میزان ذخایر خون در استان های مختلف کشور با راه‌ اندازی نقشه اعلام روزانه وضعیت موجود خون به تفکیک ادارات کل انتقال خون استان ‌ها و با رنگ‌ های قرمز، زرد و سبز قابل مشاهده است و قم از نظر وضعیت ذخایر خونی شرایط مطلوبی دارد.
کد خبر: ۹۵۲۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ 31 March 2021

به گزارش تابناک قم، وضعیت فعلی ذخایر خون در استان های کشور نشان می دهد استان قم یکی از 20 استان کشور در وضعیت سبز است.

بر این اساس و در نقشه وضعیت ذخایر خون، رنگ سبز حامل پیام تشویق به «اهدای مستمر خون» است که سقف این اهدا برای آقایان 4 و برای خانم ها ۳ بار در سال است.

همچنین وضعیت دیگر در این نقشه، با رنگ زرد تعریف شده است که در حال حاضر 6 استان کشور شامل تهران، خراسان رضوی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و آذربایجان شرقی در این وضعیت قرار دارند و حامل پیام «اقدام به اهدای خون حداکثر تا 14 روز آینده» است، به بیان دیگر اگرچه رنگ زرد بر اهدای فوری خون تأکید ندارد، اما از داوطلبان اهدای خون درخواست می شود حداکثر در بازه زمانی 14 روزه جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون استان خود مراجعه و با هدف کمک به بیماران، خون اهدا کنند.

بنابراین رنگ زرد وضعیت شکننده ای از ذخایر خون را به تصویر می کشد که در صورت حضور اهداکنندگان خون، پایدار خواهد شد و به رنگ سبز در می آید.

در عین حال در نقشه وضعیت فعلی ذخایر خون در کشور، 5 استان گیلان، مازندران، سمنان، بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز به عنوان رنگ قرمز و هشدار در ذخایر معرفی شده که حامل پیام «اقدام فوری برای اهدای خون» است، به این معنا که ذخایر خون در این استان ها  کاهش یافته و ضروری است تا داوطلبان اهدای خون با هدف جبران این ذخایر و افزایش میزان موجودی در اولین فرصت به نزدیک ترین مرکز اهدای خون استان خود مراجعه و نسبت به اهدای بخشی از خون خود اقدام کنند.

توجه به این نکته ضروری است که خون در کشور در قالب شبکه خون رسانی ملی توزیع می شود و چنانچه استانی با کمبود ذخایر مواجه شود خون مورد نیاز را از استان هایی که ذخایر خون بیشتری دارند دریافت خواهد کرد، بنابراین هیچ کدام از استان های کشور با کمبود خون مواجه نمی شوند، ضمن آن که این نقشه تنها وضعیت ذخایر گلبول قرمز را نشان می دهد و بیانگر ذخایر فرآورده پلاکت خون که طول عمر آن در خارج از بدن تنها سه تا پنج روز است، نیست.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار