار و نظر کارشناسان مسکن‌سازی نقش بسزایی در اشتغال‌زایی در کشور دارد؛ به عبارتی ساخت‌وسازهای مسکونی علاوه براینکه مهم‌ترین نیاز خانوارها را تامین می‌کند قادر است با کمترین سرمایه‌گذاری، بیشترین اشتغال را در کشور ایجاد کند و مسکن مهر جدای از مزیت خانه‌دار کردن محرومین جامعه، چرخ‌های اقتصادی کشور را نیز به حرکت درآورد و بسیاری را مشغول به کار ساخت که طی سال‌های اخیر با شکل گیری جریان رکود در کشور از این مساله غفلت شده است و هر روز بیش از پیش بر قدرت تورم‌زایی بخش‌های مختلف افزوده می‌شود.

پیشنهاد ساخت مسکن مهر در بودجه سال ۸۶ از سوی دولت ارائه و روند اجرایی آن با تدوین دستورالعمل‌های لازم از سوی وزارت مسکن و شهرسازی از همان سال آغاز شد.

براساس گزارش نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در پایان دولت دهم چهار میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در طول فعالیت دولت نهم و دهم در کشور به بهره‌برداری رسیده که قرار بوده یک و نیم میلیون واحد مسکن‌ مهر روستایی و شهری نیز تا پایان سال ۹۲ به متقاضیان تحویل داده شود اما به دلیل مخالفت‌های دولت یازدهم و آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی با این پروژه تا پایان سال ۹۶ تنها حدود ۸۰۰ هزار واحد تکمیل شد و آخوندی بارها اعلام کرد که افتخارش این است که حتی یک واحد مسکن مهر را نیز افتتاح نکرده است. البته برخی این آمار را خلاف واقع دانسته و آمار مسکن مهر را کمتر از دو میلیون واحد می‌دانند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان قم سهم این استان در ساخت مسکن مهر ۴۳ هزار و ۵۰۴ واحد مسکونی بوده که از این تعداد ۴۳ هزار و ۳۰۶ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

6 سال وقفه دولت در مسکن سازی برای نیازمندان

دولت دوازدهم که مخالفت جدی با طرح ملی مسکن مهر داشت پس از حدود ۶ سال وقفه در ساخت پروژه‌های ملی مسکن خصوصا برای محرومین، سال ۹۸ طرح مسکن ملی را کلید زد. حرف و حدیث‌ها از همان مراحل ثبت‌نام آغاز شد و گمانه‌زنی در خصوص قیمت و هزینه‌های این طرح بالا گرفت و برخی را هم به دردسر انداخت. این حرف و حدیث‌ها در استان قم با ثبت نام قمی‌ها در شهرک امیرکبیر اراک آغاز شد؛ بسیاری به دنبال وعده مسوولان قمی به مردم قم که در شهرک امیرکبیر ثبت‌نام کنید و در قم خانه بگیرید این کار را انجام دادند اما کاری در این خصوص صورت نگرفت.

 

قمی ها در اراک صاحب مسکن ملی می شوند!

بالاخره پای این حاشیه به جلسه شورای تامین مسکن استان قم رسید و محسن بهشتی معاون استاندار در این خصوص گفت: یکی از مشکلات مهم مردم در طرح مسکن ملی مساله جانمایی واحدهای مسکونی در شهر جدید امیر کبیر برای استان قم بود که ۱۱ هزار نفر نیز متقاضی این شهرک بوده‌اند.

وی افزود: در این زمینه باید عرض شود که ثبت نام و جانمایی شهر امیرکبیر بدون اطلاع استان صورت گرفته است و استاندار طی نامه نگاری هایی در حال رفع این مشکل و جانمایی این واحدهای در داخل استان است.

مرتضی رحمان‌نیا مدیرکل امور فنی استانداری قم هم در این خصوص با اشاره به تخصیص ۵۶۰ هکتار زمین برای اجرای طرح ملی اقدام مسکن در این استان گفت: با آماده سازی و تخصیص این زمین ها دیگر هیچ قمی در شهرک امیرکبیر اراک اسکان داده نمی‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت احداث این پروژه در قم، مرتضی رحمان نیا با تاکید بر اینکه طرح اقدام ملی مسکن در این استان با سرعت بالایی همراه است، افزود: قم در حوزه تایید متقاضیان، واریز وجه و تامین زمین در طرح اقدام ملی جز استان‌های پیشتاز و پیشرو به شمار می آید.

احداث سه مجتمع مسکونی مسکن ملی در پردیسان

رحمان‌نیا ادامه داد: هم اکنون مراحل ساخت سه مجتمع زیتون ۶، ۷ و ۸ در منطقه پردیسان قم آغاز شده است و مراحل آماده سازی زمین های این طرح نیز توسط ماشین آلات سنگین در حال انجام است.

مدیرکل امور فنی استانداری قم، افزود: احداث ۱۸۰ واحد مسکونی با زیربنای ۱۰ هزار و ۹۵۳ مترمربع در قالب طرح زیتون۶ توسط بنیاد مسکن با سرعت قابل قبول در حال انجام است و مجتمع زیتون هفت با ۴۸ واحد در مرحله سقف سوم و مجموعه زیتون ۹ نیز در مرحله سقف ششم است.

مدیرکل امور فنی استانداری قم ادامه داد: اگر چه زمان تحویل پروژه های طرح اقدام ملی مسکن از شروع تا اتمام حدود ۲ سال زمان پیش بینی شده است ولی تلاش می شود تا اولین مجتمع این طرح تا پایان دولت دوازدهم تحویل متقاضیان شود.

رحمان نیا ادامه داد: عملیات اجرای طرح ملی اقدام مسکن به صورت شبانه روز ادامه دارد و ادامه این روند بستگی به همکاری متقاضیان برای واریز مبالغ تعیین شده طرح است.

نگرانی متقاضیان از قیمت های مبهم مسکن ملی

با وجود تمام گفته‌ها اما مساله اصلی در خصوص طرح ملی مسکن قیمت‌هایی است که حداقل در قم بالاتر از تصور ثبت‌نام کنندگان بوده و اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است. برخی ثبت‌نام کنندگان در این طرح از بندهای قرارداد تحمیلی بنیاد مسکن هم انتقاداتی داشته‌اند که ابهامات قیمت و هزینه‌های نهایی این پروژه را بالاتر برده است.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه براساس ظرفیت اعلامی، در مرحله اول طرح اقدام ملی چهار هزار و ۴۰۰ نفر در استان قم ثبت‌نام کرده‌اند اظهار کرد: ثبت‌نام کنندگان مرحله اول شهر قم چهار هزار نفر بوده‌اند که ازاین‌بین تعداد ۲ هزار و ۱۵۵ نفر تایید اولیه و تعداد یک هزار و ۸۴۵ نفر رد شدند.

به گفته دبیر شورای تامین مسکن استان قم، آورده مرحله اول ثبت‌نام کنندگان 60 میلیون تومان است که افراد به‌محض دریافت پیامک واریز وجه، ظرف مدت ۱۵ روز کاری مبلغ ۴۰ میلیون تومان به شماره‌حسابی که قبلا برای آن‌ها پیامک شده است واریز خواهند کرد و بعد از گذشت یک ماه از آن، ۲۰ میلیون باقی‌مانده باید به‌حساب واریز شود.

در طرح اقدام ملی، سبد متنوعی طراحی شده است که پروژه‌های مشارکتی، بخش کوچکی از آن خواهد بود و اغلب پروژه‌ها یا براساس واگذاری زمین ۹۹ ساله یا براساس قیمت تمام شده فروش اقساطی است. معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح این اقدام دولت با ذکر مثالی گفته است: کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ملک شخصی دارند و می‌خواهند بازسازی کنند، بسته تشویقی شهرداری در پروانه به آنها اختصاص می‌یابد. یک نوع دیگر در شهرهایی است که دولت امکان تامین زمین دارد که واگذاری ۹۹ ساله انجام می‌شود و در حقیقت زمین رایگان به متقاضیان اختصاص می‌دهیم.

محمودزاده تصریح کرد: عمده بحث روی فروش اقساطی زمین است؛ یعنی ساختمان با قیمت تمام شده با سازنده توافق می‌شود. با توجه به طول دوره ساخت که حدود دو سال ممکن است زمان ببرد، بخشی از هزینه اجرا از طریق تسهیلات تامین می‌شود و بخشی هم خود شخص باید آورده واریز کند. درخصوص قیمت زمین، حداقل دو سال تنفس می‌دهیم و بعد به صورت اقساطی از متقاضیان دریافت می‌کنیم که با یک رقم خیلی جزئی، مالک زمین می‌شوند.

وی قیمت واحدها را متناسب با شرایط هر پروژه دانست و گفت: ما برای متقاضیان قدرت انتخاب گذاشته‌ایم. اولا احداث خانه‌ها بر اساس الگوی مصرف است، اما به هر حال واحدهای متنوعی را بنا به سلیقه متقاضیان ارایه می‌کنیم. واحدها بر اساس قیمت تمام شده بازار خواهد بود و دولت در این فرآیند نه تنها سودی نمی‌برد، بلکه یارانه و زمین هم در اختیار می‌گذارد. فقط یک سود جزئی به سازندگان می‌رسد. هدف نهایی دولت این است که مردم صاحب خانه شوند.

100 میلیون تسهیلات برای مسکن 500 میلیونی!

ارقام مختلفی از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا شش میلیون تومان برای هزینه ساخت هر متر مربع مسکن ملی اعلام شده و مشخص نیست در نهایت تحویل گرفتن آن‌ها چقدر سرمایه لازم دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این پروژه برای مردم می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان آب بخورد و تنها نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان آن از طریق تسهیلات تامین خواهد شد و چطور قشر کم‌درآمد جامعه می‌توانند این حجم از سرمایه را تامین کرده و اقساط تسهیلات را هم همزمان بپردازند.

همچنان بعد از گذشت حدود 2 سال از آغاز روند ثبت‌نام و اجرای این پروژه هنوز قیمت دقیقی از این پروژه به اطلاع ثبت‌نام کنندگان نرسیده است؛ البته وزیر راه و شهرسازی در ابتدای امر خبر از ساخت واحدها با حداقل قیمت ۳۰۰ میلیون تومان خبر داده بود که برای یک واحد ۸۰ متری حدود مترمربعی ۴ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و با احتساب افزایش شدید قیمت‌ها قطعا این هزینه افزایش می‌یابد.

براساس آمار و ارقام روز ساخت هر مترمربع آپارتمان در شهر قم بیش از 3 میلیون تومان هزینه دارد حال آنکه شنیده‌ها حاکی از آن است که هزینه‌های بیش از این در انتظار ثبت‌نام کنندگان قمی بوده و همین امر موجب اعتراضات شدید به بنیاد مسکن استان قم شده است؛ اخیرا بنیاد مسکن استان قم در اطلاعیه‌ای به این اعتراضات و گمانه‌زنی‌ها واکنش نشان داده است.

مسکن ملی در قم؛ علی الحساب مترمربعی 4 میلیون تومان!

در این اطلاعیه تاکید شده که قیمت اعلامی ساخت به صورت «علی الحساب» بوده و در پایان ملاک محاسبه، قیمت تمام شده می باشد. قیمت محاسبه شده روز، متری حدود ۴ میلیون تومان اعلام شده است که شامل هزینه های ساخت، صدور پروانه، نقشه و نظام مهندسی خواهد بود.

براساس این اطلاعیه ثبت‌نام کنندگان برای یک واحد ۸۰ متری حداقل باید ۳۲۰ میلیون تومان پرداخت کنند. البته در ادامه این اطلاعیه تاکید شده که براساس قیمت علی الحساب اعلامی، یک واحد ۱۳۰ متر مربعی که شامل  مشاعات و پارکینگ و انباری است حدود ۵۲۰ میلیون تومان تخمین زده می شود.

نکته دیگر در این اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت این حجم مبلغ است. در این اطلاعیه آمده است: توجه به برنامه زمانبندی پروژه (۲۴ماه) و فشرده بودن آن و به منظور جلوگیری از تحمیل تورم بیشتر و افزایش هزینه های پروژه ، مبلغ پرداختی در طی دوران ساخت حدوداً هر سه ماه 45 تا 50 میلیون تومان می باشد و در صورتیکه متقاضی توان پرداخت نداشته باشد میتواند با انتخاب متراژ کمتر در پروژه های بعدی که زمان بیشتری هم دارد جابه جا گردد.

ماهی 15 میلیون تومان باید برای مسکن ملی کنار گذاشت

اگر حقوق یک کارگر ساده را 4 میلیون تومان در نظر بگیریم، حتی اگر تمام حقوق هم پس‌انداز شود طی سه ماه امکان پرداخت یک چهارم مبلغ توافق شده هم وجود ندارد. حال سوال اینجاست که با چه مبنایی پروژه با محوریت محرومین و اقشار نیازمند و دهک‌های پایین جامعه در دستور کار قرار گرفته است.

نکته جالب توجه این پروژه در قم این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هزینه زمین را نیز از مردم دریافت می‌کند در صورتی که قرار بوده پروژه‌ها ۹۹ ساله و زمین رایگان باشد.

داریوش بلدی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در این خصوص گفت: برای قرارداد 99 ساله و رایگان بودن زمین می بایست نسبت هزینه ساخت به قیمت کارشناسی زمین یک سوم باشد و چون در پردیسان به دلیل گران بودن قیمت زمین این نسبت نمی تواند رعایت شود واگذاری ها به صورت فروش اقساطی در زمان تحویل واحد خواهد بود و متقاضی می بایست بهای زمین را نیز طی اقساط حدود ۱۰ ساله پرداخت کند.

بعد از ۶ سال تعطیلی مسکن‌سازی از سوی دولت در حالی که می‌توان گفت دولت تازه به تجربه مطلوبی در حوزه مسکن مهر دست پیدا کرده بود، در حالی دولت دوازدهم اقدام به اجرای پروژه مسکن ملی کرده که حتی امیدی به ادامه آن در دولت بعد هم نیست. حواشی بسیار زیاد این پروژه، عدم پشتیبانی مطلوب دولت، عدم تناسب این مسکن با درآمد و هزینه اقشار دهک‌های پایین و بعضا ساخت و ساز آنها در حواشی شهرها با وجود اینکه وزرای دولت یازدهم و دوازدهم منتقد اصلی ساخت شهرک‌ها در مسکن مهر بودند، بسیاری را به سمت انصراف از ثبت نام این پروژه کشانده است.

آنقدر پیش‌بینی‌ها از هزینه ساخت این مسکن در قم آنهم در منطقه پردیسان که خارج از هسته اصلی شهر قرار گرفته در قرارداد مبهم بنیاد مسکن بالا است که به نظر می‌رسد هرکس توان تامین همین هزینه را داشته باشد با کمی تامین مالی بالاتر بتواند چنین مسکنی را در داخل شهر تامین کند و خود را در دام این پروژه‌های گاها بی‌سرانجام نیندازد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار